۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۶۶۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت آمریکا طی سالیان متمادی به دنبال حمایت از تولید ملی بوده است. سیاست های تشویقی به منظور حمایت از صنایع داخلی از راهبردهای آمریکا برای توسعه تولید و کالای داخلی است. کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی، تضمین های وام با منابع بیرونی و حمایت های مالیاتی ۳ برنامه ویژه دولت آمریکا به منظور حمایت از شرکت های داخلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد  حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولین کشورها است.

از جمله فواید خرید کالای داخلی و حمایت از کسب‌ و کارهای داخلی می‌توان به افزایش اشتغال، توسعه صنایع داخلی، افزایش ثروت و ارز ملی، ایجاد اقتصاد مقاوم و پویا و ثبات قیمت اشاره کرد.

کمک ویژه مالیاتی و تسهیلاتی دولت آمریکا در حمایت از شرکت‌های داخلی

دولت آمریکا نیز طی سالیان متمادی به دنبال حمایت از تولید ملی است. سیاست های تشویقی به منظور حمایت از صنایع داخلی از راهبردهای آمریکا برای توسعه تولید و کالای داخلی است. سه برنامه ویژه آمریکا به منظور حمایت از شرکت های داخلی عبارتند از:

  1. کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی دولت به صنایع
  2. تضمین های وام با منابع بیرونی دولت به صنایع
  3. حمایت های مالیاتی دولت از صنایع

در ادامه جزئیات این برنامه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی دولت آمریکا به صنایع داخلی

دولت آمریکا در قرن بیستم با پرداخت کمک های مالی به صنایع مختلف به دنبال گسترش تولیدات آن ها بود. به عنوان نمونه در قرن بیستم یارانه های دولت این کشور مربوط به اعطای زمین های عمومی به بیشتر از ۲۵ میلیون هکتار برای ساخت راه آهن بود که ارزش خالص این یارانه ها بیش از ۵۱۶ میلیون دلار تخمین زده می شود.

در سال های اخیر نیز دولت آمریکا مبالغ هنگفتی از کمک های مالی در اشکال مختلفی به کسب و کارها، مخصوصا شرکت های بزرگ اعطا کرده است. به طوری که بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، دولت آمریکا ۶۸ میلیارد دلار در قالب کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی به کسب و کارها اعطا کرد که دوسوم این مبلغ به ۵۸۲ شرکت بزرگ اختصاص یافت. ۶ شرکت انرژی بزرگ که شرکت های اقماری زیادی زیرمجموعه آن ها هستند، هر کدام بیشتر از ۱ میلیارد دلار از این کمک ها را دریافت کردند.

کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی دلار دولت آمریکا به شرکت های آمریکایی که بالاتر از نیم میلیارد دلار بوده است در جدول ذیل آمده است:

تضمین های وام با منابع بیرونی دولت آمریکا به صنایع

علاوه بر کمک های مالی مستقیم، از سال ۲۰۰۰، دولت آمریکا، صدها میلیارد دلار در قالب تضمین های وام با منابع بیرونی به شرکت های در حال ورشکستگی اعطا کرده است. حجم بالایی از این مبالغ توسط بانک مرکزی آمریکا به شرکت های بزرگ صنعتی اعطا شده است.

شرکت هایی همچون بوئینگ، جنرال موتورز و جنرال الکتریک سه شرکت تولیدی بزرگ آمریکا هستند که بیشترین کمک ها را دریافت کرده اند. حمایت های مذکور برای شرکت بوئینگ بیش از ۶۴ میلیارد دلار است که تمام آن از بانک صادرات-واردات آمریکا تأمین شده است. همچنین کمک بانک مرکزی آمریکا به شرکت جنرال موتورز به ۲۰ میلیارد دلار می رسد.

حمایت های مالیاتی دولت آمریکا از بنگاه های صنعتی

برنامه های مالیاتی آمریکا شامل صنایع و کسب و کارهای خاصی می شود. به عنوان نمونه ایالات متحده در قرن بیستم، برای ذخیره استهلاک منابع طبیعی معافیت مالیاتی ویژه ای در نظر گرفت که منجر شد تا در یک برهه زمانی در ایالات متحده نرخ این ذخیره برای نفت بیش از ۲۷.۵ درصد درآمد ناخالص بشود.

همچنین بسیاری از سیاست های مالیاتی تشویقی، در سطح ایالتی وجود دارند. بطوریکه چندین ایالت در آمریکا مالیات عمومی ندارند. علاوه بر این، ایالت ها به منظور افزایش اشتغال و نیل به اهداف اقتصادی با هدف افزایش سرمایه گذاری در کسب و کارها، مشوق های مالیاتی هدف دار ارائه می کنند.

برای مثال ایالت دلورد اعتبار مالیاتی ۵۰۰ دلاری به ازای هر شغل جديد تأیید شده اعطا می کند. شرکت های مختلف نیز از این سیاست های مالیاتی منتفع شده اند. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۰ شرکت تور تراپ گرومن شرکت اصلی خود را به دلیل شرایط مالیانی بهتر از مریلند به ویرجینیا منتقل کرد. همچنین دو نمونه از بزرگترین معافیت های مالیاتی از سال ۲۰۱۴ به شرکت های تسلا موتورز و اینتل داده شده است.

در سال ۲۰۱۴ شرکت تسلا موتورز یک بسته یارانه ای به ارزش تقریبی ۱.۳ میلیارد دلار از ایالت نوادا دریافت کرد. این یارانه شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی از مالیات های فروش (۷۲۵ میلیون دلار صرفه جویی در طی ۲۰ سال)، مالیات های املاک و دارایی های شخصی (۳۳۲ میلیون صرفه جویی در طی ۱۰ سال) و مالیات های کسب و کاری تعدیل شده (۲۷ میلیون صرفه جویی در طی ۱۰ سال) است. در برابر این سیاست های تشویقی مالیاتی شرکت تسلا کارخانه باتری لیتیوم-یونی جدید خود به نام گیگافکتوری را در مرکز صنعتی تاهو رنو در ایالت نوادا ساخت. این کارخانه ۶۵۰۰ شغل مستقیم و در مجموع ۲۲۷۰۰ شغل در این ایالت ایجاد کرده است.

منبع:

سیاست صنعتی در آمریکا yon.ir/0PMpI

کمک های مالی دولت فدرال آمریکا به شرکت های بزرگ yon.ir/2Gr8t

شاخص های مالیاتی شرکت های دولتی yon.ir/jmsyO

شواهدی از نحوه حمایت دولت آمریکا از تولیدات داخلی مرکز پژوهش های مجلس (شماره ۱۵۸۲۲)

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.