۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۶۳۵ ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن
۰

معاونت پژوهش سازمان امور مالیاتی کل کشور، در گزارش خود در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه، پیامدهای فقدان و عدم اجرای این پایه مالیاتی در ایران را عنوان کرده است. بر اساس این گزارش، عدم اخذ این مالیات به ویژه از بخش املاک و مستغلات، از طریق تحریک تقاضای سفته بازی در بازار مسکن، خانه دار شدن افراد نیازمند را با مانع جدّی روبرو کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد معاونت پژوهش سازمان امور مالیاتی کل کشور در آخرین گزارش های منتشره خود درباره لزوم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و ارائه الگوی مناسب برای ایران اظهار نظر کرده است.

در این گزارش که با عنوان «راهنمای طراحی مالیات بر عایدی سرمایه (مروری بر مبانی نظری، تجارب جهانی و الگویی برای ایران)» منتشر شده است به بیان تعریف مالیات بر عایدی سرمایه، قدمت، گستره و ضرورت وضع آن پرداخته شده است.

نوسانات و افزایش قیمت ها حاصل جولان سوداگران در بازارها به دلیل فقدان CGT

بر اساس گزارش سازمان مالیاتی عمده دلیل نوسانات و التهابات اخیر ناشی از حضور سفته بازان در بازارها بوده است. در متن این گزارش آمده است: «با عنایت به تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر، بسیاری از صاحب نظران و سیاستگذاران اقتصادی بر این باورند که یکی از علل عمده آشفتگی بازار برخی دارایی ها نظیر بازار مسکن، سکه، ارز و خودرو در کشور، فقدان یک نظام کارآمد مالیات بر عایدی سرمایه است.»

نبود این نظام مالیاتی، بازار دارایی های مزبور را به جولانگاه سفته بازان و سوداگران تبدیل کرده و سبب شده تا این افراد، علاوه بر کسب درآمدهای سرشار، به افزایش هرچه بیشتر قیمت در این بخش و نوسانات آن دامن بزنند.

نبود CGT در بخش املاک مانع جدی خانه دار شدن مردم

در ادامه این گزارش بر ضرورت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک تاکید شده است: «عدم اخذ این مالیات به ویژه از بخش املاک و مستغلات، از طریق تحریک تقاضای سفته بازی در بازار مسکن، خانه دار شدن افراد نیازمند را با مانع جدّی روبرو کرده است. علاوه بر این، به دلیل معاف بودن عواید حاصل از خرید و فروش دارایی ها در این بخش، درآمد سرشاری نصیب برخی افراد می شود و این امر با اصل عدالت مالیاتی نیز در تضاد است.»

همچنین در مورد نقش سفته بازی در افزایش قیمت املاک عنوان شده است: «سوداگری و تقاضای سفته بازی در بازار مسکن از سالیان دور به عنوان یک چالش جدی در این بخش مطرح بوده و موجب افزایش شدید قیمت املاک بوده است. بدون شک این ابزار مالیاتی چنانچه به درستی طراحی شود، می تواند بخشی از التهابات قیمتی در بازار مسکن را کنترل نماید.»

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.