۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۱۶۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

یکی از مسائل نظام مالی کنونی و برخی ارزهای دیجیتالی، اصطکاک ها و ریسک های ناشی از نوسانات قیمتی است. این قبیل مشکلات با ظهور ارزهای دیجیتالی با پشتوانه، که «استیبل کوین» نام دارند، قابل حل است. این ارزهای دیجیتالی، به یک دارایی با ارزش ذاتی، مانند طلا یا ارزهای باثبات متصل هستند و قابلیت استفاده به عنوان زیرساخت در معاملات اکوسیستم مالی جدید را دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر با ظهور فناوری بلاک چین این امکان ایجاد شده است که ارزهای دیجیتالی ایجاد شوند. ارزهای دیجیتالی به لحاظ ماهیت، ارزهایی هستند که در فضای مجازی شکل گرفته اند و ویژگی هایی متفاوت از ارزهای واقعی را دارند. به عنوان نمونه این ارزها تحت نظارت حاکمیت ها نیستند یا حداقلی از نظارت را دارند.

اصطکاک سیستم های قدیمی دلیل ناکارآمدی پرداخت ها

در حال حاضر ارزهای دیجیتالی متعددی با ویژگی ها و قابلیت های مختلف شکل گرفته اند که از جمله آن ها می توان بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و XRP اشاره کرد.

با اینحال بیت کوین و برخی ارزهای دیجیتالی تبدیل به دارایی هایی پرنوسان شده اند و هیچ نهادی وجود ندارد که ارزش آن ها را پایدار سازد. بی ثباتی های اخیر بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی موجب شده است استفاده از آن ها به عنوان سازوکاری برای پرداخت ها سخت شود.

اما از طرف دیگر اصطکاک های ذاتی از قبیل زمان و هزینه بالا در سیستم های پرداخت قدیمی، موجب شده است که این شیوه از پرداخت ها کارآیی نداشته باشند.

«استیبل کوین ها» زیرساخت قابل استفاده در اکوسیستم مدرن مالی

این قبیل مسائل موجب ظهور ارزهای دیجیتالی با ثبات و با قیمت پایدار شده است. این دسته از  ارزهای دیجیتالی جدید «استیبل کوین ها» نام دارند. این نوع از ارزهای دیجیتالی به یک دارایی با ارزش ذاتی، مانند طلا یا ارزهای باثبات متصل هستند و می توانند مشکل ارزهای دیجیتالی بدون پشتوانه و روش های قدیمی در زمینه انجام پرداخت ها را حل کنند.

به عبارتی دیگر یک استیبل کوین ارز دیجیتالی با قیمت ثابت است. قیمت اکثر ارزهای دیجیتال توسط بازار تعیین می شود که در آن خریداران و فروشندگان کوین ها را مبادله می کنند و قیمت بر حسب عرضه و تقاضا مشخص می شود؛ در مقابل، استیبل کوین ها به دنبال دستیابی به قیمت ثابت هستند.

یکی از موارد استفاده ارز دیجیتال و بلاک چین، عملکرد آن به عنوان زیرساخت برای اکوسیستم مدرن مالی است که واسطه ها، هزینه ها و بی دقتی هایی که در سیستم های مبادلاتی کنونی وجود دارد را کمتر می کند. برای اینکه بازارهای سرمایه ارز دیجیتال شکل بگیرد، نیاز است که سطح قیمت ها تا حد مورد نیاز ثابت باشد.

استیبل کوین ها از ریسک و حملات سوداگرانه مصون هستند

در حال حاضر صدور وام در بلاک چین اتریوم(نوعی ارز دیجیتال با نوسان قیمت) ممنوع است زیرا با توجه به تغییر قیمت این ارز، وام دهنده و وام گیرنده با قرار دادن اساس وام بر اتریوم، باید ریسک زیادی را بپذیرند.

برخی شرکت ها هنگامی که معامله گران، بیت کوین و ارزهای دیجیتالی مشابه را به عنوان یکی از روش های پرداخت خود معرفی کرده اند، به سرعت با مشکل قابل توجه نوسان قیمت مواجه شده اند.

باید توجه داشت که استیبل کوین ها به عنوان دارایی های سوداگرانه هیجان انگیز نیستند، به این دلیل که پشتوانه های آن ها فقط بخشی را که می توانند در مقابل یک دارایی پایدار واقعی حمایت شود را تأمین می کنند. این ابزار زمانی بسیار جذاب است که صحبت از حفظ کیفیت شبکه های پرداخت مبتنی بر بلاک چین به منظور انتقال و پوشش ریسک به میان می آید.

توجه نهادها به ظرفیت استیبل کوین ها جهت استفاده در اکوسیستم مالی

بازیگران نهادی از قبیل بانک های مرکزی متوجه ظرفیت های رمزارزهای پایدار شده اند. در ماه نوامبر، کل سرمایه گذاری های انجام شده در فضای رمزارزهای پایدار، سه میلیارد دلار گزارش شده است. این امر به معرفی بیش از ۱۲۰ پروژه رمزارز پایدار در سال جاری منجر شده است.

البته در حال حاضر استیبل کوین ها ماهیت تجربی و آزمایشی دارند. هرچند یک مورد اجرای موفقیت آمیز آن می تواند تأثیر بسزایی بر دنیای ارز دیجیتال و حتی اکوسیستم مالی بگذارد. با افزایش علاقه به استیبل کوین ها، در کنار مزایایی که دارند، درک و ارزیابی ریسک هایی که برای اکوسیستم ایجاد می‌کنند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد شد.

منابع:

سینگولاریتی هاب yon.ir/Wg1Kh

سی سی اِن yon.ir/rfIYW

هکرنون yon.ir/ZCPjM

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.