۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۰۳۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱ دسته: انرژی کارشناس: مرتضی قربانی
۰

مجلس شورای اسلامی به تازگی طرحی با عنوان «افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» را در دستور کار قرار داده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در این خصوص، تصویب و اجرای این طرح مسئله تامین مالی پروژه های پالایشگاهی کشور را مرتفع می‌کند و به تسهیل سرمایه گذاری مردم در صنعت نفت منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردم توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مورد بررسی قرار گرفت. بررسی های این مرکز پژوهشی نشان می‎دهد با تصویب و اجرای این طرح، وابستگی به درآمدهای نفتی از محل خام فروشی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و لذا تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران نیز کارایی خود را از دست خواهد داد.

توجه به جزئیات طرح نشان می دهد که تمامی جوانب مالی و فناورانه در آن سنجیده شده است و با اهتمام نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت نفت و سازمان بورس می توان عملیات اجرائی آن را از ابتدای سال ۹۸ شروع کرد.

حل مسئله تامین مالی پروژه ها در طرح مجلس

ناتوانی دولت و صندوق توسعه در تامین هزینه ها به خاطر منابع محدود و عدم استفاده از فاینانس خارجی به دلایلی مانند تحریم و سایر شروط اقتصادی و عدم ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح های پالایشی با طرح مسائلی مانند عدم سودآوری و … از جمله عواملی هستند که تا امروز مانع ساخت و ارتقای پالایشگاه طی دو دهه اخیر در ایران شده اند.

در این شرایط بر اساس این طرح، مهمترین مشکل ساخت پالایشگاه در طی دو دهه اخیر که عدم «تامین مالی» عنوان شده است، مرتفع می گردد.

تدوین یک استراتژی برای شکوفایی صنعت پالایش در دوران تحریم

باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور افزایش ظرفیت فرآورش نفت و میعانات گازی به اندازه کل تولید نفت و میعانات گازی و تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی به منظور بهره برداری بیشتر از بازار کشورهای منطقه، یک استراتژی هوشمندانه محسوب می شود که غیر از بی اثر کردن تحریم ها می تواند ثمرات قابل توجهی در حوزه های دیپلماسی، اقتصاد و کارآفرینی نیز درپی داشته باشد.

در واقع مدنظر کارشناسان این حوزه، بازگرداندن سهم صادرات نفت خام به پالایشگاه ها جهت فراورش و توزیع مویرگی در میان مشتریان منطقه ای و جهانی است؛ که میزان آن با در نظر گرفتن مقدار ذخیره شده در مخازن به ۵ میلیون بشکه می رسد و بنا به دلایلی مانند صادرات خرد فرآورده و تبادلات مالی با توجه به ظرفیت کشورهای منطقه، عدم امکان تشخیص فرآورده مربوط به ایران و …  قابل ردگیری و تحریم نیست.

تنفس خوراک حیاتی تازه برای ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه

سازوکاری که در طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی برای ایجاد جذابیت جهت ورود بخش خصوصی عنوان شده است، در نظر گرفتن تنفس خوراک در سال های اولیه بهره برداری است.

در این طرح، دولت از ابتدای بهره برداری واحد پتروپالایشگاهی، مدتی را به عنوان تنفس هزینه خوراک برای واحد در نظر می گیرد که این مدت باتوجه به قیمت های روز نفت خام طوری تعیین می شود که مبلغ تنفس خوراک با هزینه ایجاد یک واحد پتروپالایشگاه (به طور مثال ۵ میلیارد دلار) برابر شود.

تنفس خوراک موجب طلبکار شدن مبلغی توسط دولت از شرکت پتروپالایشگاهی مذکور می شود که به عنوان یک وام یا تسهیلات در اختیار پتروپالایشگاه قرار می گیرد. در این صورت واحد با سود بالایی در سال اول مواجه می شود که از این محل می توان مجموع سود سرمایه گذاران در سال های سرمایه گذاری (فرع پول با سود مرکب) را به صورت یکجا با نرخ سود ۲۵ درصد ارزی (۴۰درصد ریالی) پرداخت کرد؛ اما در عین حال مردم همچنان سهام دار پتروپالایشگاه باقی می مانند.

نمودار زیر جریان مالی پتروپالایشگاه در دوره ساخت و بهره برداری را نشان می دهد:

سرمایه‌گذاری مردم در پروژه‌های صنعت نفت تسهیل می‌شود

با وقوع این شرایط دولت در طول ۱۲ سال به مجموع درآمد خود از محل منابع می رسد و از طرفی با سرمایه های مردمی و ورود بخش خصوصی، پالایشگاه یا پتروپالایشگاه های متعددی در کشور ساخته می شود که صنعت پالایشگاهی را در مسیر توسعه قرار داده و تحریم های نفتی را بی اثر می کند.

از طرفی دیگر نقدینگی سرگردان در دست مردم به جای گسیل به سمت بازارهای کاذب سرمایه مثل مسکن، ارز، طلا و … به سمت چرخه تولید روانه می شود که سودآوری آن تقریبا تضمین شده است.

بنابراین در مجموع می توان گفت با تصویب و اجرای این طرح امکان سرمایه گذاری مردم در پروژه های کلان صنعت نفت تسهیل می شود که نتیجه آن سهیم شدن مردم در سودهای قابل توجه پروژه های پالایشگاهی و در عین حال توسعه اقتصاد کشور است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.