۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۰۷۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بررسی ها نشان می دهد خودروسازان کشور و مشخصا ایران خودرو، در برخی از خودروهایی که قیمت آن شامل مصوبات شورای رقابت نمی‌شود و خودروساز می‌تواند براساس عرضه و تقاضای بازار (بدون هیچ محدودیت قانونی) این خودروها را به صورت سودده به فروش برساند نیز زیان ده عمل کرده است. درواقع عامل اصلی زیان ده بودن این شرکت سوء مدیریت و هزینه های زاید آن ها است و این مسئله ارتباطی با قیمت گذاری دستوری برای محصولات ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از موضوعات داغ این روزها بحث آزادسازی قیمت خودرو است. آنطور که زنجیره خودروسازی کشور می گوید با افزایش نرخ ارز، قطعات خودرو و مواد اولیه نیز افزایش داشته و لذا قیمت خودرو باید افزایش یابد.

پیشنهاد زنجیره خودروسازی کشور این است که به منظور جلوگیری از ضررهای هنگفت به تولیدکنندگان، قیمت گذاری دستوری حذف شود و خودروسازان بتوانند محصولات خود را با ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار به فروش برسانند.

سوداگری و عدم عرضه محصولات ۲ عامل افزایش قیمت خودرو

البته شکی در این نیست که افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت نهاده های تولید شده و بایستی قیمت کارخانه محصولات خودروسازان به صورت معقول افزایش یابد.

اما افزایش قیمت کارخانه خودروها به ۵ درصد زیر قیمت بازار عادلانه نیست؛ چرا که قیمت حال حاضر خودروها در بازار واقعی نیست و علاوه بر افزایش قیمت ارز، عوامل دیگری همچون «عدم عرضه محصولات توسط خودروسازان» و «هجوم نقدینگی به بازار خودرو و افزایش تقاضاهای سوداگرانه» سبب این افزایش قیمت افسار گسیخته شده است.

قیمت گذاری دستوری عامل زیان‌ ایران خودرو نبوده است

زنجیره خودروسازی کشور عامل اصلی زیان ده بودن دو خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال را قیمت گذاری دستوری محصولات دانسته و درصدد آزادسازی قیمت تمامی خودروها است.

اما بررسی ها نشان می دهد که خودروسازان کشور و مشخصا ایران خودرو، در برخی از خودروهایی که قیمت آن شامل مصوبات شورای رقابت نمی‌شود و خودروساز می‌تواند براساس عرضه و تقاضای بازار (بدون هیچ محدودیت قانونی) این خودروها را به صورت سودده به فروش برساند، نیز زیان ده عمل کرده است. درواقع عامل اصلی زیان ده بودن خودروسازان سوء مدیریت آن ها است. برای اثبات این ادعا نگاهی به آمار فروش شرکت ایران خودرو در سال ۹۶ می اندازیم.

بر اساس گزارش شرکت ایران خودرو به سازمان بورس، این خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۶ تعداد ۳۰ هزار و ۸۰۹ دستگاه خودروی دانگ فانگ تولید کرده که از این تعداد ۳۰ هزار و ۸۰۶ دستگاه از آن را فروخته است. طبق گزارش منتشره، هزینه تمام شده ایران خودرو بیش از قیمت تمام شده آن است و بزرگترین خودروساز کشور حدود ۱۲۱ میلیون تومان بابت فروش این خودرو در سال ۹۶ زیان کرده است. فروش گروه دنا نیز در نقطه تقریبا سر به سر فروخته شده است. سود ناخالص حاصل از فروش این خودرو در سال ۱۳۹۶ ، حدود ۷۰۰ هزار تومان بوده است.[۱]

این در حالی است که این دو محصول ایران خودرو (دانگ فانگ و دنا) مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شوند و این خودروساز است بر اساس قیمت بازار این محصولات را عرضه می کند.

همچنین این آمار سود و زیان مربوط به سال ۹۶ است که هنوز کشور دچار نوسانات ارزی نشده بود و زیان ده بودن محصولات ایران خودرو که مشمول قیمت گذاری شواری رقابت نمی شوند، در نیمه نخست امسال ادامه دار بوده است.

۶۰ درصد از زیان ایران خودرو ارتباطی به هزینه های تولید این شرکت ندارد

از ۲.۵ هزار میلیارد تومان زیان ایران خودرو در نیمه نخست سال جاری، ۱.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد، مربوط به هزینه‌های مالی ناشی از دریافت تسهیلات بانکی (تسهیلات بانکی با نرخ حداقل ۲۵ درصد)، نیروی انسانی مازاد، احداث واحدهای ضررده این شرکت خودروسازی در مناطق مختلف داخلی و خارجی است.

در واقع این شرکت برای سودده شدن باید هزینه های ناشی از سرمایه گذاری های غیرمرتبط، نیروی مازاد و … را کاهش دهد و این موارد ارتباطی با قیمت گذاری محصولات این شرکت ندارد.

پینوشت:

[۱] نود اقتصادی؛ کدخبر: ۲۱۱۶۲۰۹

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.