۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۱۹۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

بانک مرکزی چین در راستای کاهش وابستگی خود به نظام پرداخت دلاری در انجام معاملات بین المللی، یک سیستم پرداخت فرامرزی یوآنی ایجاد کرده است تا پرداخت های بین المللی نیز از طریق یوآن انجام شود. هدف اصلی چین از راه اندازی این سیستم پرداخت، کاهش وابستگی به پیام رسان مالی سوئیفت و سیستم های پرداخت دلاری مستقر در آمریکاست.

به گزارش مسیر اقتصاد در عصر جدید تحولات بانکداری بین المللی، کشورها به دنبال ابزارها و شیوه های جدیدی از پرداخت ها و نقل انتقالات مالی بین المللی هستند که در آن دیگر دلار آمریکا ارز مبنای پرداخت ها نیست. در حال حاضر کشورهای متعددی راهکارهای پرداخت بین المللی غیردلاری را توسعه داده اند.

بانک مرکزی چین نمونه موفق کاهش وابستگی به پرداخت های دلاری

یکی از کشورهای در زمینه کاهش وابستگی به دلار موفق چین است. این کشور برای انجام پرداخت های خرد و کلان بین المللی خود، سیستم های پرداخت مستقل از نظام پرداخت دلاری را ایجاد کرده است. یکی از دلایل اصلی چین برای ایجاد نظام پرداخت ویژه، نبود زیرساخت های پرداختی فرامرزی متناسب برای معاملات یوآنی بوده است.

به عبارتی دیگر چین در نظر دارد وابستگی خود به سیستم دلاری را کاهش دهد و پرداخت های بین المللی خود را به وسیله یوآن انجام دهد. در نتیجه برای موفقیت در این زمینه نیاز به زیرساخت پرداختی مناسب است. پرداخت های بین المللی چین قبل از اینکه یک سیستم پرداخت یکپارچه و مخصوص راه اندازی شود، از طریق یک شبکه در هم تنیده شامل مراکز تسویه و بانک های کارگزار و واسط انجام می شد.

جهانی شدن یوآن از مسیر سیستم CIPS چین

انجام این پرداخت ها با روال پیچیده مسیریابی پرداخت ها، نیاز به نگهداری حساب های متعدد خارجی، کمبود نقدینگی در برخی مراکز فراساحلی یوآنی، ساعت کاری مختلف میان مراکز تسویه، نبود یک استاندار مشترک میان سیستم های پرداخت بین المللی و داخلی چین و مسأله کنترل جریان سرمایه چین، به سختی صورت می گرفت.

به منظور کاهش این مشکلات، بانک مرکزی چین سیستم پرداخت فرامرزی یوآنی مختص خود که CIPS نام دارد را راه اندازی کرد. این سیستم پرداخت، رابط میان مراکز تسویه داخلی و خارجی، بانک های فراساحلی و استفاده کنندگان از یوآن چین در عرصه بین المللی شد و توانست تا حد زیادی جریان تجارت بین المللی یوآنی را تسهیل کند.

بدین ترتیب با رفع مشکلات موجود، استفاده از یوآن به عنوان یک ارز بین المللی به سرعت در حال افزایش است. به نحوی که قبل از راه اندازی سیستم CIPS در سال ۲۰۱۵ و باوجود اینکه برخی مشکلات استفاده بین المللی از یوآن هنوز وجود داشتند، در نیمه اول این سال مبلغ پرداخت های یوآنی که چین در عرصه بین المللی انجام داده بود به عدد ۸۶۶.۷ میلیارد دلار رسیده بود.

ابتکارات متعدد چین جهت تسهیل تجارت فرامرزی یوآنی

در حال حاضر حدود یک سوم از پرداخت های بین چین و منطقه آسیای اقیانوس آرام با استفاده از یوآن انجام می شود. پیش بینی می شود این میزان از پرداخت ها، در طول سال های آینده به دلیل مطلوبیت برای کسب و کارهای چینی جهت استفاده از ارز خود در معاملات تجاری، افزایش یابد.

CIPS  به عنوان سیستم پرداخت بین المللی چین تلاش می کند تا بسیاری از مشکلات موجود در پرداخت های فرامرزی جهت استفاده از یوآن را برطرف کند. CIPS برای استفاده کنندگان خود یک نقطه دسترسی به مراکز تسویه پرداخت های یوآنی ایجاد می کند که به آن ها این اجازه را می دهد با استفاده از بانک های داخلی چین و بانک های فراساحلی، به سیستم پرداخت پیشرفته ملی چین (CNAPS) دسترسی داشته باشند. دسترسی به سیستم پرداخت ملی چین تسویه معاملات را تسهیل می کند.

سیستم پرداخت بومی چین جایگزینی برای نظام پرداخت دلاری

این ویژگی فراهم شده نیاز به بانک ها برای حرکت در مسیرهای پیچیده انتقال وجه از طریق مراکز تسویه فراساحلی یا بانک های کارگزار را کاهش می دهد و پرداخت ها را از کانال یک سیستم پرداخت الکترونیکی و با هزینه پایین و سرعت بالاتر انجام می دهد.

بانک مرکزی چین با راه اندازی CIPS در اصل به دنبال یک سیستم پرداخت مستقل از نظامات پرداخت دلاری است تا از طریق آن انتقال وجه بین المللی را بدون نیاز به بانک های کارگزار متعدد که حساب های دلاری را نگهداری می کنند، به وسیله یوآن انجام دهد.

CIPS در اصل نیاز چین به سیستم سوئیفت برای پرداخت های یوآنی بین المللی را کاهش می دهد. همچنین در صورت استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی دیگر نیازی نیست پرداخت و تسویه معاملات از سیستم های پرداختی و اتاق های تسویه ای نیویورک عبور کند.

منبع: yon.ir/35tNo

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.