۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۸۸۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ دسته: مالیات
۰

سلاح ورزی معاون اتاق بازرگانی ایران از عدم توجه دولت به پیشنهادهای بخش خصوصی در لایحه بودجه انتقاد کرد و گفت: کاهش وابستگی درآمدهای دولت به نفت، با گسترده تر شدن پایه های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه امکانپذیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد حسین سلاح ورزی، معاون اتاق بازرگانی ایران، از نحوه بودجه بندی دولت در سال ۹۸ و عدم توجه به پیشنهادهای سازنده نظیر اعمال مالیات بر عایدی سرمایه انتقاد کرد.

کاهش وابستگی بودجه به نفت با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

معاون اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی در بحث تدوین بودجه پیشنهادات خوبی ارائه داد ولی متاسفانه توجه چندانی به این پیشنهادات نشد.

وی در ادامه افزود: کاهش وابستگی لایحه بودجه به نفت با گسترده تر شدن پایه های مالیاتی مانند مالیات بر مجموع درآمدها و مالیات بر عایدی سرمایه از جمله این پیشنهادات بود.

افزایش درآمد دولت و کاهش فشار به تولید با اعمال پایه مالیاتی CGT

سلاح ورزی تصریح کرد: بدون شک با ایجاد در آمد مالیاتی پایدار و با ثباتی برای دولت به تبع کاهش وابستگی بودجه به نفت هم تحقق پیدا می کند.

وی افزود: اگر پایه های مالیاتی جدیدی در بودجه سال آینده تعریف می شد، مثل مالیات بر عایدی سرمایه اعم از مسکن، طلا و ارز و یا افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای خارجی که مشابه تولید داخل ندارد، ضمن تحقق درآمد مورد نظر دولت در حوزه مالیات موجب می شد فشار زیادی به اشخاص حقوقی تولیدی غیر دولتی وارد نشود.[۱]

مالیات بر عایدی سرمایه منتظر تصویب در کمیسیون اقتصادی مجلس

گفتنی است مالیات بر عایدی سرمایه با اینکه در بیش از ۱۸۰ کشور جهان در حال اجراست و از نظر علمی کاملا توجیه دارد، مورد مخالفت برخی از مسئولین و نمایندگان قرار گرفته است. طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تیرماه سال جاری با امضای بیش از ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس برای بررسی در دستور کار قرار گرفت.

کلیات این طرح در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده و منتظر تصویب جزئیات است. کمیته مالیاتی کمیسیون مسئول این طرح بوده و پیشنویس نهایی خود را با همکاری مرکز پژوهش های مجلس ارائه کرده است.

پینوشت:

[۱] پایگاه خبری تحلیلی بازار نیوز، کد خبر: ۴۵۵۲۸

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.