۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۰۸۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ دسته: انرژی
۰

علیرغم موفقیت عرضه نفت در بورس طی دو مرحله گذشته، بیش از یک ماه است که مجوز عرضه مجدد صادر نشده است. با این حال بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد این وزارتخانه نیز منتظر صدور مجوز عرضه مجدد نفت در بورس از سوی شورای هماهنگی اقتصادی است.

به گزارش مسیر اقتصاد بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه ۲۱ آذرماه با اشاره به اجرای راهکارهای بی اثر کردن تحریم ها در صنعت نفت گفت: به دنبال آن هستیم که برای عرضه نفت در بورس به صورت کاملا ریالی و زمان ۶ماهه بار دیگر مجوز بگیریم.

وی در ادامه به دلایل کندی و توقف عرضه نفت در بورس اشاره کرد و افزود: پیش از این برای فروش یک میلیون بشکه نفت مجوز صادر شده بود که همان مقدار هم طی دو مرحله به فروش رفت و برای دوره های بعدی منتظر صدور مجوز هستیم.

عرضه نفت در بورس منتظر مجوّز شورای هماهنگی اقتصادی قوا

زنگنه در بخش دیگری از سخنانش ابراز امیدواری کرد که صدور مجوز برای ادامه روند عرضه نفت در بورس در اولین جلسه پیش روی شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شده و با موافقت شورا، فروش نفت در بورس انرژی ایران از سرگیری شود.

وزیر نفت با اشاره به کسب تجربه طی دو دوره گذشته اظهار داشت: با روندی که مشاهده شد تغییراتی برای عرضه نفت در بورس در نظر گرفته شده است و درخواست ما از شورای هماهنگی اقتصادی موافقت با مقدار بیشتر و مدت زمان ۶ ماهه است تا این راه را باز کنیم.

بیش از یک ماه معطّلی عرضه نفت در بورس

نخستین عرضه نفت در بورس انرژی در تاریخ ۶ آبان ‌ماه انجام شد که طی آن ۸ محموله‌ی ۳۵ هزار بشکه‌ای (مجموعا ۲۸۰ هزار بشکه) به قیمت ۷۴.۸۵ دلار به فروش رسید. ۲۰ آبان ماه دومین عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی صورت گرفت و در این عرضه ۷۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۶۴.۹۷ دلار به فروش رفت و بدین ترتیب یک میلیون بشکه نفت در نظر گرفته شده برای عرضه در بورس به اتمام رسید.

فروش نفت در بورس که یکی از راهکارهای بی اثر کردن تحریم های نفتی است بیش از یک ماه است که مسکوت مانده است در حالی که به زعم کارشناسان علیرغم ایجاد جریان رسانه ای معاند و شائبه پراکنی های مخالف دوره موفقی را بعنوان اولین تجربه پشت سر نهاد اما برای افزایش مشتریان و میزان فروش لازم است که این روند تداوم یابد.

با توجه به اعمال تحریم های نفتی توسط آمریکا برای ایجاد فشار اقتصادی بر ایران طبق آمار بلومبرگ میزان فروش نفت ایران در ماه آوریل به میزان حدود ۱.۵ میلیون بشکه کاهش یافته است.

با این وضعیت چشم مشتریان به درهای شورای عالی هماهنگی اقتصادی دوخته شده است تا مجوز عرضه مجدد نفت در بورس انرژی با شرایط جدید صادر شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.