۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۷۷۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

اکنون بیش از ۵ دهه از راه اندازی سیستم سوئیفت به عنوان اصلی ترین پیام رسان مالی بین المللی گذشته و این سیستم، با مشکلات متعددی مواجه است؛ علاوه بر این، سوئیفت به ابزاری برای تحریم و تهدید کشورها از سوی آمریکا نیز تبدیل شده است. به همین منظور بسیاری از کشورهای جهان برای رهایی از مشکلات سوئیفت، مبتنی بر دو رویکرد «ایجاد سیستم جایگزین مخصوص خود» و «ایجاد سیستم جایگزین غیرمتمرکز در همکاری با سایر کشورها»، به دنبال افزایش امنیت مبادلات مالی بین المللی خود هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد سیستم پیام رسان مالی سوئیفت در حال حاضر یکی از گزینه های اصلی برای انجام پرداخت های بین المللی است. اما این سیستم ۵ دهه پیش راه اندازی شده است و از مشکلات ریشه ای رنج می برد.

علاوه بر مشکلات سوئیفت، باید توجه داشت که این سیستم یک وسیله پرداخت با رویکرد متمرکز است و به طور ناخواسته تحت سلطه و دستورات کشورهای خاصی عمل می کند.

۲ رویکرد کشورهای جهان در طراحی سیستم‌های جایگزین سوئیفت

این مشکلات سوئیفت به علاوه تحت سلطه بودن آن، کشورها و بانک های بین المللی بزرگ را بر آن داشته است تا به فکر ایجاد جایگزین هایی برای آن باشند. رویکرد کشورها در استفاده از سیستم های جایگزین سوئیفت به دو دسته کلی ایجاد سیستم های جایگزین سوئیفت مختص خود و ایجاد سیستم جایگزین سوئیفت غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین در همکاری با دیگر کشورها تقسیم بندی می شود.

در رویکرد دسته اول کشورها به خاطر تهدیداتی که از جانب مشکلات سوئیفت و احتمال قطعی آن در آینده برای خود متصور هستند، به سمت ایجاد یک سیستم سوئیفت مخصوص خود حرکت کرده اند. از میان این کشورها می توان به چین، روسیه، هند، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها اشاره کرد.

کشور چین نمونه موفق در راه اندازی سیستم جایگزین سوئیفت

کشور چین، به عنوان نمونه ای موفق از رویکرد دسته اول، سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی خود با نام CIPS را به منظور تسهیل و توسعه استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی، راه اندازی نموده است. با این اقدام، چین به دنبال این است که سطح محافظت خود در برابر تحریم های آمریکا را ارتقا داده و با کنار گذاشتن سوئیفت از تبادلات خارجی، به نگرانی های ناشی از رصد مالی تبادلات خارجی توسط دولت آمریکا پایان دهد.

تا قبل از راه اندازی CIPS، پرداخت و دریافت های چین که به یوآن انجام می شد، به کندی و با هزینه های بالایی صورت می پذیرفت. همچنین سیستم های پرداختی داخلی چین نیز قابلیت انجام این کار و تطبیق با سیستم سوئیفت را نداشتند. لذا راه اندازی CIPS یکی از بزرگترین موانع استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی را برطرف کرد. با راه اندازی CIPS یک شاهراه پرداخت جهانی برای مبادلات به وسیله یوآن ایجاد شد.

سیستم پرداخت غیرمتمرکز گزینه بعدی کشورها جهت ایجاد جایگزین سوئیفت

در رویکرد دسته دوم؛ کشورها یا بانک ها در مشارکت با طرفین تجاری و معاملاتی خود اقدام به راه اندازی یک سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت مبتنی بر فناوری بلاک چین یا دیگر زیرساخت های فناوری نموده اند. به عنوان نمونه ای از سیستم پرداخت با پشتوانه بلاک چین می توان به شبکه پرداختی ریپل اشاره کرد که قصد دارد به طور جدی سلطه چندین ساله سوئیفت را بشکند.

شبکه پرداختی ریپل که مبتنی بر بلاک چین عمل می کند، به صورت غیرمتمرکز بوده و محصولات متعددی را برای پیام رسانی مالی بین المللی میان بانک های کشورهای جهان ارائه داده است. محصولات ریپل، که هر کدام بستری برای انجام پرداخت های هستند، گزینه ها و راهکارهایی را جهت انجام سریع تر پرداخت ها ارائه می دهند.

امنیت مبادلات بین المللی کشورها با طراحی جایگزین سوئیفت

آزمایش های ریپل نشان داده است که این شبکه پرداختی موازی سیستم سوئیفت نیز این امکان را دارد که مبالغ عمده وجه را به سرعتی معادل چندین ثانیه و با هزینه ای بسیار پایین منتقل کند.

کشورها با اتخاذ دو رویکرد گفته شده، در کنار اینکه مبادلات خود را تسهیل و هزینه های آن را کاهش می دهند، امنیت مبادلات مالی بین المللی خود در برابر خطرات تحریم های آمریکا را افزایش می دهند و با کنار گذاشتن سوئیفت از تبادلات خارجی، به نگرانی های ناشی از رصد مالی تبادلات خارجی توسط دولت آمریکا پایان می دهند.

منابع:

کاپیتان آلتکوین yon.ir/xfwn2

دولت کانادا yon.ir/nAqV9

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل