۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۸۲۰ ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰ دسته: مسکن
۰

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه طرح اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن، سال هاست که در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: در شرایط فعلی که بازار مسکن دچار نوسان است و امکان افزایش قیمت وجود دارد، لازم است مجلس هرچه سریعتر بررسی این طرح را به پایان برساند.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو شنبه شب با موضوع بازار مسكن و جلوگیری از دستبرد سوداگران با مالیات بر عایدی سرمایه با حضور سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک برگزار شد.

مهار افزایش قیمت ناشی از دلالی با طرح مالیات بر عایدی سرمایه

سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه مسکن نیاز حیاتی همه افراد جامعه است و البته بخش عمده‌ای از درآمد افراد را هم به خود اختصاص می‌دهد، گفت: مسکن در ایران عملاً یک کالای سرمایه‌ای است و با بحران اقتصادی که در ایران به وجود آمد، بخش عظیمی از سرمایه به سمت مسکن رفت و همین مسئله باعث رونق گرفتن دلال‌بازی شد.

وی افزود: مجلس برای اینکه اضافه بهای مسکن را ناشی از دلال‌بازی مهار کند، طرح مالیات بر عایدی مسکن را در کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون فرعی آماده کرد و هم اکنون در دست بررسی قرار دارد.

افضلی ادامه داد: البته با توجه به اینکه بخش مسکن اشتغال‌زایی بسیار زیادی دارد، باید این طرح را به‌گونه‌ای آماده کنیم که به تولید‌کننده مسکن آسیبی نزند و به همین دلیل باید دقت ویژه‌ای داشته باشیم تا تنها افزایش قیمت ناشی از دلالی را حذف کنیم.

تفکیک بین سوداگر و مصرف کننده پیش نیاز مالیات بر عایدی مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: اگر همه زوایای طرح مورد نظر را ببینیم و شتاب‌زدگی نداشته باشیم و همزمان مالیات بر عایدی در بخش‌های دیگر به موازات مسکن دیده شود، می‌توانیم امیدوار باشیم این طرح باعث رونق اقتصادی شود. البته با توجه به اینکه بخش‌های دیگر صنعت دچار رکود هستند و تنها بخشی که می‌تواند خیلی راحت سرمایه جذب کند، مسکن است، باید مراقب بود این تعادل بر هم نخورد.

وی افزود: بنده با این مالیات موافق هستم و اگر با تمهیداتی که پیش‌بینی می‌شود و بین مصرف‌کننده واقعی و سوداگر تفکیک قائل شویم بنده کاملاً با این طرح موافق خواهم بود.

وی ضمن تأکید بر اینکه باید در بررسی و تصویب طرح تعجیل داشته باشیم، عنوان کرد: مسکن از چند سال قبل با یک رکود سنگین مواجه شد و به همین دلیل تصمیم مجلس برای تصویب طرح دریافت مالیات از عایدی مسکن،افزایش قیمت را با توقف روبرو کرد.

با توجه به اینکه قیمت مسکن به خودی خود بالا هست و تقریباً یک میلیارد برآورد می‌شود؛ بنابراین کاهش دلال‌بازی آن حتی اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت خانه را کاهش دهد، بسیار مناسب بوده و رقم بزرگی را شامل می‌شود.

لزوم بررسی سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس

در ادامه حسام عقبایی با بیان اینکه مجلس باید با دقت، تیزبینی و بدون شتاب‌زدگی و در عین حال بدون اطاله بی مورد به بررسی قوانین بپردازد، عنوان کرد: حدود چهار سال پیش این موضوع در مجلس مطرح شده بود و حتی برنامه تلویزیونی با حضور بنده و آقای ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی دوره قبل که با این مالیات مخالف بود برگزار شد و بنده هم موافق طرح بودم.

وی ادامه داد: اما پس از ۴ سال آن طرح از دستور کار مجلس خارج شد و مجدداً در دستور کار قرار گرفت؛ با توجه به اینکه دولت کاری برای مردم و تولید کننده در حوزه مسکن انجام نداده است، لذا ایجاب می‌کند مجلس با سرعت بیشتری نسبت به طرح‌ها اقدام کند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد: اگر این طرح چهار سال پیش به تصویب می‌رسید مطمئناً اکنون شاهد اثر آن در قیمت مسکن بودیم.

عقبایی افزود: مخالفین در علل مخالفت خود می‌گفتند اگر برای مسکن مالیات وضع کنیم، این مالیات را در نهایت تولید کننده روی قیمت مسکن می‌کشد و در نهایت مردم هستند که اضافه قیمت را پرداخت می‌کنند؛ اما در هر جای دنیا هر کسی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، باید مالیات آن را پرداخت کند.

تبعیضی بین کارمندان و سوداگران در پرداخت مالیات صورت نگیرد

وی درباره مالیات بر عایدی مسکن اظهار کرد: در این نوع مالیات، کسانی که در حوزه مسکن سرمایه می‌گذارند باید مالیات پرداخت کنند و تولیدکنندگان از این مالیات معاف هستند؛ زیرا سرمایه‌گذار خریدهای مکرر انجام می‌دهد و سالانه صدها میلیارد تومان سود کسب می‌کند و باید مالیات بر عایدی خود را پرداخت کند. در حقیقت نباید بین کسی که در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند و یک کارمند تبعیضی قائل شد؛ زیرا کارمندان به موقع مالیات پرداخت می‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: سال ۹۷ رکود عمیق‌تر شد و از تیر ماه تا آبان نسبت به ماه مشابه سال قبل، کاهش حجم معاملات رخ داد که همراه با افزایش قیمت در مسکن اتفاق افتاد؛ یعنی رکود تورمی در سال جاری داشتیم.

وی در پایان عنوان کرد: ما از مجلس شورای اسلامی درخواست داریم با تصویب سریع این گونه قوانین، سوداگرانی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند را از بازار حذف کنند تا حوزه اقتصاد مسکن بهبود یابد.

انتهای پیام / راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.