۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۴۴۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

همتی رئیس کل بانک مرکزی، اتخاذ راهکارهایی که قابل تحریم نیستند را عامل موفقیت بانک مرکزی در ایجاد ثبات اقتصادی عنوان کرده است؛ این مهم نشان دهنده تغییر راهبرد بانک مرکزی در مقابله با تحریم‌های آمریکا از «دور زدن تحریم» به «بی‌اثرکردن تحریم‌» است. استفاده از سازوکارهای مالی مستقل از نظام دلاری، از قبیل ارزهای ملی و پیام رسان مالی دوجانبه، از اقداماتی است که در این راهبرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش مقامتی نیوز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم های اخیر آمریکا علیه بانک مرکزی گفته است که تحریم مجدد بانک مرکزی توسط دولت آمریکا نشان می دهد که دست آن ها برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران تا چه حدی خالی است.

همتی همچنین در رابطه با افزایش تاب آوری اقتصاد کشور در مقابل تحریم ها گفته است: موفقیت های اخیر بانک مرکزی و ثبات بازار نشان می دهد خوشبختانه تجارت و مبادلات مالی کشور از راه هایی انجام می شود که از سوی آمریکا غیر قابل تحریم است.

وی این نکته را نیز بیان کرده که بانک مرکزی از دوره «دور زنی تحریم ها» به «تحریم ناپذیری تجارت خارجی» حرکت کرده است.[۱]

تغییر راهبرد بانک مرکزی در مقابله با تحریم‌ها

این سخنان رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با شیوه برخورد با تحریم های آمریکا، نشان می‌دهد که این نهاد حاکمیتی راهبرد جدیدی در مقابل تهدیدات تحریمی اتخاذ کرده است.

در گذشته و با آغاز تحریم ها علیه کشور، راهبرد عمده بانک مرکزی برای مقابله با تحریم ها، در دور زدن تحریم‌ها خلاصه شده بود. در راهبرد دور زنی تحریم ها، بانک مرکزی در واقع به دنبال اقدامات موقت بود که کماکان از ابزارهای تحت اختیار آمریکا از قبیل نظام دلاری برای انجام مراودات مالی و تجاری کشور استفاده کند. از آنجا که این اقدامات به نوعی بازی در زمین طراحی شده توسط آمریکا بود، به راحتی شناسایی و مورد تحریم و محدودیت قرار می گرفت.

اما راهبرد صحیح و دائمی برای مقابله با تحریم های آمریکا، راهبرد بی‌اثرسازی تحریم‌ها است که در سخنان رئیس کل بانک مرکزی نیز به چشم می خورد. در این راهبرد، بانک مرکزی به دنبال آن است که زمین بازی را از نظام دلاری و بانکی تحت سلطه آمریکا به «سازوکارهای مالی و تجاری مستقل از دلار» تغییر دهد.

استفاده از سامانه سپام و ارزهای ملی در تجارت با کشورهای طرف تجاری، که اخیراً رئیس بانک مرکزی از آنها به عنوان راهکارهای بانک مرکزی برای بی اثر کردن تحریم ها نام برده است، نمونه ای از این موارد است که از مدت ها پیش توسط کارشناسان به بانک مرکزی توصیه شده بود.

استفاده از پیام رسان مالی سپام، ارزهای ملی و سازوکارهای تجاری مستقل از دلار، به نظام دلاری و بانکی آمریکا و سیستم های پرداخت از قبیل سوئیفت که تحت سلطه آمریکا هستند، وابستگی ندارد. این راهکارها در حوزه عملیاتی خود از استقلال برخوردار هستند و در بلندمدت نیز پابرجا خواهند بود.

تحریم بانک مرکزی واکنش آمریکا به راهبرد بی اثرسازی تحریم

در تصدیق اهمیت و صحت این راهبرد و راهکارهای منتج از آن، می توان گفت که حتی تحریم مجدد بانک مرکزی واکنشی به عملیاتی شدن سپام و استفاده از ارزهای ملی در تجارت با روسیه و ترکیه است؛ چرا که خارج از حیطه نظارت و تأثیرگذاری آمریکا است.

در  واقع سیاست های جدید اتخاذ شده توسط بانک مرکزی ایران در مقابله با تحریم ها که اخیراً حتی رئیس جمهور نیز در سخنان خود به آنها اشاره کرده است، انتخاب یک مسیر جدید و مؤثر برای مقابله با تحریم هاست که در آن وابستگی به دلار و سازوکارهای غربی که مهمترین گلوگاه های اعمال تحریم هستند، کاهش می یابد.

لزوم تسریع بانک مرکزی در توسعه راهکارهای مستقل مالی

البته لازم به ذکر است که بانک مرکزی در این مسیر باید با سرعت و جدیت بیشتر عمل نماید و همکاری های مالی بین المللی ایران با کشورهای طرف تجاری به خصوص کشورهای همسایه، در قالب سازوکارهای مالی مستقل را در دستور کار قرار داده و دامنه عملیاتی شدن آن را توسعه دهد.

بانک مرکزی این امکان را دارد که در کنار استفاده بین المللی از سامانه بومی سپام، از سامانه های پیام رسانی مالی کشورهای دیگر از قبیل چین و روسیه نیز بهره ببرد. این بانک همچنین می تواند از مدل های مختلف پیمان های پولی متناسب با هر کشور جهت به کار بردن ارزهای ملی استفاده نماید. این مدل ها توسط بانک مرکزی چین جهت انعقاد پیمان پولی با کشورهای طرف تجاری خود مورد استفاده قرار گرفته اند.

پینوشت:

[۱] پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی، کد خبر ۱۹۴۹۹

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.