۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۷۷۴ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

با گذشت ۹ ماه از شکایت چین در سازمان تجارت جهانی درخصوص اعمال محدودیت های تجاری آمریکا، این پرونده هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیده است. نماینده چین ضمن انتقاد از این مسئله گفته است: «اینکه آمریکا آزاد باشد تا هر اقدامی را بدون عواقب انجام دهد، یک مشکل ساختاری است که آینده WTO را در ابهام قرار داده است.» نماینده آمریکا نیز در پاسخ گفته است: «آینده سازمان تجارت جهانی در ابهام قرار دارد؛ اما این به دلیل اقدامات آمریکا نیست، بلکه مشکل اصلی در این زمینه اقدامات ضد تجاری چین است.»

به گزارش مسیر اقتصاد از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی جنگ تجاری آمریکا و چین شدت گرفت و دو کشور بارها تعرفه واردات محصولات کشور مقابل را افزایش دادند. آمریکا در ابتدا تعرفه واردات بسیاری از کالاهای چینی را، که بیش از ۲۳۴ میلیارد از واردات از این کشور را شامل میشد، افزایش داد.

در ادامه مقامات چینی نیز با افزایش تعرفه واردات محصولات آمریکایی، پاسخ این اقدام را دادند؛ اما مقامات آمریکایی بار دیگر تهدید کردند که تعرفه واردات دیگر کالاهای چینی را افزایش خواهند داد.

در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی مقامات آمریکایی و چینی بر سر یک آتش بس سه ماهه تجاری به توافق رسیدند و به طور موقت اعمال محدودیت های تجاری علیه یکدیگر را متوقف نمودند. اکنون تنها دو ماه از زمان تعیین شده برای دستیابی به یک توافق گسترده باقی مانده است، اما در مدت آتش بس نیز مقامات دو کشور انتقاداتی را علیه اقدامات کشور مقابل مطرح می نمایند.

شکایت بی نتیجه چین از آمریکا به سازمان تجارت جهانی

از ماه آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی که اعمال محدودیت های تجاری آمریکا علیه محصولات چینی آغاز شد، دولت چین شکایت رسمی خود را در سازمان تجارت جهانی مطرح کرد.

اکنون بیش از ۹ ماه از زمان طرح این شکایت از سوی دولت چین گذشته، اما این پرونده هیچ پیشرفتی نداشته است.

چین خواستار تسریع در روند رسیدگی به شکایت از آمریکا

به همین دلیل مقامات چینی در نشست اخیر سازمان تجارت جهانی، ضمن اعتراض به روند کند رسیدگی به شکایت آن ها، از آمریکا به دلیل جلوگیری از اضافه شدن قاضی جدید به نهاد داوری سازمان تجارت جهانی انتقاد کردند.

مقامات چینی از سازمان تجارت جهانی درخواست کرده اند جلسه رسیدگی به جزئیات شکایت آن ها از آمریکا را هرچه سریعتر و با حضور کارشناسان این سازمان برگزار نماید.

اعتراف مقامات چینی و آمریکایی به آینده مبهم WTO

نماینده چین در سازمان تجارت جهانی در این خصوص گفت: این پذیرفتنی نیست که آمریکا هر طور که بخواهد قوانین سازمان تجارت جهانی را زیر پا بگذارد و رسیدگی به شکایت دیگر کشورها از اقدامات آمریکا نیز برای مدت های طولانی به هیچ نتیجه ای نرسد. این یک اشکال ساختاری در WTO است. اینکه آمریکا آزاد باشد تا هر اقدامی را بدون عواقب انجام دهد، یک مشکل ساختاری است که آینده این سازمان را در ابهام قرار داده است.»

نماینده آمریکا نیز به اظهارات طرف چینی پاسخ داده و گفته است: «چین از قوانین سازمان تجارت جهانی سوء استفاده می کند. این کشور در طول سال های اخیر سیاست های محدود کننده تجاری خود را، که به یک تجارت غیر منصفانه منجر می شود، در دستور کار قرار داده و از حضور در سازمان تجارت جهانی سوء استفاده نموده است. آینده سازمان تجارت جهانی در ابهام قرار دارد؛ اما این به دلیل اقدامات آمریکا نیست، بلکه مشکل اصلی در این زمینه اقدامات ضد تجاری چین است.»

پایان کار WTO با جلوگیری از اضافه شدن قاضی جدید از سوی آمریکا

گفتنی است مقامات آمریکایی ماه هاست از اضافه شدن قاضی جدید به نهاد داوری سازمان تجارت جهانی جلوگیری کرده اند و اکنون این نهاد که باید با دست کم ۷ قاضی به فعالیت بپردازد، تنها ۳ قاضی فعال دارد که تا پایان سال جاری میلادی، دوره آن ها نیز به پایان خواهد رسید.

کمبود داور یکی از دلایلی است که به اطاله بیشتر زمان رسیدگی به پرونده ها در سازمان تجارت جهانی منجر شده و شکایت کشورها را درپی داشته است. علاوه بر این با ادامه این روند و تعطیل شدن نهاد داوری WTO، در عمل قوانین این سازمان هیچ الزام اجرایی نخواهد داشت و پایان کار این سازمان فراخواهد رسید.

گروگان گیری آمریکا باهدف تحمیل خواسته های خود به WTO

مقامات آمریکایی معتقدند قاضی های سازمان تجارت جهانی، در زمان رسیدگی به پرونده ها به درستی عمل نمی کنند و الزاماتی که باید را در نظر نمی گیرد. آمریکا به طور رسمی تهدید کرده است درصورتی که ساختار سازمان تجارت جهانی متناسب با درخواست های این کشور اصلاح نشود، از این سازمان جدا خواهد شد.

سابقه عملکرد نهاد داوری سازمان تجارت جهانی نشان می دهد که این سازمان در اغلب موارد به سود آمریکا رأی داده است. به همین دلیل کارشناسان معتقدند آمریکا با جلوگیری از اضافه شدن قاضی به نهاد داوری WTO، به دنبال گروگان گیری این نهاد و گرفتن امتیازات بیشتر در اصلاح ساختاری این سازمان است.

منبع: رویترز yon.ir/FNQVJ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.