۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۵۷۸ ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در نشست رئیس کل بانک مرکزی با وزیر اقتصاد سوریه بر گسترش روابط بانکی دو کشور تاکید شد. در این دیدار موضوعاتی مانند مبادله حساب های بانکی، تسهیل نقل و انتقال پول بین دو کشور، گشایش روابط بانک های تجاری، ایجاد بانک مشترک و حذف ارزهای واسط از تجارت دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت. تسهیل مبادلات بانکی پیش‌نیاز توسعه تجارت ایران با سوریه است و در صورت رفع این مشکل شرکت های ایرانی می توانند به میزان قابل توجهی بر میزان صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به این کشور بیفزایند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر اقتصاد سوریه که به ایران آمده است پس از جلساتی که با برخی وزرا و فعالین اقتصادی ایران داشت، به دیدار رئیس کل بانک مرکزی رفت. طرفین در این دیدار در خصوص گسترش روابط بانکی و همچنین ایجاد یک ساز و کار برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه با یکدیگر بحث و گفتگو کردند.

حذف ارزهای واسط از تجارت ایران و سوریه

دکتر همتی در این نشست گسترش روابط بانکی را پیش شرط توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور در راستای اجرای توافقنامه همکاری اقتصادی دانست و گفت: انجام و گسترش مبادلات تجاری با استفاده از پول های ملی دو کشو در دستور کار قرار گرفته و بایستی به تدریج به سمت حذف پول های غیرملی در روابط بازرگانی دو طرفه حرکت کنیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به روابط راهبردی بین ایران و سوریه و شکست توطئه های دشمنان علیه مردم سوریه، بر آمادگی ایران برای توسعه روابط اقتصادی بين دو كشور تاکید کرد.

وی همچنین  پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک از کارشناسان بانک های مرکزی و مديران بانك هاي تجاري دو کشور برای جمع بندی و اجرای نهایی توافقات بانکی را مطرح کرد که با موافقت وزیر اقتصاد سوریه روبرو شد.

سامر خلیل، وزیر اقتصاد سوریه نیز با اشاره به سابقه دیرینه روابط دوستانه بین ایران و سوریه گفت: گسترش روابط بانکی بین دو کشور بخش مهمی از توافقنامه همکاری اقتصادی بلند مدت میان ایران و سوریه است و بانک های مرکزی دو کشور نقش مهمی در تسهیل روابط تجاری دو طرفه ایفا می کنند.

وی با استقبال از گسترش روابط تجاری بین دو کشور بر مبنای پول های ملی از آمادگی کامل بانک مرکزی سوریه برای استحکام روابط بانکی با ایران خبر داد و خواستار تسریع در اجرای عملیات بانکی دو طرفه شد.[۱]

ظرفیت گسترده ایران در صادرات خدمات فنی و مهندسی به سوریه

حجم واردات کشور سوریه قبل از شروع جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱، بالغ بر ۱۸ میلیارد بود که ایران می‌تواند بخش قابل توجهی از آن را تامین کند. ایران همچنین می‌تواند بیشترین سهم را در بازسازی زیرساخت های سوریه که در اثر جنگ داخلی تخریب شده است، داشته باشد.

درصورت هماهنگی و همکاری مناسب دولت و بخش خصوصی فعال در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، انتظار می‌رود شرکت های ایرانی بخش بزرگی از بازسازی سوریه را برعهده بگیرند و از این رهگذر هزاران شغل برای مهندسان و کارگران ایرانی ایجاد شود.

توافقنامه همکاری اقتصادی ایران و سوریه که پیشنویس آن توسط کارشناسان دو طرف در حال آماده شدن است، قرار است در سفر معاون اول رئیس جمهور ایران به سوریه در ماه آینده به امضا برسد.

پینوشت:

[۱] روابط عمومی بانک مرکزی؛ کد خبر ۱۸۷۱۲

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.