۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۹۶۰ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: علی ملک زاده
۰

به عقیده کارشناسان استرالیایی، بحران مسکن در استرالیا باید با اصلاح نظام مالیاتی درمان شود؛ چرا که سوداگری به ایجاد فاجعه برای خانوارهای کم درآمد جهت تامین مسکن منجر شده است. سوداگری در بازار مسکن، در روند تامین مسکن متناسب با نیاز خانوار اختلال ایجاد کرده و مانع خانه دار شدن مردم شده است و نخستین گام برای مقابله با آن، افزایش نرخ شمول مالیات بر عایدی سرمایه است.

به گزارش مسیر اقتصاد سوداگری در بازار مسکن استرالیا موجب تشدید مشکلات اقتصادی و دور شدن افراد کم درآمد از تامین مسکن متناسب با نیاز خانوار شده است. کارشناسان اصلاح سیاست های مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن را راه حل اصلی مقابله با سوداگری در بازار مسکن می دانند.

اصلاح نظام مالیاتی، راه جلوگیری از سوداگری در مسکن

نامناسب بودن نظام مالیاتی در حوزه مسکن موجب تشویق سوداگری شده است. لذا ۳ حوزه عمده برای رفع سوداگری در بازار مسکن استرالیا باید اصلاح شود که عبارتند از:

  • اختلاف بین نرخ مالیات ها
  • نرخ شمول مالیات بر عایدی سرمایه
  • مالیات بر ارزش زمین

بحران مسکن باید با اصلاح نظام مالیاتی درمان شود. در حال حاضر مسکن ملکی و مصرفی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ارزش زمین معاف است. این معافیت ها مردم را به خرید خانه مصرفی حتی با قرض گرفتن ترغیب می کند.

زیرا این رفتار ویژه و اعطای معافیت به مسکن اصلی موجب افزایش افراد دارای مسکن ملکی می شود. در غیر این صورت اگر معافیت مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ارزش زمین برای هر خانوار اعمال نشود، افراد دارای مسکن ملکی و سوداگران می توانند به جای عرضه املاک اضافه خود به بازار اجاره، آن ها را در بازار فروش مسکن با قیمت بالاتری عرضه کرده و موجب تورم مسکن شوند.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه نباید پایین تر از سایر مالیات ها باشد

عدم اصلاح نظام مالیات بر اجاره نیز می تواند به افزایش سوداگری منجر شود. اولا نرخ مالیات بر عایدی سرمایه نسبت به نرخ مالیات بر اجاره و مالیات بر درآمد بسیار پایین تر است. چرا که نرخ شمول مالیات بر عایدی سرمایه معادل نصف عایدی مشمول مالیات است.

وجود اختلاف بین نرخ ها موجب می شود تا سوداگران و ملاکان درآمدهای خود را به سمت عایدات سرمایه ای سوق دهند تا مالیات کمتری پرداخت کنند؛ اکثر ملاکان تا حدی برای کاهش هزینه های ناشی از مالیات بر اجاره اقدام به این کار می کنند.

ثانیا نظام مالیاتی استرالیا این اجازه را به ملاکان می دهد که هزینه های ناشی از تبدیل درآمد خود به عایدات سرمایه ای را از خالص عایدی خود کسر کنند. بدین معنی که ملاکان به جای تحمل هزینه ناشی از تبدیل درآمد خود به عایدی سرمایه، انگیزه بیشتری برای این کار پیدا می کنند.

تمایل بیشتر به سوداگری و کاهش ساخت مسکن

در طول ۱۵ سال گذشته مقدار پولی که برای خرید مسکن در کشور استرالیا هزینه شده، به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است. اما مقدار بودجه ای که برای ساخت و عرضه مسکن هزینه شده است، رشد بسیار کمی داشته است.

افزایش خرید و فروش و سوداگری در کنار کاهش عرضه، موجب افزایش تورم قیمت مسکن شده است. حتی در برخی از موارد قیمت به حدی بالا رفته است که مستاجران دیگر قادر به خرید خانه نیستند و مجبور خواهند بود تا هنوز مستاجر باقی بمانند.

تاثیر مستقیم سوداگری در بازار مسکن بر افزایش اجاره بها

علاوه بر این سوداگری موجب شده است تا ساختار بازار اجاره مسکن نیز بهم بخورد. به این صورت که با افزایش قیمت مسکن، این گرانی در مسکن ذخیره شده و به بخش اجاره منتقل می شود.

هم چنین کاهش قیمت مسکن درپی مقابله با سوداگری نیز موجب کاهش هزینه ها و کاهش قیمت اجاره مسکن می گردد.

افزایش نرخ مالیات بر عایدی مسکن راه جلوگیری از «فاجعه سوداگری»

سوداگری به ایجاد فاجعه برای خانوارهای کم درآمد جهت تامین مسکن منجر می شود. سوداگری در بازار مسکن در روند تامین مسکن متناسب با نیاز خانوار اختلال ایجاد کرده و مانع خانه دار شدن مردم می شود.

نظام مالیاتی استرالیا باید به منظور مبارزه سرسختانه با سوداگری اصلاح شود تا شرایط تامین مسکن متناسب با نیاز خانوار تسهیل شود و نقدینگی به سمت سرمایه گذاری در فعالیت های مولد هدایت شود.

نخستین گام برای جلوگیری از سوداگری باید افزایش نرخ شمول عایدی سرمایه برای پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه باشد تا اختلاف بین نرخ ها جهت تبدیل درآمدها به عایدی سرمایه از بین برود. ترجیحا باید زیان حاصل از اجاره مسکن از مالیات بر اجاره کسر شود.

مزایای بالقوه بسیار مالیات بر ارزش زمین

هم چنین برای جلوگیری از سوداگری باید مالیات بر ارزش زمین نیز اصلاح شود. مالیات بر ارزش زمین دارای مزایای بالقوه بسیاری است. این مالیات از سوداگری در زمین و مسکن جلوگیری می کند و موجب تشویق فعالیت های مولد است. این مالیات به آسانی قابل مدیریت است و راه فرار مالیاتی از آن بسیار سخت است و به مستاجران منتقل نمی شود.

منبع: پایگاه اینترنتی مستاجران استرالیا linkp.ir/kPXK

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.