۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۹۱۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ دسته: انرژی
۰

دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف بهترین راه برای جلوگیری از بحران خاموشی در تابستان است، تصریح کرد: مشترکین پرمصرف برق باید مشمول پرداخت رقم واقعی تولید برق شوند تا مصداق رعایت عدالت در جامعه باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بهره برداری از پست ۲۳۰ کیلوولت برق شهرستان خنداب، اظهار داشت: سرمایه گذاری تولید ۲ هزار مگاوات انرژی الکتریکی به منظور جبران کمبودهای کشور برنامه ریزی شده است. در صورتی که با مدیریت مصرف صحیح نیازی به این حجم سرمایه گذاری نبود و گسیل این منابع مالی می توانست در حوزه اشتغال اثربخشی بالایی داشته باشد.

مشترکین پرمصرف باید قیمت واقعی برق را بپردازند

رئیس مجلس با بیان اینکه دولت و مجلس فرامین مقام معظم رهبری را سرلوحه امور قرار داده اند، افزود: مصرف بی رویه انرژی الکتریکی هزینه های کمرشکنی را بر کشور تحمیل می کند، بنابراین الگوی مصرف باید مورد توجه وزارت نیرو قرار گرفته و کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند مورد حمایت قرار بگیرند و مشترکین پرمصرف مشمول پرداخت رقم واقعی تولید برق شوند تا مصداق رعایت عدالت در جامعه باشد.[۱]

اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها در انتظار تصویب هیات دولت

گفتنی است طرح «اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف» از ابتدای تابستان سال جاری به منظور جلوگیری از بروز خاموشی در تابستان ۹۸، از سوی کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی مطرح و اقبال کارشناسان و صاحب نظران صنعت برق را به همراه داشت.

سپس وزارت نیرو پیشنهاد اجرای این طرح را در قالب برنامه ۰،۹۸ برای تصویب به هیات دولت ارسال نمود. با این حال و با گذشت بیش از ۳ ماه از طرح این طرح در هیات دولت و اظهارات وزیر نیرو مبنی بر تصویب این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت، همچنان اجرای این طرح در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ضرورت تسریع در اجرای طرح اصلاح تعرفه های برق

با توجه به اینکه هدف از اجرای این طرح، تغییر در رفتار مصرفی مشترکین پرمصرف عنوان شده است، باید توجه داشت که این مشترکین بایستی زمان کافی برای تطبیق رفتار مصرفی خود با شرایط جدید را داشته باشند. بنابراین هرچه اجرای این طرح با تاخیر مواجه شود، نتایج حاصل از اجرای آن نیز با اهداف مذکور کمتر تطابق خواهد داشت.

در همین راستا چندی قبل کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس طی نامه ای از رئیس مجلس درخواست کرد که به منظور عدم تکرار خاموشی های تابستان سال جاری در تابستان ۹۷، پیگیری های لازم را برای هرچه زودتر تصویب شدن این طرح در دولت انجام دهد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم؛ کد خبر: ۱۹۴۳۴۰۵

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.