۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۷۵۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی اوکراین و چین به منظور تسهیل دسترسی به وجوه معاملات تجاری و توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه، پیمان پولی میان خود را به مدت سه سال دیگر تمدید کرده اند. این پیمان پولی تا میزان ۱۵ میلیارد یوآن یا ۶۲ میلیارد گریونا، معادل حدود ۲.۲ میلیارد دلار، امکان استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه را فراهم می نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی اوکراین و بانک مرکزی چین پیمان پولی دوجانبه میان خود که با هدف استفاده مستقیم از ارزهای ملی در معاملات منعقد شده بود را تمدید نموده اند. هدف این پیمان پولی این است که از ارزهای ملی خود یعنی یوآن و گریونا به جای دلار آمریکا استفاده کنند.

بانک های مرکزی دو کشور در توافق جدید پیمان پولی دوجانبه خود را به مدت سه سال و به مبلغ ۱۵ میلیارد یوآن یا ۶۲ میلیارد گریونا تمدید نموده اند. این ترتیب میزان این پیمان پولی معادل ۲.۲ میلیارد دلار خواهد بود.

چین به لحاظ تجارت کالا دومین شریک تجاری بزرگ اوکراین محسوب می شود. از طرف دیگر نقش بین المللی یوآن در تجارت بین المللی نیز به در حال افزایش است.

تمدید پیمان پولی چین و اوکراین جهت تسهیل تجارت

دسترسی به وجوه دریافت شده تحت این پیمان پولی، تجارت میان اوکراین و چین را تسهیل خواهد کرد. از طرفی این پیمان پولی به توسعه همکاری اقتصادی بیشتر میان دو کشور نیز کمک خواهد کرد.

این پیمان پولی دوجانبه سومین پیمانی است که میان دو کشور امضاء شده است تا همکاری های مالی و تجاری میان دو کشور را تداوم بخشد. توافقنامه قبلی میان بانک های مرکزی دو کشور در ژوئن سال ۲۰۱۸ منقضی شده بود که با تمدید دوباره آن همکاری مالی دو کشور با استفاده از ارزهای ملی ادامه دار خواهد شد.

پیمان های پولی دوجانبه روشی در مبادلات مالی جهانی است که در طول دهه های اخیر توسعه بسیاری پیدا کرده و به عنوان راهکاری برای کاهش استفاده از ارزهای جهانروا از جمله دلار و یورو به عنوان واسط مبادلات، مطرح شده است.

منبع: بانک مرکزی اوکراین yon.ir/9ZC8q

انتهای پیام/ اقتصادی بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.