۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۷۶۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

اتحادیه اروپا نیز همانند کشورهایی از قبیل چین و روسیه به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا است. این اتحادیه در اقدامی جدید برنامه هایی برای استفاده از یورو در قیمت گذاری و مبادلات بخش انرژی دارد. اتحادیه اروپا سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار انرژی از دیگر کشورهای جهان خریداری می کند که درحال حاضر قیمت گذاری و پرداخت آن با استفاده از دلار آمریکا انجام می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا به دنبال به چالش کشیدن سلطه دلار در بازارهای جهانی از قبیل بازار انرژی است. در همین راستا این اتحادیه قصد دارد نقش بین المللی یورو را تقویت نماید.

اتخاذ اقداماتی توسط اتحادیه اروپا جهت کاهش وابستگی به دلار

مجمع اجرائی اتحادیه اروپا برنامه هایی برای مقابله با امتیازات فوق العاده دلار آمریکا منتشر کرده است. این فشار برای دوری از ارز دلار، به دنبال افزایش تقاضای جهانی برای انتقال به یک سیستم جهانی چند ارزی ایجاد شده است که به ارتقا انعطاف پذیری سیستم مالی بین المللی کمک می کند.

طبق برنامه های کمیسیون اتحادیه اروپا، اروپا باید طیف وسیعی از شاخص های نرخ بهره قابل اعتماد در بازارهای مالی ایجاد کند و یک نظام پرداخت کاملاً متحد و یکپارچه شکل دهد. بازوی اجرائی اتحادیه همچنین امکان افزایش نقش یورو در بازارهای ارز خارجی را بررسی می کند.

حذف دلار از قیمت گذاری و مبادلات بخش انرژی اتحادیه اروپا

اقدامات پیشنهادی شامل استفاده از یورو به عنوان ارز پیش فرض در قراردادهای انرژی است که میان اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث منعقد می شود. همچنین پیشنهاد شده است که یک بازار نفت برای قیمت گذاری نفت بر مبنای یورو ایجاد شود. البته این پیشنهادات شکل قانونی ندارند، اما تصویب آن ها می تواند بازار انرژی جهانی را تغییر دهد.

توصیه های کمیسیون اتحادیه اروپا به دنبال کاهش ریسک های ناشی از اختلال در تأمین انرژی به دلیل اقدامات کشورهای ثالث است.

کاهش اثرپذیری از شوک های خارجی نتیجه عدم وابستگی به دلار

پیر موسکوویچی، عضو کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است که استفاده گسترده تر از یورو در اقتصاد جهانی ظرفیت با اهمیتی را برای محافظت شهروندان و شرکت های اروپایی در مقابل شوک های خارجی ایجاد می کند و سیستم مالی و پولی بین المللی را مقاوم می کند.

طرح اتحادیه اروپا همچنین در تلاش است معاملات اوراق بهادار با ارز یورو را جذاب تر کند. کمیسیون اروپا اعلام کرده است که اصلاحات در معیارها و قیمت گذاری های مالی می تواند به افزایش جذابیت معاملات و قیمت گذاری ابزارهای مالی مبتنی بر یورو نیز کمک کند.

به گفته یکی از مقامات کمیسیون اتحادیه اروپا ایجاد یک سیستم پرداخت یکپارچه و سریع می تواند به کاهش وابستگی به ارائه دهندگان کارت ها و سیستم های پرداخت خارجی نیز کمک کند.

تلاش های کمیسیون اتحادیه اروپا برای توسعه نقش بین المللی یورو نشان دهنده مطالبه رو به رشد میان کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه و آلمان، جهت اتخاذ راهکارهایی است که به وسیله آن ها اتحادیه از اهداف سیاست خارجی آمریکا مستقل باشد.

جهان به دنبال رهایی از سلطه دلار

اتحادیه اروپا بزرگترین وارد کننده انرژی در جهان است و سالانه در حدود ۳۴۱ میلیارد دلار انرژی وارد می کند. بر اساس پیش نویس کمیسیون اروپا یک قرارداد نفتی یورو پایه می تواند به عنوان قرارداد مالی، ابزارهای لازم جهت مدیریت ریسک را برای شرکت کنندگان در بازار فراهم کند.

کلود یانکر، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز اخیراً در یک سخنرانی گفته است که «شگفت انگیز است که اروپا ۸۰ درصد از پرداخت های خود بابت واردات نفت که ارزشی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد یورو در سال دارد را به دلار آمریکا پرداخت می کند. در حالی که تقریبا ۲ درصد از واردات انرژی ما از آمریکاست. همچنین شگفت انگیز است که شرکت های اروپایی برای خرید هواپیماهای اروپایی به جای یورو از دلار استفاده می کنند. همه این ها نیاز به تغییر دارد.»

این اقدامات کشورها جهت حذف دلار که در ابتدا میان کشورهایی از قبیل روسیه و چین و اکنون نیز توسط متحد اصلی آمریکا یعنی اتحادیه اروپا در حال انجام است، نشان از عزم جدی کشورها و روند فزاینده تلاش ها برای حذف دلار دارد.

منبع: بلومبرگ yon.ir/AfJsx

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.