۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۷۴۶ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

عراق سالانه بیش از ۵ میلیون تن گندم مصرف می کند که ۲ میلیون تن آن از طریق واردات تأمین می شود. با اینحال دولت این کشور با هدف حمایت از گندم کاران داخلی و کاهش سهم واردات، خرید تضمینی گندم با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت های جهانی را در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر دولت عراق هر تن گندم درجه یک تولید داخل را ۴۸۷ دلار از کشاورزان خریداری می کند که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما، معادل ۴۱۵۰ تومان در هر کیلوگرم می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد عراق یکی از کشورهای همسایه ایران با جمعیت حدود ۳۷ میلیون نفری، اقتصادی وابسته به نفت دارد و به دلیل شرایط نظامی پیش آمده در این کشور طی سال های گذشته وضعیت مناسبی در بخش تولیدات کشاورزی ندارد.

غذای اساسی مردم عراق گندم، برنج و جو است که با توجه به شرایط جغرافیایی این کشور بخشی از تقاضای مورد نیاز مردم از طریق تولیدات داخلی تامین می شود.

بر اساس گزارش های جهانی، عراق سالیانه حدود ۳ و ۱ میلیون تن گندم و جو تولید می کند که طی سال های جاری رشد تولید گندم مثبت و تولید جو منفی شده است.

بی ثباتی تولید گندم در عراق نگرانی بزرگ دولت این کشور

این در حالی است که چندی پیش اداره آمار کشاورزی عراق با انتشار گزارشی با اشاره به وضعیت تولید محصولات کشاورزی نظیر جو و گندم در این کشور، از کاهش سطح زیر کشت این محصولات ابراز نگرانی کرده بود.

در این گزارش از عوامل مهم کاهش سطح زیر کشت این محصولات به گسترش خشکسالی، کمبود آب و عدم سرمایه گذاری مناسب دولت این کشور برای خرید تجهیزات انتقال آب بر سر مزارع، اشاره شده است.

اغلب مردم عراق در بخش کشاورزی این کشور حضور دارند و به همین دلیل کاهش سطح زیر کشت گندم در این کشور علاوه بر رواج واردات و کشت محصولات آب بر نظیر ذرت و برنج، درآمد کشاورزان عراقی را نیز کاهش می دهد.

قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم در عراق ۴۱۵۰ تومان است

عراق به منظور تامین نیاز گندم و جو خود مانند سایر کشورهای پیشرفته اقدام به حمایت از کشاورزان کرده و با استفاده از سیاست های حمایتی سعی در تثبیت جایگاه تولید این محصولات است.

کاهش هزینه های تولید نظیر خرید سم، کود، بذر و ماشین آلات کشاورزی و تعیین قیمت خرید تضمینی از جمله حمایت های دولت عراق از کشاورزان این کشور است.

در حالی که بررسی های پیشین نشان می داد که قیمت هر تن گندم در عراق تا ۴۷۲ دلار می رسد اما با شروع سال جدید میلادی قیمت گندم در عراق به بیش از ۴۸۷ دلار نیز رسیده است.

به عبارت دیگر قیمت هرکیلوگرم گندم در عراق با توجه به نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) حدود ۴۱۵۰ تومان توسط دولت این کشور قیمت گذاری شده و از کشاورزان خریداری می شود.

روند روبه رشد تولید گندم در عراق به دلیل تعیین قیمت و بارش مناسب

در حالی قیمت گندم در عراق طی دو سال اخیر روند افزایشی داشته است  که وزیر کشاورزی عراق به تازگی با ارائه آماری از وضعیت سطح زیر کشت گندم در عراق، میزان تولید این محصول را در سال جاری مثبت ارزیابی کرده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده میزان تولید گندم عراق در سال جاری به دلیل وضعیت مناسب نزولات آسمانی به حدود ۳ میلیون تن خواهد رسید که بدین ترتیب میزان واردات این محصول کاهش خواهد یافت.

به گونه ای که طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، با توجه به وضع مناسب قیمت گندم و بارش های اخیر انتظار می رود میزان واردات گندم عراق از ۴ به ۳.۷ میلیون تن در سال آینده کاهش پیدا کند.

احتمال قاچاق گندم به دلیل تفاوت قیمت گندم در ایران و عراق

تفاوت قیمت گندم در دو کشور همسایه ایران و عراق به ایجاد پدیده قاچاق گندم منجر خواهد شد؛ چرا که قیمت هر کیلوگرم گندم در ایران در حال حاضر ۱۶۰۰ تومان است.

به عبارت دیگر قاچاقچیان گندم با جابه جایی این محصول از مرزهای ایران به عراق، میتوانند آن را بیش از سه برابر قیمت به دولت این کشور بفروشند. برای جلوگیری از این اقدام لازم است قیمت گندم در ایران نیز متناسب با افزایش قیمت های تولید افزایش یابد تا انگیزه قاچاق گندم به عراق کاهش یابد و خودکفایی محقق شده در زمینه تولید گندم در سال های اخیر محفوظ بماند.

منابع:

دنیای غلات yon.ir/ts2L5

مجله آسیابان yon.ir/G5kbO

بلومبرگ yon.ir/UARpv

اسکیدو yon.ir/txM07

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.