۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۷۴۳ ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه
۰

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کل کشور در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه، اگر همه اشخاص و همه انواع درآمدها مشمول مالیات شوند، دیگر انگیزه ای برای افراد جهت انتقال سود یا منافع حاصل از فعالیت های خود بین پایه های مختلف جهت کاهش بار یا تعهدات مالیاتی، وجود نخواهد داشت؛ لذا فرار مالیاتی ناممکن می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد معاونت پژوهش سازمان امور مالیاتی کل کشور به تازگی گزارشی منتشر نموده و در آن درخصوص لزوم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و ارائه الگوی مناسب برای ایران اظهار نظر کرده است.

در این گزارش که با عنوان «راهنمای طراحی مالیات بر عایدی سرمایه (مروری بر مبانی نظری، تجارب جهانی و الگویی برای ایران)» منتشر شده، ۵ دلیل برای اهمیت و ضرورت وضع مالیات بر عایدی سرمایه از قبیل «افزایش عدالت و انصاف در نظام مالیاتی»، «یکپارچگی نظام مالیاتی»، «جلوگیری از انحراف در سرمایه گذاری»، «کنترل سوداگری» و «افزایش درآمدهای مالیاتی دولت» ذکر شده است.

عدم تبعیض بین درآمدهای مختلف و عدالت مالیاتی با CGT

اولین دلیلی که در توجیه ضرورت وضع مالیات بر عایدی سرمایه، ارایه می شود، عدالت مالیاتی است. از این منظر، عایدات سرمایه ای شبیه سایر درآمدهای اشخاص از منابع مختلف است و لذا نباید بین درآمد حاصل از سرمایه گذاری در دارایی ها و درآمد حاصل از سایر فعالیت ها تفاوتی وجود داشته باشد.

بنابراین بایستی عایدی سرمایه همانند تمام انواع درآمدهای اشخاص مشمول مالیات باشد (عدالت افقی) و نرخ این مالیات نیز باید به صورت تصاعدی وضع گردد (عدالت عمودی).

فرار مالیاتی با اجرای CGT ناممکن می‌شود

اعمال مالیات بر عایدی سرمایه به کاهش فرصت های تقلب و فرار مالیاتی منجر می شود و به همین دلیل عاملی برای افزایش یکپارچگی نظام مالیاتی است.

چراکه اگر همه اشخاص و همه انواع درآمدها مشمول مالیات باشند، دیگر انگیزه ای برای افراد جهت انتقال سود یا منافع حاصل از فعالیت های خود بین پایه های مختلف (پایه های مالیاتی مشمول و غیر مشمول) جهت کاهش بار یا تعهدات مالیاتی، وجود نخواهد داشت و لذا فرار مالیاتی امکانپذیر نخواهد بود.

CGT مانع انحراف سرمایه گذاری در دارایی های مولد

معافیت برخی درآمدها از مالیات، موجب انحراف سرمایه گذاری در دارایی های مولد می شود و در مقابل به ضرر دارایی هایی است که درآمد آن ها علی رغم کارایی بیشتر، به طور کامل مشمول مالیات است.

بنابراین وضع CGT با تغییر این شرایط موجب می شود دیگر سرمایه ها انگیزه ای برای حرکت به سمت سوداگری نداشته باشند و از انحراف در سرمایه گذاری جلوگیری می شود.

افزایش درآمدهای مالیاتی دولت با اعمال CGT

وضع مالیات بر عایدی سرمایه منجر به گسترش پایه مالیاتی و افزایش درآمدهای دولت می شود و از این منظر نیز یک اقدام مفید محسوب می شود.

اما در عین حال این مالیات تنها با هدف افزایش مستقیم درآمد برای دولت وضع نمی گردد؛ بلکه این مالیات در بیشتر اوقات از نشت بسیاری از درآمدهای مالیاتی در سایر منابع جلوگیری می کند و در عمل موجب می شود میزان تحقق درآمدهای دولت از پایه های مالیاتی فعلی نیز به میزانی که شایسته است نزدیک تر شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.