۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۲۰۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ دسته: کشاورزی
۰

طبق اعلام معاون باغبانی وزارت کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت عهده دار وظیفه ذخیره سازی میوه شب عید شده است. این در حالی است که این اقدام بر خلاف قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت کشاورزی است و می تواند همانند تجربه سال ۱۳۹۴، به گرانی میوه در بازار شب عید منجر شود. از این رو از نمایندگان مجلس انتظار می رود از این اقدام غیرقانونی دولت جلوگیری کنند و شرایط را برای اجرای هرچه بهتر قانون تمرکز وظایف فراهم نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۱ بر اساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی در این وزارتخانه، مسئول تنظیم بازار و تجارت محصولات کشاورزی شده است.

در طول سال های اخیر نیز این وزارتخانه تلاش های متعددی به منظور تحقق اهداف مد نظر در قانون تمرکز وظایف بازرگانی در حوزه کشاورزی در دستور کار قرار داده است، اما با عدم همراهی سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه شده است.

هر چند دولت دوازدهم پس از شروع به کار از سال ۱۳۹۶ طی چندین مرحله سعی در برهم زدن اجرای این قانون داشت اما نمایندگان مجلس به دلیل نتایج مثبت اجرای هر چند ناقص این قانون، اجازه ی تفکیک مجدد بخش تجارت از تولید را نداد.

از نتایج مثبت اجرای این قانون می توان به بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی، رشد تولید محصولات اساسی کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولاتی نظیر گندم و شکر اشاره کرد.

تخلفات وزارت صمت در اجرای قانون تمرکز

مدیریت واحد تولید و تجارت یکی از سیاست های امتحان شده و در حال اجرا در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان است و این کشورها با استفاده از این الگو به دنبال بهبود شرایط تولیدی محصولات خود هستند.

در ایران نیز درپی توصیه های متعدد کشاورزان برای اتخاذ چنین سیاستی از سال ۱۳۹۲ این سیاست اجرایی شده است و همانگونه که اشاره شد نتایج بسیار قابل توجهی نیز داشته است.

اما در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت که پس از انحلال وزارت بازرگانی سابق تغییر نام داده و مسئول بخش تجارت کشور نیز شد، همچنان اجازه ی اجرای صحیح این قانون را نمی دهد.

اثرات منفی دخالت وزارت صمت در وظایف محول شده به وزارت جهاد کشاورزی

این وزارتخانه در طی سال های گذشته مسئولیت تنظیم بازار محصولات اساسی کشاورزی را بر خلاف قانون تمرکز عهده دار شده بود، در حالی که این وظیفه باید بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ریاست بر ستاد تنظیم بازار در برخی از سال ها اقدام به تجویز مجوزهای صادرات و وارداتی گرفت که این تصمیم اثرات جبران ناپذیری برای تولید داخلی داشت.

از جمله تصمیمات خلاف قانون و ناصحیح این وزارتخانه در تنظیم بازار محصولات اساسی کشاورزی می توان به صدور مجوز واردات برنج در زمان برداشت این محصول در سال ۱۳۹۵ و واردات میوه در سال ۱۳۹۴ اشاره کرد.

برخلاف قانون تمرکز وزارت صمت مسئول ذخیره میوه شب عید شد

اخیرا نیز محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت میوه شب عید اعلام کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه ذخیره سازی میوه شب عید را عهده دار شده است.[۱]

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی باید طبق قانون تمرکز وظایف این مهم را انجام داده و وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ وظیفه قانونی در این موضوع ندارد.

اتخاذ چنین تصمیمی بر خلاف قانون تمرکز وظایف است و نمایندگان مجلس باید پیگیر تخلف دولت در این زمینه باشند تا گرانی میوه در بازار میوه شب عید مانند سال ۱۳۹۴، بار دیگر رخ ندهد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کد خبر ۴۴۷۷۱۶۶

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.