۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۵۷۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

صاحبنظران در نشست بررسی موانع پیش روی توسعه صادرات و ترانزیت گاز، بر این نکته تاکید کردند که عدم توجه به توسعه گاز در برنامه های سیاستی، عامل اصلی عدم توسعه در این بخش بوده است؛ در حالی که ما حدود ۵ برابر ذخایر گاز آمریکا گاز در منابع زیرزمینی داریم اما تولید ما در این حوزه حدود یک سوم آمریکا است. به عقیده ایشان، ما باید گاز را جایگزین مصرف فرآورده های نفتی بکنیم.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بررسی موانع پیش روی توسعه صادرات و ترانزیت گاز در کشور و راهکارهای رفع آن ها»، روز گذشته با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

این جلسه، اولین نشست تخصصی از پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» برگزار خواهد شد.

گاز باید جایگزین مصرف فرآورده های نفتی شود

دکتر نرسی قربان عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در این نشست با تاکید بر اینکه باید از ۱۷ درصد ذخایر گاز دنیا که در کشور ما قرار دارد استفاده بهینه کرد، گفت: ما حدود ۵ برابر ذخایر گاز آمریکا گاز در منابع زیرزمینی داریم اما تولید ما در این حوزه حدود یک سوم آمریکا است.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ما باید گاز را جایگزین مصرف فرآورده های نفتی بکنیم؛ البته این مهم کمی موفق بوده است و حدود ۷۰ درصد از مصرف ما با گاز جایگزین شده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر تزریق به چاه های نفت است که با توجه به قدمت چاه های نفت ایران در صورت تزریق گاز به این چاه ها، برداشت بیشتری از نفت خواهیم داشت و این گاز دوباره با همان نفت بیرون می آید و صرفه اقتصادی بسیاری در این زمینه وجود دارد که تا امروز مورد بی مهری قرار گرفته است.

علی عرشی مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت یکی دیگر از کارشناسان این نشست بود که در ابتدای سخنان خود گفت: مشکل ما سیاست گذاری است. وقتی بحث سرمایه گذاری در گاز می شود باید در نظر بگیریم که دنیا تغییر کرده است.

وی ادامه داد: تمامی پروژه های ال ان جی آمریکا ۷۷ میلیون تن در سال است و در آینده یکی از پیشتازان این عرصه خواهد بود که در تعیین قیمت آن نقش آفرینی خواهد کرد.

تولید برق از گاز برای ما امنیت پایدار ایجاد می کند

عرشی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: متاسفانه در در دورریز انرژی وضعیت خوبی نداریم و به اندازه صادرات گاز به ترکیه به همان اندازه دورریز انرژی داریم و باید فکری به حال این وضعیت کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: تولید برق از گاز امنیت پایدار انرژی برای ما ایجاد می کند و کنار هر نیروگاه می توانیم آب شیرین کن قرار دهیم و امنیت آب نیز برای کشور ایجاد کنیم.

در بخش دیگری از این نشست دکتر سیروس وطن خواه معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: موضوعی که انتخاب شده است بلاشک یکی از موضوعات راهبردی انرژی کشور است که تا امروز مغفول واقع شده است.

غفلت از گاز در برنامه های توسعه کشور

وی در پاسخ به این سوال که چرا گاز نتوانسته است ما را به توسعه برساند؟ گفت: ما هیچوقت از گاز این انتظار را نداشتیم. و اصلا نخواستیم که این مهم صورت گیرد. خواستن ها باید در برنامه ها خود را نشان دهد. گاز هیچوقت محور توسعه در برنامه های ما دیده نشده است.

وطن خواه ادامه داد: به نظر من مشکل اصلی ما در نوع نگاه به مسائل است. گاز یک سلاح است گاز یک ابزار توسعه است و گاز چیزی نیست که فقط آن را بسوزانیم پس اگر نگاه خود را تغییر دهیم می توانیم به این دستاوردها برسیم.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه ایران سرزمین انرژی است تصریح کرد: تا زمانی که گاز برای ما دغدغه نشود در این عرصه سیاستگذاری رخ نخواهد داد و مشکل ما در مدیریت توسعه گازی در کشور است.

دکتر محمدصادق کریمی کارشناس سیستم های انرژی مهمان دیگر این نشست بود که در سخنانی کوتاه گفت: در مورد امنیت و قدرت مساله ما جغرافیاست. اگر بر روی مزیت جغرافیا تمرکز کنیم می توانیم دارای قدرت پایدار باشیم.

وی تاکید کرد: اگر این مهم صورت گرفت آنوقت سوآپ نفت و گاز به ثمر می رسد و اگر عامل اجرایی دغدغه مند در این حیطه وجود نداشته باشد تلاش کارشناسان به ثمر نخواهد نشست.

سیدغلامحسین حسن تاش استاد اقتصاد انرژی نیز در بخش پایانی این نشست اظهار داشت: در بخش انرژی دستگاه حکمرانی نداریم و بالطبع سیاست های بخش انرژی هم روشن نخواهد بود و بنابراین دیپلماسی انرژی تعریف نمی شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.