۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۵۴۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ دسته: کشاورزی
۰

ابراهیمی رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان مجلس، با اشاره به ناکارآمدی سیاست تخصیص ارز دولتی برای تامین گوشت مورد نیاز مردم، گفت: دولت باید این سیاست را هر چه سریعتر از دستور کار خود خارج کند و برای افزایش قدرت خرید مردم، این یارانه را به حساب هر فرد ایرانی واریز کند.

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی و رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد توضیحاتی در خصوص وضعیت بازار دام و گوشت کشور ارائه داد.

این نماینده مجلس با اشاره به تفاوت قیمت پیش آمده در ایران و کشورهای همسایه برای دام گفت: تفاوت قیمت دام در دو سمت مرز باعث ایجاد مافیا و رواج دلالی در این بازارها شده است. وقتی قیمت‌ها متفاوت باشد خریداران در آن‌طرف مرز هم واسطه‌های خود را پیدا می‌کنند و  کالا را می‌خرند. این مسئله به این دلیل است که ارزش پول آن‌ها از پول ما بالاتر رفته و به‌این‌ترتیب قیمت نهایی جنس برای آن‌ها مناسب‌تر است.

واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی منشا رانت و فساد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: دولت برای کمبود دام و تامین گوشت مورد نیاز مردم در کشور، تنها اقدام به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت از دیگر کشورها کرده است که نتایج این سیاست نشان از ناکارآمدی آن دارد.

وی تاکید کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی علی الخصوص گوشت، به دلیل تفاوت قیمت به وجود آمده در بازار و ایجاد رانت و فساد در این موضوع، ناکارآمده بوده و دولت نیز از تامین نیاز کل مردم ناتوان خواهد بود.

نماینده مردم شازند در مجلس افزود: با تشکیل صف های عریض و طویل برای دریافت گوشت قرمز منجمد، که معمولا به صورت محدود نیز انجام می شود، عزت مردم ایران زیر سئوال رفته و زمینه برای سودجویی بیشتر دلالان فراهم شده است.

افزایش قدرت خرید مردم با واریز یارانه گوشت به حساب هر ایرانی

رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان با اشاره به راه های مختلف کنترل قیمت گوشت در کشور هم گفت: دولت باید مسیرها و سیاست هایی که به ایجاد دلالی و مافیا در این بخش منجر می شود را کنار بگذارد. چنانچه ارز دولتی مربوط به واردات محصولات اساسی به صورت مستقیم به خود مردم پرداخت شود، مسلما قدرت خرید آن ها افزایش پیدا می کند و نیازی به تشکیل صف های عریض و طویل دریافت گوشت و سایر محصولات اساسی نخواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته دولت می تواند تا ۳۰۰ هزار تومان از محل تخصیص ارز دولتی به واردات محصولات اساسی و مابه التفاوت آن با نرخ ارز بازار آزاد را به حساب هر فرد ایرانی واریز کند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.