۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۵۱۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان، ضمن تأکید بر ضرورت افزایش تبادلات تجاری گفته است: «ترکیه آماده است یک سازوکار مالی دوجانبه با ایران راه اندازی نماید تا شرکت های دو طرف بتوانند بدون اثرگذاری تحریم های آمریکا، با یکدیگر به تجارت بپردازند.» در شرایط فعلی که سازوکار اینستکس اروپایی چیزی فراتر از «نفت در برابر غذا» برای ایران به همراه ندارد، راه اندازی سازوکارهای مالی دوجانبه با شرکای تجاری اصلی همچون ترکیه، چین، هند، روسیه و عراق، بهترین گزینه پیش روی ایران برای بی اثر کردن تحریم های آمریکاست.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در شهر سوچی به منظور گفت و گو درخصوص مسائل سوریه دیدار کردند.

با اینحال مذاکرات دوجانبه و سه جانبه صورت گرفته در این اجلاس، تنها به مسئله سوریه اختصاص نداشت و روسای جمهور این سه کشور درخصوص مسائلی همچون بی اثر نمودن تحریم های آمریکا و بهبود روابط تجاری نیز به تبادل نظر پرداختند.

ترکیه آماده راه اندازی SPV دوجانبه با ایران است

در این نشست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، ضمن تأکید بر ضرورت افزایش تبادلات تجاری با ایران تصریح کرد: ترکیه آماده است یک سازوکار مالی دوجانبه با ایران راه اندازی نماید تا شرکت های دو طرف بتوانند بدون اثرگذاری تحریم های آمریکا، با یکدیگر به تجارت بپردازند.

به گفته وی دو کشور می توانند بدون نیاز به دیگر کشورهای جهان و به طور خاص سازوکار مالی ویژه کشورهای اروپایی موسوم به اینستکس، یک SPV دوجانبه و مخصوص به خود را راه اندازی نمایند.

با اینحال در این دیدار در خصوص زمان راه اندازی این سازوکار مالی دوجانبه، تاریخ دقیقی مطرح نشده است.

اردوغان همچنین اعلام کرده است در صورت خواست ایران، ترکیه آماده است به سازوکار مالی اینستکس کشورهای اروپایی نیز ملحق شود.

نکته جالب توجه اینکه تنها این بخش از سخنان اردوغان مورد توجه رسانه های ایرانی و خارجی قرار گرفته است و آمادگی ترکیه برای راه اندازی یک SPV دوجانبه با ایران، از دید رسانه ها مغفول مانده است.

بخش های انرژی، حمل و نقل و صنعت در اولویت همکاری دوجانبه

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت روابط تجاری دو کشور، ابراز امیدواری کرده است با رفع موانع موجود، دو کشور بتوانند به راحتی تبادلات مالی و تجاری دوجانبه خود را گسترش دهند.

روحانی با بیان اینکه ایران آماده است تا در بخش هایی همچون انرژی، صنعت و حمل و نقل با ترکیه همکاری نماید، گفت: کمیسیون مشترک روابط دو کشور باید به روندهای مربوط به افزایش تبادلات و تعریف پروژه های مشترک سرعت بیشتری ببخشد.

ترکیه تنها کشور اروپایی خریدار نفت ایران

مدتی پیش بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، با انتقاد از کشورهای اروپایی درخصوص متوقف نمودن خرید نفت از ایران تأکید کرده بود: ترکیه تنها کشور اروپایی است که اکنون از ایران نفت خریداری می کند.

این درحالیست که آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای با ایران، کشورهای دیگر را تهدید نموده است در صورت خرید نفت از ایران آن ها را نیز با تحریم های مالی خود جریمه خواهد کرد.

سازوکارهای مالی دوجانبه بهترین راه بی اثر نمودن تحریم های آمریکا

تدبیر اروپایی ها در راه اندازی یک سازوکار مالی برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا علیه ایران، بعد از ۹ ماه تلاش به یک طرح «نفت در برابر غذا» منجر شده است که مفید بودن آن برای ایران با ابهامات گسترده ای روبه روست.

در چنین شرایطی بهترین گزینه پیش روی ایران راه اندازی تبادلات مالی دوجانبه با شرکای تجاری اصلی خود همچون ترکیه، چین، هند، روسیه، عراق و دیگر کشورهای منطقه است تا از این طریق اثرگذاری تحریم های آمریکا بر روابط تجاری خارجی ایران به طور کامل بی اثر شود.

منبع: الجزیره yon.ir/HWFqB

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.