۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۲۰۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی، در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان صنعت انرژی» گفت: در حال حاضر تسهیل شرایط تأمین مالی پروژه های کلان نفتی از طریق صندوق پروژه و با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه، یکی از اولویت های کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد مهندس امیرحسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی، در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تأمین مالی مردمی پروژه های کلان صنعت انرژی» با اشاره به وضعیت خاص و حساس کشور تصریح کرد: به جای کار کردن بر روی برنامه های کلان در این برهه، پروژه ها را قدم به قدم در قالب یک پایلوت پیش ببریم تا به نتیجه برسیم.

این نشست به عنوان یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شده است. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به همت شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» ۲۹ بهمن ماه، همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به ساختار پیچیده بروکراسی و زمانبر مجوزها و پروژه ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای پیشبرد اهداف اقتصادی باید هر شخصی در هر جایگاهی یک قدم پیش بیاید.

عدم همکاری سیستم بانکی یکی از موانع پیش روی عرضه نفت در بورس

کارشناس حوزه انرژی در بخشی از سخنانش با اشاره به روند عرضه نفت در بورس گفت: وزارت نفت برای اخذ مجوز عرضه نفت در بورس از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی تلاش کرده است و اکنون این امکان فراهم شده است. اما با وجود اینکه خریداران، متقاضی خرید هستند اما می بینیم که سیستم بانکی همکاری نمی کند و معامله انجام نمی شود.

تبیانیان ادامه داد: ۶ درصد یک محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت خام معادل ۴۰ میلیارد تومان می‌شود، اما خریدار عنوان می‌کند، در صورت تراکنش بانکی این مبلغ ممکن است با بازداشت مواجه شود.

وی به مشکل افشای اطلاعات مشتریان نفت خام ایران اشاره کرد و گفت: تمام همکاری بورس در فرآیند عرضه نفت خام، عدم نمایش کد معاملاتی خریدار پس از انجام معامله بوده است. در حالی که به محض احراز مشتری از سوی بانک، در همان ابتدا همه اطلاعات محرمانه مشتری افشا می‌شود.

لزوم تسهیل تأمین مالی پروژه‌های نفتی از طریق صندوق پروژه

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت تأمین مالی IPC اشاره کرد و اظهار داشت: علیرغم تشکیل کمیته ای در مجلس شورای اسلامی برای بررسی تأمین مالی پروژه های نفتی، تنها انتظار اصلی، امکان انجام یک قرارداد کوچک به صورت پایلوت در بورس انرژی برای تأمین مالی از طریق صندوق سرمایه‌گذاری پروژه است و در حال حاضر حتی یک قرارداد نیز برای ما بسیار مهم است.

وی همچنین تصریح کرد: بدون تردید نگاه پروژه محوری حتی در مدل‌های کوچک و متوسط می‌تواند در صورت پیشبرد، مبنای پروژه‌های بزرگتر در حوزه‌ نفت و انرژی شود.

این نشست با عنوان «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تأمین مالی مردمی پروژه های کلان صنعت انرژی» از نشست های تخصصی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی است که در قالب موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» با حضور کارشناسان و مسئولان برگزار می شود و نتایج آن در روز ۲۹ بهمن ماه و همزمان با برگزاری همایش ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.