۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۸۷۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

نشست «ضرورت توسعه پتروپالایشگاه ها در کشور» در چارچوب پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، با حضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه برگزار شد. در این نشست کارشناسان حاضر بر اهمیت حرکت به سمت افزایش ظرفیت های پالایشی بر اساس الگوی توسعه پتروپالایشگاه ها تأکید کردند و تمایل به خام فروشی را از دلایل اصلی عدم حرکت به این سمت دانستند.

به گزارش مسیر اقتصاد در نشست پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که با موضوع «ضرورت توسعه پتروپالایشگاه ها در کشور» برگزار شد ابتدا یک مقاله مرتبط با موضوع نشست ارائه شد و سپس اعضای نشست به بحث و بررسی پرداختند.

جهان در حال حرکت به سمت توسعه پتروپالایشگاه هاست

در آغاز نشست دکتر بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد اهمیت توسعه پتروپالایشگاه ها گفت: جهان به سمت ساخت و توسعه پتروپالایشگاه ها حرکت کرده است و این نوع تأسیسات به جای اینکه بر محور سوخت باشند، سود محور هستند.

بختیار گفت: کمتر از ۳۰ درصد محصولات پتروپالایشگاه ها محصول پتروشیمی و الباقی پالایشگاهی است و به همین دلیل است که چین با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد دلاری، در حال توسعه پتروپالایشگاه های خود است.

وی افزود: کویت و عربستان نیز در این زمینه توسعه ظرفیت های فراوانی را در دستور کار قرار داده است، همچنین آمریکا از طریق معافیت های مالیاتی بر سرمایه های هدایت شده به سمت پتروپالایشگاه ها، سیاست تشویق تأمین مالی پتروپالایشگاه ها را در دستور کار قرار داده است.

سود بالای خام‌فروشی دلیل عدم توسعه پتروپالایشگاه ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در ایران متأسفانه به دلیل تمایل به خام فروشی و تضاد منافع، توسعه پتروپالایشگاه ها انجام نشده است اما با طرح های مناسب و ابتکاری می توان مشارکت ۹۰ درصدی مردم را جلب کرد و سرعت بازگشت سرمایه و سود را افزایش داد.

دکتر بختیار گفت: مطالعات و جلسات متعددی پیرامون توسعه طرح های پتروپالایشگاهی صورت گرفته است و مدل کار به این صورت است که برای جلب مشارکت مردمی باید طرح ها را جذاب کرد و سرمایه های مردمی را در بازه زمانی کوتاه بازگشت داد.

بختیار گفت: سرمایه مورد نیاز باید از صندق توسعه ملی برداشته شود؛ به این صورت که پول خوراک آن ها اخذ نشود و برای بازپرداخت سرمایه ها نیز مهلت داده شود. ممکن است نقد شود که این طرح امکان رانت را ایجاد می کند که در پاسخ باید گفت این رانت نصیب همه مردم خواهد شد.

دسترسی به بازار وسیع کشورهای منطقه با تولید محصولات پتروپالایشگاهی

در ادامه مهندس محمد خانی، معاون سابق زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس در رابطه با توسعه ظرفیت پتروپالایشگاه ها گفت: از محصولاتی مانند پلی کربنات استفاده فراوانی صورت می گیرد و بازار بزرگی در منطقه برای آن وجود دارد، با اینحال راهکار تولید آن ایجاد پتروپالایشگاه ها است که توسعه ای در این زمینه نداده ایم.

محمدخانی گفت: مصرف سوخت فسیلی در دنیا رو به کاهش است و کشورها به سمت استفاده از انرژی های نو حرکت می کنند، با اینحال نیاز به محصولات پتروشیمی رو به افزایش است.

وی افزود: کره جنوبی سالانه ۳.۵ میلیارد دلار نفت وارد می کند، منتهی حدود ۳۱ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی دارد، لذا باید گفت که نیاز است ایران نیز پتروشیمی و پالایشگاه ها را به یکدیگر وصل کند.

محمد خانی در پایان گفت: هرچند منابع زیادی برای توسعه پتروپالایشگاه ها احتیاج است با اینحال باید توجه داشت خوشبختانه بیشتر از این میزان سرمایه مورد نیاز آماده جذب در دست مردم وجود دارد.

سود پتروپالایشگاه ها قطعی است

در ادامه مهندس شکرخواب، مدیر عامل سابق شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: با قطعیت می توان بیان کرد که ایجاد پتروپالایشگاه ها سود ده خواهد بود منتهی نیاز به اقدام جدی در این زمینه داریم.

شکرخواب گفت: نیاز به اصلاح سیاست های بخش انرژی و هماهنگی فرابخشی در این زمینه داریم، چراکه ظرفیت های جدیدی از قبیل نیاز کشورهای اطراف به بنزین شکل گرفته است که باید بر روی آن ها متمرکز شویم.

وی افزود: به عنوان مثال ایران می تواند با حداقل هزینه نیاز بازار عراق را برطرف کند، اما به شرطی که از فرصت توسعه پتروپالایشگاه ها استفاده شود.

حتی کشورهای غیرنفتی نیز پتروپالایشگاه ایجاد کرده اند

در پایان نشست مهندس احمدی، مدیر سابق شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: کشوری مثل ایتالیا نفت ندارد اما بزرگترین شرکت نفتی را دارد که این اهمیت پتروپالایشگاه ها را برای عموم کشورهای جهان را نشان می دهد.

احمدی گفت: مطالعات معتبر بین المللی نشان می دهد که پتروپالایشگاه ها استحصال نفت خام را فوق العاده افزایش می دهد و در به دنبال آن سود هم به شکل چشمگیری زیاد می شود.

وی افزود: در آینده بنابر اتفاقاتی که در دنیا می افتد ما در رابطه با تولید نفت کوره دچار مشکل خواهیم شد و صادرات قفل خواهد شد، بنابراین کار عاقلانه این است که توسعه پتروپالایشگاه ها را در دستور کار قرار دهیم.

وی در پایان گفت: همه ظرفیت ها از دانش گرفته تا منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه پتروپالایشگاه ها در کشور وجود دارد و فقط نیاز است که ابتکار عمل به خرج دهیم تا از این ظرفیت بالقوه جهت رشد اقتصادمان بهره بگیریم.

انتهای پیام/ پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.