۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۵۵۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دبیرکل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در نشست تخصصی «بررسی موانع پیش روی توسعه صادرات و ترانزیت گاز» با تاکید بر اینکه گاز در بازارهای بین المللی انرژی به یک مولفه اصلی تبدیل شده است، اظهار داشت: سهم گاز از سبد انرژی جهانی درحال افزایش است و لازم است که مقامات ایرانی نیز گاز را به عنوان یک مولفه قدرت در نظر بگیرند. به گفته وی سه کشور ایران، قطر و آمریکا از ذخایر گازی قابل توجهی برخوردار هستند و در آینده نزدیک این سه کشور در شکل گیری بازار جهانی گاز نقشی اساسی خواهند داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بررسی موانع پیش روی توسعه صادرات و ترانزیت گاز در کشور و راهکارهای رفع آن ها»، روز گذشته با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

این جلسه، اولین نشست تخصصی از پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» برگزار خواهد شد.

دکتر محمدحسین عادلی، دبیر کل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، یکی از کارشناسان حاضر در این نشست بود که درخصوص مشکلات توسعه صنعت گاز کشور و راهکارهای رفع موانع موجود به اظهار نظر پرداخت.

تولید علم با هدف کسب بازار جهانی یک مولفه قدرت است

عادلی با بیان اینکه مولفه های اقتصادی برای ثبات امنیت و قدرت ما در منطقه از مولفه های اصلی هستند، گفت: این قدرت زمانی تجلی پیدا می کند که مولفه ها در تولید ناخالص داخلی قرار گیرند. اگر تولید علم شما نتواند سهم شما از بازار جهانی را افزایش دهد، نمیتواند مولفه قدرت باشد؛ بلکه زمانی می تواند موثر باشد که در سهم گرفتن از تجارت بین الملل متجلی شود.

سفیر سابق ایران در بریتانیا و کانادا با اشاره به ارزش تولید ناخالص داخلی در مناسبات بین المللی تصریح کرد: در سال های قبل از لحاظ این شاخص اقتصادی در منطقه رتبه اول را داشتیم؛ اما در سال های اخیر ترکیه و عربستان از ما پیشی گرفته اند و این سوال مطرح می شود که ما چگونه منابع کشورمان را به ثروت تبدیل کنیم که در تجارت و سهم گرفتن از بازار متجلی شود؟

«گاز» بازیگر اصلی بازارهای بین المللی انرژی

وی با تاکید بر نقش گاز در بازار بین المللی طی ۳۰ سال اخیر ادامه داد: اگرچه نفت یک کالای استراتژیک است و نگاه گذشته به گاز به عنوان یک کالا برای مصرف داخلی بود، اما طی سال های اخیر گاز به عنوان یک بازیگر دارای سهم در بازار بین المللی قرار گرفته است. در حال حاضر روسیه به عنوان یک بازیگر در منطقه قرار گرفته است و گاز یک اهرم اساسی برای آن است و می بینیم که ۳۸ درصد واردات گاز اروپا به روسیه وابسته است.

دبیرکل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه داد: لازم است که ما گاز را نه به عنوان یک تجارت بین الملی، که به عنوان یک مولفه قدرت در نظر بگیریم. اگر نگاه استراتژیک به گاز شود ما به دنبال سرمایه گذاری به سمت گاز خواهیم رفت و در بازار منطقه و جهان نیرومند عمل خواهیم کرد. برای دستیابی به این مهم باید از داخل شروع کنیم و میزان یارانه گاز را عقلانی کرده و باید کارایی در حوزه گاز را افزایش دهیم.

ایران، قطر و آمریکا سه بازیگر اصلی بازار جهانی گاز در آینده

وی تاکید کرد: فقط دو کشور ایران و قطر در منطقه دارای مازاد گاز برای صادرات هستند. باید در نظر بگیریم که به جز این دوکشور و آمریکا سایر کشورها در آینده منابع گازی خود را از دست خواهند داد و باید بدانیم که در آینده آمریکا حضور گازی در منطقه خواهد داشت.

دبیرکل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر اینکه باید به صورت رقابتی در بازار تجاری منطقه و فرامنطقه در حوزه گاز وارد شویم گفت: چشم انداز گاز مثل سایر انرژی ها از دو محرک تبعیت می کند یکی جمعیت و یکی GDP و این دو شاخص هستند که تقاضا برای انرژی را بالا می برند.

افزایش ۴۶ درصدی تقاضا برای گاز در افق ۲۰۴۰

عادلی در ادامه با اشاره به آمارهای موجود و پیش بینی چشم انداز انرژی در ۲۰۴۰ تاکید کرد: در افق ۲۰۴۰ در جهان، تقاضا برای گاز حدود ۴۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و مهمترین جایی که گاز مصرف می کند چین و هند و کره و اندونزی و بنگلادش و پاکستان است که به یکباره مصرف گاز آن ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: سهم گاز از ۲۲ درصد در سبد انرژی جهانی به ۲۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و درمقابل زغال سنگ کاهش پیدا خواهد کرد و مصرف نفت از ۳۲ درصد به ۲۹ درصد کاهش خواهد یافت.

دبیرکل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز تصریح کرد: ما به ۷.۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایجاد ظرفیت جدید در حوزه گاز نیاز داریم و این بجز سرمایه گذاری برای نگهداری ظرفیت های فعلی است. علتی که در این مدت موفق نبودیم این است که سیاستی به اسم خط لوله را در پیش گرفتیم و سرمایه گذاری بسیار زیادی در این زمینه کردیم و فکر می کردیم که خط لوله هند و پاکستان جلو می رود و میتوانیم به اروپا هم برسیم.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.