۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۱۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزارت خزانه‌داری آمریکا در روزهای اخیر با این ادعا که حمله به تأسیسات نفتی عربستان توسط ایران انجام شده، مجدداً اقدام به اعمال تحریم‌های جدید علیه بانک مرکزی نموده است. از آنجا که آمریکا در گذشته سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه بانک مرکزی اعمال نموده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد تحریم‌های جدید بیشتر جنبه روانی و تبلیغاتی داشته و اثر جدی بر تبادلات ارزی و مالی کشور نخواهد داشت. از طرف دیگر در روزهای اخیر بانک مرکزی اقدام به اتصال پیام‌رسان مالی سپام به پیام‌رسان مالی جایگزین سوئیفت روسیه نموده است و از این رو می‌توان نتیجه گرفت تحریم‌های جدید بانک مرکزی واکنشی به این اقدامات بانک مرکزی است.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا در روزهای اخیر پیرو این ادعا که حمله به تأسیسات نفتی عربستان توسط ایران انجام شده، مجدداً اقدام به تحریم بانک مرکزی ایران نموده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در سری جدید تحریم ها بانک مرکزی را تحت دستورالعمل اجرائی شماره ۱۳۲۲۴ به «فهرست حامیان مالی تروریسم» افزوده است.

تحریم های جدید آمریکا جنبه روانی و تبلیغاتی دارد

نظر به اینکه وزارت خزانه داری آمریکا در گذشته با اعمال سخت ترین تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران، مسیر معاملات مالی و ارزی بین المللی کشور را دچار مشکل کرده است، می توان پی برد که این نوع تحریم ها بر تبادلات مالی بین المللی و بازارهای مختلف تأثیری نخواهد داشت و بیشتر جنبه روانی و تبلیغاتی دارد.

آمریکا در گذشته با قطع دسترسی ایران به سیستم سوئیفت و منع استفاده از دلار در پرداخت های بین المللی، حداکثر فشارهای مالی را بر مسیر تجارت و تبادلات بانکی ایران وارد آورده است. به نحوی که ریچارد نفیو از معماران تحریم های مالی علیه ایران در دولت اوباما نیز در واکنش به تحریم بانک مرکزی، به این مسأله اذعان کرده و این تحریم ها را بی اثر قلمداد نموده است.

ناکارآمدی تحریم های آمریکا با اتصال پیام رسان های مالی روسیه و ایران

از طرفی در روزهای اخیر اخباری مبنی اتصال سامانه پیام رسان مالی سپام بانک مرکزی ایران به پیام رسان مالی روسیه منشتر شده؛ که توسط رئیس بانک مرکزی ایران و مقامات دولت روسیه تأیید شده است. هدف از اتصال پیام رسان های مالی کاهش وابستگی به سیستم سوئیفت و رفع تهدیدات ناشی از آن است.

از آنجا که این اقدام بانک مرکزی ایران می تواند گشایشی در مبادلات با کشورهای روسیه، ترکیه، کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و سایر کشورهای طرف تجاری ایران ایجاد کند در نتیجه پیش بینی می شود که استفاده از پیام رسان‌های جایگزین سوئیفت ضربه بزرگی به اثرگذاری تحریم های آمریکا خواهد زد.

«تحریم بانک مرکزی» واکنش آمریکا به عملیاتی شدن سپام

با پیوستن ایران به اتحادیه کشورهای اوراسیا و استفاده از پیام رسان های مالی روسی و ایرانی برای مبادلات بانکی، می توان بسیاری از کالاهای مورد نیاز را از کشورهای این اتحادیه وارد کرد و بسیاری از کالاهای تولیدی را نیز به این کشورها صادر یا از آنها برای کشورهای ثالث ترانزیت کرد. لذا این اقدام، نقش مهمی در تسهیل و توسعه تجارت بین المللی ایران دارد که می تواند شکاف بزرگی در کارآمدی تحریم های آمریکا ایجاد کند.

همچنین در دیدارهای اخیر مقامات ایران با مقامات روسیه و ترکیه، طرفین بر لزوم استفاده از ارزهای ملی و کاهش استفاده از دلار آمریکا در تبادلات مالی خود تأکید کرده اند. این اقدام نیز می تواند ضربه بزرگی به سلطه دلار در پرداخت ها و ذخایر بین المللی وارد نماید.

شواهد حاکی از آن است که تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا، بی ارتباط با همکاری های مالی بین المللی بانک مرکزی ایران با کشورهای روسیه و ترکیه نیست. چراکه پیش بینی می شد که واکنش آمریکا برای این ادعا که ایران به تأسیسات نفتی آرامکو حمله نموده است، از جنس نظامی و امنیتی باشد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.