۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۶۲۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر وطن خواه معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و عضو کمیته علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر مسائل واقعی کشور را تفاوت جدی این همایش با سایر رویدادهای مشابه دانست و گفت: همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که حرف حساب تولید کند و به تصمیم گیران ارائه دهد تا آنها بتوانند در مسائل حال و آینده حوزه انرژی کشور، تصمیمات درستی بگیرند؛ از این منظر، این همایش واقعا بی نظیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» ۲۹ بهمن ماه سال جاری مصادف با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی، به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، نشست «بررسی موانع پیش روی توسعه صادرات و ترانزیت گاز در کشور و راهکارهای رفع آن» به عنوان یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی روز دوشنبه با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

در حاشیه این نشست، گفتگویی با دکتر سیروس وطن خواه معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و عضو کمیته علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی انجام شده که در ادامه آمده است.

اتخاذ رویکردهای نوین لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان انرژی، پیشران اقتصاد ایران برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد؟

پاسخ: ایران کشور انرژی است و نقش انرژی در اقتصاد کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم بسیار ریشه دار، عمیق و در هم تنیده است. بنابراین تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی غیر قابل تصور خواهد بود؛ مگر این که رویکردهای جدید و نوین و تغییرات و انعطاف هایی در حوزه انرژی محقق شود. همایش امسال می تواند رویداد کاملا موثری در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

نگاه جامع محورهای همایش به حوزه انرژی

سوال: موضوعات و محور های همایش امسال تا چه میزان دست بر روی نقاط پر اهمیت و استراتژیک حوزه انرژی گذاشته است؟ کدام یک از موضوعات و محورهای همایش نسبت به سایر محورها دارای اولویت و اهمیت ویژه است؟

پاسخ: خوشبختانه در محورهای همایش، نگاه جامع و همه جانبه ای را می توان ملاحظه کرد و این محورها، موضوعات پر اهمیت حوزه انرژی را در بر می گیرد. هر پنج محور همایش واقعا مهم هستند و هر کدام از آنها کارکرد، نقطه اثر و مخاطب خود را دارند.

مثلا بحثی که امروز در نشست درباره توسعه صادرات و ترانزیت گاز داشتیم، می تواند برای کشور بسیار راهبردی و کلیدی باشد. این بحث می تواند معبری برای تنوع بخشی به سبد درآمدهای ارزی و زمینه ساز توسعه در یکی از حوزه های منابع هیدروکربوری کشور باشد.

ضرورت تصمیم گیری عاجل مسئولین درباره صادرات و ترانزیت گاز

سوال: با توجه به این که صادرات و ترانزیت گاز یکی از بحث های پرچالش است، فوری ترین اقدام لازم برای توسعه صادرات و ترانزیت گاز چیست؟

پاسخ: همان طور که حضار در جلسه امروز به خوبی اشاره کردند، حل مسائل حوزه دیپلماسی انرژی بدون توجه به مدیریت کلان حوزه انرژی اعم از بحث های داخلی و بین المللی امکان پذیر نیست. اما این مسئله به معنای آن نیست که برای پرداختن به مسائل جاری و کوتاه مدت حوزه انرژی از جمله استفاده از امکانات ترانزیتی کشور و تامین انرژی برای برخی از کشورهای همسایه مثل پاکستان منتظر بمانیم تا تمام مسائل حوزه انرژی حل شود.

موضوع صادرات و ترانزیت گاز در حال حاضر نیازمند تصمیم سازی درست از طرف کارشناسان و تصمیم گیری عاجل از سوی تصمیم گیران است.

همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به دنبال حل مسائل واقعی کشور است

سوال: این همایش دارای چه ویژگی هایی نسبت به سایر همایش ها است که باعث شد جنابعالی به عنوان یکی از اعضای کمیته علمی همایش قبول زحمت فرمایید؟

پاسخ: این همایش با همایش های دیگری که تا کنون در کشور برگزار شده است، تفاوت های جدی دارد. این همایش به دنبال آن است که حرف های حساب تولید کند و به تصمیم گیران ارائه دهد تا آنها بر اساس این حرف های حساب بتوانند در مسئله های حال و آینده حوزه انرژی کشور تصمیمات درستی بگیرند. از این منظر، این همایش، همایش واقعا بی نظیری است.

موضوعات و مسئله هایی که در این همایش طرح خواهد شد، مسئله های صرفا آکادمیکی که در بعضی از رویدادها اتفاق می افتد، نیست. قرار است مقالات و سخنرانی های همایش روی مسئله های واقعی کشور متمرکز شوند، آنها را حلاجی کنند و برای آنها راه حل ها و پیشنهادات مشخصی ارائه دهند.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.