۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۱۷۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

آمریکا ۶ سال قبل به بهانه دامپینگ شرکت های کره ای، تعرفه واردات ماشین لباسشویی برندهای این کشور را ۸۲ درصد افزایش داد. اکنون بعد از ۶ سال رأی نهایی نهاد داوری سازمان تجارت جهانی به سود کره جنوبی صادر شده است، اما با آنچه مد نظر این کشور بود فاصله دارد. «دیرهنگام بودن صدور حکم»، «جریمه ناچیز آمریکا» و «عدم لغو تعرفه واردات از سوی آمریکا» نشان می دهد صدور مجوز «اقدام متقابل» علیه آمریکا، نهایت دستاوردی است که شکایت در WTO برای کره جنوبی به ارمغان آورده است. در حالیکه در روابط تجاری دوجانبه، امکان اقدام متقابل از همان ابتدا برای کشورها فراهم است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا ۶ سال قبل و در سال ۲۰۱۳ میلادی اقدام به افزایش تعرفه واردات ماشین های لباسشویی کره ای نمود. این تعرفه وارداتی از سال ۲۰۱۳ میلادی تا به حال بر محصولات هرسه برند معروف کره ای شامل سامسونگ، ال جی و دوو اعمال شده است.

افزایش ۸۲ درصدی تعرفه واردات به بهانه دامپینگ

هدف دولت آمریکا در آن زمان حمایت از تولیدکنندگان داخلی و همچنین الزام شرکت های کره ای به احداث کارخانه جدید در داخل آمریکا بود. دولت آمریکا این اقدام را با افزایش ۸۲ درصدی تعرفه واردات ماشین های لباسشویی کره ای انجام داد که رقمی بسیار قابل توجه محسوب می شود.

اما از آنجا که این اقدام به وضوح خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی بود، دولت آمریکا مسئله بازارشکنی و دامپینگ شرکت های کره ای در بازار آمریکا را به عنوان دلیل خود در افزایش تعرفه واردات مطرح نمود؛ چراکه از دید قوانین WTO اعمال محدودیت های ضد دامپینگ از سوی کشورها یک اقدام قانونی محسوب می شود.

شکایت بی نتیجه کره جنوبی به نهاد داوری WTO

اما دولت کره جنوبی معتقد بود که شرکت های تولیدکننده لباسشویی این کشور به هیچ عنوان در بازار آمریکا دامپینگ نکرده اند و تنها مسائل اقتصادی به پایین تر بودن قیمت محصول آن ها در مقایسه با محصولات مشابه تولید آمریکا منجر شده است.

بر همین اساس دولت کره جنوبی برای جلوگیری از این اقدام آمریکا، در سال ۲۰۱۳ شکایتی را در نهاد داوری سازمان تجارت جهانی مطرح کرد.

ادعای کره جنوبی این بود که اقدام آمریکا خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است و این کشور هیچگونه مدارک و شواهدی مبنی بر دامپینگ شرکت های کره ای در دست ندارد؛ ادعایی که مورد تأیید سازمان تجارت جهانی قرار گرفته است و نشان می دهد طرح مسئله دامپینگ تنها یک بهانه از سوی آمریکا برای افزایش تعرفه واردات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است.

سازمان تجارت جهانی پس از ۶ سال حکم نهایی را صادر کرد

بعد از بارها رفت و برگشت و صدور حکم ابتدایی محکومیت آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی، رای نهایی نهاد داوری سازمان تجارت جهانی، هفته گذشته به سود کره جنوبی صادر شده است؛ اما صدور دیر هنگام و جریمه بسیار ناچیز آن برای آمریکا، مورد رضایت کره جنوبی قرار نگرفته است.

در وهله اول باید توجه داشت که در طول ۶ سال اخیر تولیدکنندگان لباسشویی کره ای از صادرات محصولات تولیدی خود به بازار آمریکا محروم شده اند و برخی از آن ها راهکار احداث کارخانه در داخل این کشور را در دستور کار قرار داده اند.

بنابراین مسئله رسیدگی دیرهنگام به این شکایت در عمل به تحقق خواسته آمریکا، که همان رونق تولید داخلی ماشین لباسشویی بوده، منجر شده است و از این منظر هیچ فایده ای برای کره جنوبی نداشته و نخواهد داشت.

جریمه ناچیز آمریکا از سوی سازمان تجارت جهانی

در وهله دوم گرچه حکم صادر شده علیه آمریکاست، اما با آنچه مورد انتظار کره جنوبی بود اختلافی قابل توجه دارد.

به طور خاص کره جنوبی با ارائه مستندات و شواهد خواستار جریمه دولت آمریکا به میزان ۷۱۱ میلیون دلار و لغو تعرفه وارداتی این کشور شده بود؛ اما این سازمان در رأی نهایی خود دولت آمریکا را تنها ۸۵ میلیون دلار جریمه کرده است که اختلافی بسیار زیاد با رقم مد نظر کره جنوبی دارد.

صدور مجوز «اقدام متقابل» نهایت دستاورد کشورها از شکایت به WTO

اما از همه مهمتر آنکه با وجود رأی نهاد داوری سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا، دولت این کشور حاضر به لغو تعرفه ۸۲ درصدی واردات ماشین لباسشویی نشده است.

بر اساس قوانین WTO، احکام صادر شده از سوی نهاد داوری این سازمان از سوی کشورها لازم الاجرا نیست؛ بلکه در صورت عدم اجرای این احکام، نهاد داوری WTO اجازه اقدام متقابل را به کشورهای مقابل می دهد.

درخصوص شکایت کره جنوبی نیز دولت آمریکا از اجرای حکم، که همان لغو تعرفه واردات بوده، سر باز زده است. بنابراین بعد از گذشت ۶ سال از طرح شکایت، صدور مجوز اقدام متقابل علیه آمریکا، نهایت دستاوردی است که شکایت در WTO برای کره جنوبی به ارمغان آورده است.

درحالیکه اگر کره جنوبی در قالب یک توافق تجاری دوجانبه با آمریکا تعامل تجاری خود را شکل می داد، امکان اقدام متقابل، در همان زمان افزایش تعرفه واردات از سوی آمریکا، برای این کشور فراهم بود.

منبع: رویترز yon.ir/wr3vK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.