۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۵۹۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کل اعتبار در نظر گرفته شده از سوی سازمان برنامه و بودجه برای خرید تضمینی گندم، که در قالب یارانه نان در بودجه ۹۸ آمده است، ۸۲۰۰ میلیارد تومان است. با توجه به قیمت پیشنهاد شده توسط مجلس برای خرید تضمینی گندم معادل ۱۹۳۰ تومان و به فرض آنکه دولت بخواهد قیمت آرد و نان را در سال آینده نیز تغییر ندهد، منابع مالی مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم در بودجه سال آتی باید معادل ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸ دولت موظف به خرید تضمینی محصولات اساسی مطرح در این قانون است. گندم مهم ترین محصول مطرح در این قانون است که به دلیل جایگاه ویژه و پر اهمیت آن در تامین امنیت غذایی، همواره از سوی دولت قیمت گذاری و خریداری می شود.

میزان تولید گندم از سال ۱۳۹۲ و همزمان با شروع دولت یازدهم با قیمت گذاری صحیح، روند روبه رشدی داشته است و از حدود ۴.۶ میلیون تن به ۱۲.۶ میلیون تن رسیده است.

۱۹۳۰ تومان پیشنهاد مجلس در خصوص قیمت گندم

اما مسئله قیمت گذاری این محصول اساسی طی سه سال اخیر به دلیل اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه به مسئله ای حیاتی برای کشور در حفظ خودکفایی در تولید گندم تبدیل شده است.

به عنوان نمونه در سال جاری، وزارت جهاد کشاورزی بر افزایش قیمت گندم تا بیش از ۱۷۰۰ تومان تاکید دارد؛ اما سازمان برنامه و بودجه پیش از تایید قیمت ۱۶۰۰ تومانی برای این محصول توسط رئیس جمهور، پیشنهاد افزایش قیمت گندم از ۱۳۰۰ به ۱۴۷۰ تومان را داشت.

بر خلاف نظر دولت، کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار گزارش سیاستی خود در ۷ آذر ماه سال جاری، با اشاره به هزینه های تولید کشاورزی و شاخص بهای تولید این بخش، قیمت متناسب گندم را برای سال زراعی جدید ۱۹۳۰ تومان اعلام کرد. (اینجا)

یارانه نان در بودجه ۹۸ معادل ۸۲۰۰ میلیارد تومان

دیگر مسئله مهم در این زمینه، تخصیص منابع مالی لازم برای خرید تضمینی گندم است که طی سال های گذشته مشکلاتی را در جهت پرداخت مطالبات کشاورزان ایجاد کرده است.

دولت با در نظر گرفتن قیمت ۶۶۵ و ۹۰۰ تومانی حاصل فروش گندم به کارخانجات آردسازی و نرخ ۱۶۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید، بودجه خرید تضمینی گندم و نان در سال آینده را ۸۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است. این رقم در بودجه عموما تحت عنوان یارانه نان شناخته می شود؛ چرا که حاصل مابه التفاوت قیمت خرید تضمینی گندم با قیمت فروش این محصول به کارخانجات آردسازی و فروش گندم یارانه ای جهت تولید نان با قیمت پایین است.

اما ضروری است مجلس در این زمینه اقدام نموده و با در نظر گرفتن قیمت ۱۹۳۰ تومانی برای گندم، بودجه لازم را نیز در قالب یارانه نان منظور نماید.

گندم ۱۹۳۰ تومانی به ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

اختلاف قیمت پیشنهادی دولت و نظر مجلس برای خرید تضمینی گندم ۳۳۰ تومان است. لذا با توجه به اینکه دولت طی سال های اخیر حدود ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید کرده است، ۳۳۰۰ میلیارد تومان باید به بودجه پیشنهادی دولت در لایحه ۹۸ اضافه شود.

بنابراین با فرض ثابت ماندن نرخ فروش گندم به کارخانجات آردسازی که به معنای ثابت ماندن نرخ آرد و نان است، گندم ۱۹۳۰ تومان به ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که ضروریست نمایندگان مجلس در لایحه ۹۸ آن را منظور نمایند.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.