۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۰۸۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت چین در قالب طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» درصدد است تا بومی سازی در صنعت راهبردی «ماشین آلات کشاورزی» را ارتقاء دهد. مطابق این برنامه تجهیزات اصلی این صنعت بایستی تا سال ۲۰۲۵، حداقل ۷۰ درصد داخلی سازی شوند. همچنین دولت به منظور حضور بیشتر تولیدکنندگان این بخش در بازارهای بین المللی، به دنبال تأسیس شرکت های با برند تجاری معتبر است. پرداخت وام به تولیدکنندگان و خریداران محصولات این صنعت از دیگر برنامه های چینی ها در این زمینه است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین برای توسعه اقتصادی خود برنامه ای با عنوان «ساخت چین ۲۰۲۵» در نظر گرفته است. این برنامه به منظور ایجاد سرمایه گذاری پایدار و قابل توجه در بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی و به طور خاص تولیدات صنعتی و کارخانه ای، از سوی دولت چین ابداع شده است. در واقع دولت این کشور قصد دارد با تکیه بر توان داخلی به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات صنعتی در دنیا تبدیل شود.

در گزارش قبلی بیان شد که سیاست‌های حمایتی و یارانه ای دولت چین، با هدف افزایش بومی سازی در صنایع راهبردی در دستور کار قرار گرفته است. در این گزارش اقدامات چین به منظور حمایت از صنعت «ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی» در قالب برنامه ساخت چین ۲۰۲۵ بیان می شود.

داخلی سازی ۷۰ درصدی ماشین آلات کشاورزی در چین تا سال ۲۰۲۵

صنعت «ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی» از جمله صنایعی است که در طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» از حمایت های ویژه دولت چین برخوردار است. در واقع دولت چین در قالب این طرح به دنبال افزایش بومی سازی در این صنعت راهبردی است.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بایستی تا سال ۲۰۲۵ میلادی، قطعات و ماشین آلات کشاورزی داخلی در چین، ۹۰ درصد بازار این کشور را تحت سلطه خود داشته باشند.

همچنین از دیگر برنامه های چین که در سند سیاستی دولت این کشور آمده است، بهبود داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا ماشین آلات کشاورزی است. مطابق این برنامه بایستی قطعات با ارزش افزوده بالا ماشین آلات کشاورزی تا سال ۲۰۲۰ میلادی حداقل ۵۰ درصد داخلی سازی شوند. همچنین داخلی سازی ۷۰ درصدی این قطعات تا سال ۲۰۲۵، از اهداف دیگر طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» است.

تأسیس شرکت های با برند مشهور در زمینه تأمین قطعات و تولید ماشین آلات کشاورزی

دولت چین در طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» تنها به دنبال توسعه صنایع در بازارهای داخلی نیست و درصدد این است تا حضور تولیدکنندگان در بازارهای بین المللی را نیز تسهیل نماید.

بدین منظور دولت چین در قالب طرح مذکور به دنبال این است تا ۳ برند مشهور در زمینه تولید ماشین آلات کشاورزی تأسیس نماید. این شرکت ها که تأمین کننده قطعات و اجزای اصلی ماشین آلات کشاورزی هستند، با حمایت های دولت چین در بازارهای بین المللی حضور مؤثری خواهند داشت.

همچنین تأسیس ۵ شرکت تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی برای حضور در بازارهای خارجی از دیگر اهداف دولتمردان چینی است. در واقع دولت چین معتقد است به منظور حمایت از این صنعت راهبردی بایستی شرکت های تأمین کننده قطعات و تولیدکننده ماشین آلات  کشاورزی با برندهای مشهور را تأسیس نمود.

پرداخت وام به خریداران ماشین آلات کشاورزی بومی توسط دولت چین

دولت چین از تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی حمایت های مالی می کند. در این راستا دولت برای ایالت های مختلف محلی بودجه های دولتی را در نظر گرفته است تا از تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی حمایت نمایند. عمده این حمایت های مالی به منظور بهبود بخش تحقیق و توسعه و ارتقاء تکنولوژیکی صنایع مذکور صورت می گیرد.

البته دولت این کشور حمایت خود از صنعت «تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی» را تنها محدود به تولیدکنندگان این بخش نمی کند؛ بلکه از مصرف کنندگان محصولات این بخش نیز حمایت های ویژه می کند. بدین منظور دولت چین به مشتریانی که ماشین آلات و تجهیزات بومی را خریداری می نمایند، وام های با بهره پایین پرداخت می شود.

منبع: مقاله حمایت دولت چین از صنایع راهبردی در قالب طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» yon.ir/1ogMi

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.