۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۳۷۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس اعلام دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه، علیرغم آنکه روسیه در دهه ۹۰ میلادی یکی از کشورهای بزرگ مصرف کننده محصولات کشاورزی در جهان به شمار می رفت، در حال حاضر این کشور به بزرگترین تولید کننده این محصولات تبدیل شده است. به گفته وی نقش ویژه روسیه در بین کشورهای جهان و در واقع سرنوشت این کشور تولید و صادرات غذا است.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان در حال برنامه ریزی برای گسترش بازارهای صادراتی محصولات خود است. سال گذشته حدود ۱۳۴.۱ میلیون تن غلات در روسیه توسط کشاورزان تولید شد که از رکورد قبلی این کشور در سال ۱۹۷۸ نیز بیشتر بود.

روس ها به منظور رونق تولید محصولات کشاورزی اقدام به توسعه بازار محصولات خود در جهان می کنند، به نحوی که میزان صادرات گندم این کشور در سال گذشته حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرده بود.

همچنین صادرات جو و ذرت روسیه به کشورهای مشترک المنافع در سال جاری به ۴.۸ و ۴.۵ میلیون تن رسید که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ و ۶ درصد افزایش نشان می دهد.

تولید ۱۱۰ میلیون تنی غلات در روسیه طی سال جاری

بر اساس اعلام وزیر کشاورزی روسیه میزان تولید غلات در این کشور طی سال جاری به ۱۱۰ میلیون تن خواهد رسید که حدود ۱۱ درصد بیشتر از میانگین تولید این محصولات در ۵ سال گذشته است.

آمارها نشان می دهد حدود ۱۸ میلیون تن دانه های روغنی در این کشور تولید می شود که حدود ۱.۵ میلیون تن بیشتر از سال گذشته است.

همچنین میزان تولید چغندرقند، سیب زمینی، سبزیجات در روسیه طی سال جاری به ۴۱، ۷/۶، ۲/۴ و ۱ میلیون تن رسیده است و میزان تولید گندم نیز تا پایان سال جاری به ۷۰ میلیون تن خواهد رسید.

تولید و صادرات غذا کارویژه روسیه میان کشورهای جهان

اما علیرغم کاهش میزان تولید محصولات کشاورزی در روسیه اما نخست وزیر این کشور از برنامه ریزی ویژه دولت این کشور برای توسعه صادرات این محصولات رونمایی و در بیانیه ای اعلام کرد: نقش ویژه روسیه در بین کشورهای جهان تولید و صادرات غذا است؛ در واقع سرنوشت روسیه این است که غذای این سیاره را تأمین نماید.

وی با اشاره به وضعیت زمین های کشاورزی اعلام کرد: صنعت کشاورزی در روسیه نسبت به سال های گذشته پیشرفت زیادی داشته و به صنعتی سودآور تبدیل شده است.

مدودف با اشاره به سیاست های روسیه در دهه ۹۰ میلیادی گفت: طی سال های گذشته کشاورزی به عنوان سیاه چاله سرمایه گذاری در این کشور به حساب می آمد و باید برای تامین نیاز خود از دیگر کشورها غذا خریداری می کردیم.

نخست وزیر روسیه اعلام کرد: در شرایطی که روسیه با چنین وضعیتی روبرو بود، امروز این کشور به بزرگترین تامین کننده غلات جهان تبدیل شده و به تمام اهداف مدنظر خود در تامین امنیت غذایی دست پیدا کرده است.

رشد صادرات محصولات کشاورزی روسیه در سال جاری

گفتنی است بر اساس اعلام وزیر کشاورزی روسیه میزان صادرات محصولات کشاورزی این کشور در سال جاری به ۲۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

گزارش ها نشان می دهد این کشور در حال حاضر بزرگترین صادرکننده گندم در جهان محسوب می شود و میزان آرد صادراتی این کشور در بازه ماه های ژانویه تا سپتامبر سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۷۸ درصد رشد داشته است.

همچنین میزان واردات غلات و محصولات کشاورزی روسیه طی سال های اخیر کاهش پیدا کرده به نحوی که واردات غلات به طور کلی با ۱۱ درصد کاهش مواجه شده است.

یارانه مستقیم دولت روسیه به تولید محصولات اساسی نظیر گندم

گفتنی است طبق آمارهای منتشر شده از سوی دولت روسیه میزان حمایت های مالی دولت از صنعت کشاورزی در سال جاری از ۳.۸۵ میلیارد دلار به ۴.۳۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین بررسی ها نشان می دهد هر کشاورز به منظور تولید گندم به ازای هر هکتار حدود ۳۵ دلار یارانه مستقیم نیز دریافت می کند که این موضوع کمک شایانی به تولید این محصول کرده است.

اما نکته قابل توجه در این میان بهره برداری مناسب روسیه از افزایش دمای کره زمین است؛ به گونه ای که طبق آخرین مطالعات دانشگاه ایالتی کانزاس با افزایش حدود ۴ درجه ای دما در این کشور تا سال ۲۰۵۰، دولت این کشور می تواند با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ۵۷ میلیون هکتار دیگر به زمین های کشاورزی خود اضافه کند.

منابع:

راشاتودی yon.ir/9mUAG

اسپوتنیک yon.ir/IY8XB

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.