۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۵۹۸ ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ دسته: مسکن
۰

حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه املاک کشور، ضمن ضروری دانستن وضع مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن گفت: دیدگاه سرمایه ای و سوداگرانه به مسکن موجب افزایش نامتعارف قیمت مسکن شده است. به گفته وی انتظار برای تحقق ثبات در بازار مسکن قبل از اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، یک بهانه غیر عملیاتی است؛ چراکه رشد قیمت مسکن در طول ۲۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰۰ درصد بوده و این بازار هیچ گاه در شرایط ثبات قرار نداشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد عصر دیروز چهارشنبه ۱۹ دی در برنامه مناظره رادیو گفت و گو، به بررسی مالیات بر عایدی سرمایه در بازار املاک و طرح مربوط به آن در مجلس پرداخته شد.

در این برنامه دكتر حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه املاك كشور، دكتر فخرالدین زاوه عضو هیئت علمی پژوهشكده وزارت مسكن و دكتر ابراهیم نكو نماینده ادوار مجلس مهمانان حضوری بودند و ارتباط تلفنی با دكتر علیم یارمحمدی عضو كمیسیون عمران مجلس برقرار شد.

افزایش نامتعارف قیمت مسکن با نگاه سرمایه ای

حسام عقبایی درباره نوع دیدگاه به مسکن در ایران گفت: در کشور ما نگاه به مسکن یک نگاه سرمایه ای است. خانواده ها از ابتدای به دنیا آمدن فرزندشان دغدغه و نگرانی تامین سرپناه برای آینده فرزند خود را دارند. در صورتی که در کشورهای توسعه یافته مسکن تبدیل به یک کالای عادی شده است. در این کشورها هیچ گونه توجیهی برای خرید بیش از نیاز مسکن وجود ندارد.

وی افزود: هنگامی که قیمت مسکن یا افزایش نمی یابد و یا به طور عادی افزایش پیدا می کند، نگاه و انگیزه سرمایه ای به مسکن از بین می رود. به طور مثال در حال حاضر خرید ۲۰ عدد سیم کارت موبایل هیچ گونه انگیزه ای برای مردم در جهت سرمایه ای ندارد.

جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت مسکن با اجرای CGT

نائب رئیس اتحادیه املاک در مورد موافقت خود با مالیات بر عایدی سرمایه خاطرنشان کرد: بنده در سال ۹۳ هم موافق مالیات بر عایدی سرمایه بودم که متاسفانه در آن سال تصویب نشد. اگر مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن در آن سال تصویب می شد، می توانست به خوبی جلوی سوداگری و دلالی و افزایش نامتعارف قیمت مسکن را بگیرد.

عقبایی افزود: بانک ها وکسانی که با خرید و فروش های مکرر سوداگری می کنند، با اجرای این مالیات از بازار مسکن کنار می روند؛ در نتیجه با کاهش تقاضا از افزایش نامتعارف قیمت مسکن جلوگیری می شود. در واقع هدف از اجرای این قانون برقراری تعادل و توازن بین عرضه و تقاضاست.

سوداگری نوعی پولشویی است

دكتر ابراهیم نكو با اعلام موافقت کلی خود با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه گفت: با کلیات و اصل مالیات بر عایدی سرمایه موافق هستم. البته وظیفه دولت است که حتی بدون تصویب این قانون نیز جلوی سوداگران را بگیرد. کاری که سوداگران انجام می دهند به نوعی پولشویی محسوب می شود.

وی افزود: البته دلیلی ندارد قوانینی که در سایر کشورها جاری است و موفق بوده است در کشور ما هم موفق باشد. بهتر است این قانون در این شرایط آشفته خصوصا در حوزه مسکن مسکوت بماند. ولی کلا طرح خوبی است. این قانون ممکن است بیشتر به آشفتگی دامن بزند.

ثبات بازار مسکن پیش‌نیاز اجرای مالیات بر عایدی سرمایه نیست

عقبایی در پاسخ به دکتر نکو گفت: اتفاقا در شرایط فعلی بازار مسکن که رکود تورمی است باید این مالیات وضع شود. البته برخی مخالفان ادعا می کنند این قانون باید در زمان ثبات بازار مسکن اجرا شود. در صورتی که بازار مسکن هیچ زمانی شرایط تثبیت نداشته و همواره نوسانی و ملتهب بوده است. قیمت مسکن رشد بیش از ۱۰۰۰ درصدی طی ۲۰ سال داشته است و نشان می دهد هیچ گاه نتوانسته ایم جلوی رشد نامتعارف قیمت مسکن را بگیریم.

وی افزود: این در حالی است که طی یک سال اخیر رشد قیمت مسکن در برخی مناطق تا سه برابر هم بوده است که البته بانک مرکزی آمار رشد حدود ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در شهر تهران را اعلام کرده است.

تصویب CGT به نفع اقتصاد مسکن و موجب ایجاد عدالت اقتصادی است

عقبایی با اشاره به نقش مالیات در اقتصاد گفت: اگر نگاه ما به اقتصاد مقاومتی و جداسازی بودجه از نفت است، باید سهم درآمدهای مالیاتی را بیشتر کنیم. باید مالیاتی را وضع کرد که به کمک اقتصاد بیاید و خود مانع رشد و توسعه اقتصادی نباشد. مالیات بر عایدی سرمایه به نفع اقتصاد مسکن است و باید باشد.

در بازار مسکن با توجه به رشد ۲۰ ساله قیمت مسکن و رشد یک ساله اخیر که بحرانی ترین رشد قیمت مسکن بوده است، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه لازم و ضروری است. تصویب این قانون می تواند عدالت اقتصادی و اجتماعی را ایجاد کند. زیرا هر کس که عایدی و درآمدی بدست می آورد باید مالیات پرداخت کند.

التهابات و نوسانات بازار مسکن با اجرای CGT مهار می شود

علیم یارمحمدی نماینده مجلس درباره روند پیگیری این طرح در مجلس گفت: این طرح در مجلس قبلی کلید خورد ولی به نتیجه نرسید. التهابات اخیر بازار مسکن موجب شد تا دوباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه ارائه شود. اکنون در کمیسیون اقتصادی کلیات این طرح تصویب شده و در حال بررسی جزئیات هستند. در کمیسیون عمران هم پیرامون این طرح بحث و تبادل نظر شده است.

وی افزود: ان شاالله با تصویب و وضع این مالیات از التهابات بازار مسکن جلوگیری می شود.

سود ۳۰۰ درصدی در سوداگری مسکن بدون پرداخت یک ریال مالیات

حسام عقبایی در مورد سازو کار کسب سودهای بادآورده توسط سوداگران گفت: افرادی هستند که بدون هیچ گونه تولید و ساخت و سازی تنها با داشتن سرمایه های هنگفت به خرید و فروش و سوداگری املاک می پردازند.

این افراد به دلیل دارا بودن نقدینگی، تعداد بالایی از مسکن را به قیمت ارزان تر از بازار خرید می کنند و سپس با ایجاد موج افزایش قیمت با سودی بیش از ۱۰۰ درصد تا ۳۰۰ درصد مسکن ها را می فروشند. این سود اصلا قابل مقایسه با سود ۲۰ درصدی بانک و تولید نیست. این افراد هیچ گونه ارزش افزوده ای ایجاد نمی کنند و یک ریال هم مالیات نمی دهند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.