۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۸۳۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

روسیه به شدت علاقه‌مند به حضور در بازار عراق است و برای بخش‌های گوناگون اقتصاد عراق از جمله نفت، صنعت، برق، کشاورزی و حمل و نقل برنامه دارد. در همین راستا وزیر انرژی روسیه به تازگی به عراق سفر کرده و ضمن دیدار با وزیر خارجه عراق، با این کشور درخصوص همکاری در بخش های مختلف اقتصادی به توافق رسیده است. دعوت دولت عراق از شرکت‌های روس برای ساخت خط لوله جدید انتقال نفت از کرکوک به بندر جیهان ترکیه، یکی از دستاوردهای روسیه در این زمینه است.

به گزارش مسیر اقتصاد الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه گفت: بغداد شرکت های روس را به ساخت خط لوله جدید انتقال نفت کرکوک به جیهان دعوت کرده است.

نوواک که به شهر بدره در عراق سفر کرده است گفت: عراق قصد دارد مناقصاتی برای استخراج نفت از ۹ میدان نفتی این کشور برگزار کند. این مناقصات شامل میادینی که قرار است نفت آن ها از طریق این خط لوله منتقل شود نیز می‌شود. به گفته وزیر انرژی روسیه، شرکت های نفتی این کشور پس از دعوت عراق، اقدامات اولیه برای احداث خط لوله نفتی را آغاز کرده‌اند.

خط لوله جدید انتقال نفت عراق قرار است نفت این کشور را از میادین نفتی استان کرکوک در این کشور به بندر جیهان در ترکیه منتقل کند. در گذشته یک خط لوله برای این کار وجود داشت، اما با حمله داعش به این کشور آسیب‌های فراوانی دید.

جابجایی ۱ میلیون بشکه نفت عراق به سواحل مدیترانه از طریق خط لوله

ظرفیت خط لوله جدید انتقال نفت عراق، روزانه ۱ میلیون بشکه است. این خط لوله چیزی غیر از خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان عراق است که چندی پیش توافقنامه آن میان شرکت روس نفت و اقلیم کردستان امضا شد.

شرکت روس نفت پیش از این اعلام کرده بود که قرار است با سرمایه‌‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری، در استحصال نفت از ۵ میدان نفتی واقع در کردستان عراق مشارکت کند.

این خط لوله سرعت صادرات نفت عراق را بسیار بیشتر خواهد کرد و احتمالا در آینده موجب تعمیق و تسهیل روابط تجاری عراق با ترکیه خواهد شد.

توسعه حضور روسیه در عراق با دیپلماسی فعال اقتصادی

همزمان با سفر وزیر انرژی روسیه به عراق وزیر خارجه عراق نیز به روسیه رفت و با لاوروف وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. لاوروف پس از این دیدار گفت: روسیه شدیدا به گسترش روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با عراق علاقه‌مند است.

به گفته وی طرفین در زمینه سرمایه‌گذاری خصوصا در بخش هیدروکربن‌ها به نتایج بسیار خوبی رسیدند. شرکت های روس شامل «لوک اویل»،«گازپروم نفت» و «سایوز نفت گاز» هم اکنون در عراق فعال هستند و شرکت «روس نفت» نیز علاقه‌مند به فعالیت در عراق است. هم اکنون مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این صنعت عراق بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است.

لاوروف افزود: ما می‌خواهیم در زمینه‌های دیگر نیز با عراق همکاری کنیم. امروز در مورد بخش‌های گوناگون از جمله برق، کشاورزی، صنعت و حمل و نقل گفتگو کردیم و قرار است جمعبندی گفتگوها برای تعیین دستور کار جلسات بعدی کمیسیون‌های مشترک تجاری، اقتصادی، علمی و فنی مورد استفاده قرار بگیرد.

تحصیل شهروندان عراقی در روسیه، برگ برنده‌ای در دست روسیه

وی افزود در حال حاضر بالغ بر ۴ هزار شهروند عراقی در دانشگاه‌های روسیه مشغول تحصیل هستند و بسیاری از دیپلمات‌های عراقی نیز تجربه گذراندن دوره‌های آموزشی در آموزشگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه روسیه را دارند.

کشور عراق در تقریبا همه حوزه‌ها بازار بکری دارد و کشورهای زیادی برای افزایش سهم خود از این بازار، با یکدیگر مسابقه می‌دهند.

منابع:

آناتولی yon.ir/lUmOg

yon.ir/4ZXQX

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.