۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۵۹۴ ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

میری رئیس کارگروه برق و انرژی مرکز بسیج وزارت نیرو و معاون پژوهشی بسیج شرکت توانیر گفت: ویژگی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی این است که مباحث مطرح شده در آن، به فراموشی سپرده نمی شود و در طول سال و طی برگزاری نشست های مختلف، پیگیری می شود. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد  شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» در بهمن ماه سال جاری برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی، به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، گفتگویی با سید مجید میری رئیس کارگروه برق و انرژی مرکز بسیج وزارت نیرو و معاون پژوهشی بسیج شرکت توانیر انجام شده که در ادامه آمده است.

نتایج همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در طول سال پیگیری می‌شود

سوال: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هر سال در پایان بهمن ماه هم زمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همایش سالانه ای را به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه های علمی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار می کند. به نظر شما این همایش های سالانه تا چه میزان می تواند به پیشرفت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

پاسخ: هنوز فاصله زیادی تا تبدیل سیاست های اقتصاد مقاومتی به برنامه عملیاتی وجود دارد و جامعه، خروجی این سیاست ها را احساس نکرده است. علت این مسئله آن است که سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور به درستی تبیین نشده است. چه کسی باید سیاست های اقتصاد مقاومتی را تبیین کند؟ طبیعتا جامعه نخبگانی، دانشگاهی و متخصصان کشور. نمی توان از بدنه اجرایی کشور خیلی انتظار داشت که این موضوع را تبیین کند.

همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی می تواند کمک بسیار خوبی به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور نماید. ویژگی این همایش ها این است که مباحث مطرح شده در همایش به فراموشی سپرده نمی شود و در طول سال و طی برگزاری نشست های مختلف، پیگیری می شود.

انرژی مهم ترین پیشران اقتصاد کشور

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان انرژی، پیشران اقتصاد ایران برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد و چگونه می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد؟

پاسخ: عنوان همایش به درستی انتخاب شده است. طی پنجاه سال گذشته، همواره انرژی جزو اصلی ترین پیشران های اقتصاد کشور بوده است. منظور بنده از پیشران، بخش هایی است که می توانند با نرخی بیشتر از متوسط در اقتصاد تاثیرگذار باشند و باعث رشد بخش های مختلف اقتصاد شوند.

انرژی در کشوری که صاحب بیشترین نفت و گاز است، به عنوان یک مزیت محسوب می شود؛ به شرطی که بتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم. علاوه بر نفت وگاز، در صنعت برق به عنوان یکی از حوزه های انرژی جزو برترین کشورها در منطقه هستیم و در دنیا حرف هایی برای گفتن داریم.

اگر بپذیریم که انرژی مهم ترین پیشران اقتصاد کشور است، باید به سمت صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی حرکت کنیم.

 ساختار اداره، مهم ترین مشکل صنعت برق

سوال: موضوعات و محور های همایش امسال تا چه میزان دست بر روی نقاط پر اهمیت و استراتژیک حوزه انرژی گذاشته است؟

پاسخ: اگر به چالش های صنعت برق توجه کنیم، مهم ترین مشکلی که در ظاهر در صنعت برق مشاهده می کنیم، در حوزه اقتصاد است. ولی وقتی که مسئله را به صورت ریشه ای مطالعه می کنیم، می بینیم که برای داشتن یک اقتصاد مطلوب، نیازمند ایجاد نهادهای مناسب هستیم. یکی از مشکلات اساسی در صنعت برق، مشکلات ساختاری است؛ یعنی محور اول که ساختار اداره بخش انرژی است. ساختارها باید به گونه ای باشند که پاسخگوی سیاست های ما باشند.

