۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۳۸۲ ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه با بیان اینکه این کشور در حال جایگزینی دلار با سایر ارزها است، گفت: گرایش به سمت کاهش وابستگی به دلار در بین کشورهای جهان در حال افزایش است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور روسیه طی سالیان اخیر منازعات متعددی با ایالات متحده در عرصه های مختلف داشته است. در این میان، واشنگتن با اعمال تحریم های اقتصادی و تحت فشار قرار دادن مسکو کوشیده است که این کشور را وادار به همراهی با سیاست های خود کند. مسکو نیز در برابر این تهدیدها ساکت نمانده و برای مقابله با ایالات متحده اقدام به کاهش ذخایر دلاری خود کرده است.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه از ابتدای سال ۲۰۱۸ بیش از نصف سهم ذخایر دلاری این نهاد به یوآن چین، ین ژاپن، پوند بریتانیا و حتی دلار کانادا تبدیل شده است.

تلاش کشورهای جهان برای کاهش وابستگی به دلار

در این رابطه، دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه اظهار داشت: تبدیل دلار به سایر ارزها نتیجه اجتناب ناپذیر سیاست های اقتصادی دولت آمریکا است. ما در حال گسترش بکارگیری روبل و دیگر ارزها در تبادلات تجاری خارجی هستیم؛ ما  به شدت سایر سرمایه گذاری ها در اوراق خزانه آمریکا را کاهش می دهیم.

مدودف تصریح کرد: گرایش به کاهش وابستگی اقتصادهای ملی به دلار در حال افزایش است؛ چنین حرکت های اقتصادی توسط قدرتمندترین بازیگر عرصه اقتصادی تنها موجب افزایش تنش می شود.

کاهش قابل توجه سهم دلار از ذخایر خارجی روسیه

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه، این کشور به طور قابل ملاحظه ای سهم دلار را از ذخایر ارزی بین المللی خود کاهش داده و هم‌اکنون سهم دلار به ۲۴.۴ درصد رسیده و سهم ارزهای یورو و یوآن به ترتیب به ۳۲ و ۱۴.۷ درصد افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است: بانک مرکزی روسیه به طور متوسط ۱۰ برابر بیشتر از سایر بانک های مرکزی ارز یوآن نگه داری می کند. در حال حاضر روسیه حدود یک چهارم ذخایر یوآنی جهان را در اختیار دارد.

در بازه زمانی ژوئن ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان ذخایر ارز خارجی و طلای بانک مرکزی روسیه از ۴۰.۴ به ۴۵.۸ میلیارد دلار افزایش یافته است که این می تواند اقتصاد روسیه را به طور موثر در برابر تحریم های آمریکا محافظت کند.

استفاده از ارزهای ملی در تجارت، برنامه مهم روسیه

دنیس منتورف وزیر صنعت و تجارت روسیه اظهار داشت: روسیه در حال حرکت به سمت تسویه ارزهای محلی با کشورهای مختلف در سرتاسر جهان است. با این حال، تاکنون هیچ محدودیتی در تبادلات ارز دلار آمریکا اعلام نشده است.

برنامه دلارزدایی مسکو به عنوان یک حرکت موثر برای تحریک رشد اقتصادی و حفاظت از اقتصاد در برابر تحریم های آمریکا به حساب می آید. دیگر کشورهای جهان نیز به تازگی در اقدامی موازی خرید طلا را در اولویت خود قرار داده است؛ به طوریکه میزان طلای بانک های مرکزی تا پایان سال ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافته است.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/kGIi2

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.