۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۷۶۲ ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ دسته: کشاورزی
۰

غیور عضو بنیاد گندم کاران ایران، با اشاره به برخی گمانه زنی ها در خصوص عرضه گندم در بورس کالا گفت: عرضه گندم در بورس کالا، به دلیل اشکالات متعدد در زیرساخت های آن و عدم آشنایی کشاورزان با سازوکارهای بورس، در نهایت به نفع دلالان و واردات کنندگان تمام خواهد شد.

اباذر غیور عضو بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به قیمت پائین خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید گفت: قیمت ۱۶۰۰ تومان متناسب با هزینه های تولید کشاورزان نیست.

این کارشناس کشاورزی اعلام کرد: با توجه به میانگین عملکرد کشاورزان گندم کار کشور و نیز سطح زیرکشت زمین های زراعی، قیمت ۱۶۰۰ تومان برای کشاورزان به صرفه نخواهد بود.

وی ادامه داد: قیمت ۱۶۰۰ تومانی گندم زمانی برای کشاورزان صرفه اقتصادی خواهد داشت که سطح زیر کشت زمین های زراعی آنان در واحد بیشتر از ۸ تن باشد به صرفه خواهد بود.

لزوم استفاده از تجارب سایر کشورها در تدوین سیاست های حمایتی از کشاورزان

غیور با اشاره به سطح بالای حمایت دولت های مختلف در جهان از بخش کشاورزی گفت: متاسفانه سازوکارهای حمایتی در ایران محدود به یک یا دو سیاست است و برخلاف کشورهای توسعه یافته، کشاورزی جایگاه مهمی در اقتصاد ایران ندارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این متاسفانه در سال های گذشته تنها سیاست حمایتی از کشاورزان نیز توسط دولت به درستی اجرایی نشده است و این موضوع صدمات بسیار زیادی به تولید گندم و امنیت غذایی کشور وارد می کند.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: تمامی دولت های توسعه یافته در جهان به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی برنامه های مختلفی نظیر حمایت درآمدی و کاهش هزینه های تولید محصول را در دستور کار قرار داده اند.

عرضه گندم در بورس کالا در مقطع کنونی به سود دلّالان است

غیور در ادامه با اشاره به برخی گمانه زنی ها در خصوص کنارگذاشتن سیاست خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی نیز گفت: جایگزینی یکباره چنین سیاست هایی به نفع کشاورزان نخواهد بود. عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا علیرغم مزایایی که برای آن ذکر می شود، اما ایرادات ساختاری و سیاستی بسیار زیادی به همراه دارد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته محصولاتی نظیر جو و ذرت در بورس کالا عرضه شد که به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب برای عرضه و ناهماهنگی دولت و بورس در پرداخت مطالبات کشاورزان، به کاهش سطح زیر کشت جو در سال بعدی منجر شد.

این کارشناس کشاروزی گفت: عرضه گندم در بورس کالا نیز راهگشای حل مشکلات فعلی کشاورزان نیست و در نهایت به دلیل عدم آشنایی کشاورزان با سازوکارهای بورس و عدم ظرفیت کافی بورس کالا برای پذیرش ۱۰ میلیون تن گندم، در نهایت به سود دلالان و واردات کنندگان تمام خواهد شد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.