ما با صنعتی روبرو هستیم که عمدتا دو فعالیت انجام می دهد؛ فعالیت بخش رقابتی در صنعت برق و بخش انحصاری. هر کدام از این دو مفهوم، ساختارهای مناسب خود را دارند. مثلا آیا برای اداره انحصاری صنعت برق، توسعه رقابت در بخش انرژی و مدیریت دارایی های انحصاری در صنعت برق، نیاز به یک نظام رگولاتوری داریم یا نداریم؟ آیا این نظام رگولاتوری اکنون وجود دارد؟

منظور بنده از نظام رگولاتوری لزوما یک رگولاتور نیست. خیلی از کشورها ممکن است رگولاتور نداشته باشند، ولی یک نظام رگولاتوری برای خودشان تعریف کرده اند. جایگاه نظام رگولاتوری چیست؟ آیا حاکمیت مطلوب در بخش برق درست تعریف شده است؟ نقش و جایگاه یک حاکمیت مطلوب برای اداره بنگاه های صنعت برق، اداره توسعه رقابت و حفظ حقوق مردم به چه شکل است؟ آیا درست تعریف شده است؟

قانون برق برای دهه ۴۰ است. آیا این قانون پاسخگوی نیازهای کنونی ما و متناسب با اقتصاد مقاومتی است؟ آیا قانون برق، ساختارها را درست مطرح کرده است؟ خیر. مشکل کشور در صنعت برق در ظاهر، اقتصاد است؛ ولی ریشه این ناکارایی اقتصادی به ساختارها بر می گردد.

قابلیت تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه

محور دوم همایش یعنی انرژی و روابط خارجی نیز بسیار مهم است. با توجه به تقابل جریان غرب با نظام اسلامی باید اقتصاد کشورمان را در مقابل تحریم ها و تکانه های موجود، مقاوم کنیم. کشور ما به لحاظ ژئوپولتیک می تواند به عنوان هاب انرژی منطقه مطرح باشد. در حوزه صادارت خدمات فنی و مهندسی مخصوصا در حوزه برق پتانسیل بسیار بزرگی داریم. اگر با کشورهای منطقه که بازار بسیار بزرگی هستند، ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم، بخش عمده ای از سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

در حوزه اقتصاد برق در تعرفه ها مشکل داریم. شیوه های محاسبه و تعیین تعرفه، شیوه های علمی، مشخص و دقیقی است. گردش مالی صنعت برق با مشکل اساسی روبرو است. نیروگاه های ما سوخت تقریبا رایگان دریافت می کنند که این مسئله، گردش اقتصادی صنعت برق را با مشکل روبرو می کند.

بحث دارایی های انحصاری نیز موضوع بسیار مهمی است که در حوزه اقتصاد برق مطرح می شود.

اولویت دیپلماسی و ساختار اداره انرژی نسبت به سایر محورهای همایش

سوال: کدام یک از موضوعات و محورهای همایش نسبت به سایر محورها دارای اولویت یا اهمیت ویژه است؟

پاسخ: اگر بخواهیم از نظر کلان کشور به موضوع نگاه کنیم، به نظر بنده، بحث دیپلماسی انرژی موضوع بسیار مهمی است. اگر بتوانیم روابط گسترده ای را با کشورهای منطقه برقرار کنیم، تکانه های غرب تاثیر زیادی بر کشور نخواهد داشت. ما در کشورهایی مثل عراق و سوریه به لحاظ امنیتی جایگاه بالایی داریم، اما بازار این کشورها در اختیار دیگران است.

ساختار اداره بخش انرژی نیز از محورهای مهم همایش است. ریشه اصلی چالش های اقتصادی کشور حداقل در صنعت برق، ساختارها است. اگر ساختارها درست تعریف شود، قطعا اقتصاد برق اصلاح می شود. اگر امروز درباره یارانه پنهان صحبت می کنیم، به دلیل آن است که ساختارها را به درستی تعریف نکرده ایم و نهادها به درستی شکل نگرفته است.

بنابراین انرژی و روابط خارجی از نظر کلان کشور، مهم ترین محور همایش است، ولی در داخل کشور، ساختار اداره انرژی مهم ترین موضوع است.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.