۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۷۸۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳ دسته: کشاورزی
۰

یوسف داودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعیین نامتناسب قیمت گندم در ۳ سال گذشته اعلام کرد: به منظور تثبیت خودکفایی در تولید گندم و برای تامین منافع کشاورزان، باید ضمانت اجرای قانون خرید تضمینی با اصلاح برخی از تبصره های آن افزایش یابد.

یوسف داوودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص نرخ جدید گندم برای سال زراعی آینده، گفت: قیمت جدید گندم در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی خواهد شد.

نماینده مردم سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت با تاخیر دوماه قیمت خرید تضمینی گندم را تصویب و به اطلاع کشاورزان رساند.

وی ادامه داد: تاخیر دولت در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم امری غیرقانونی است، چرا که بر اساس قانون دولت موظف است قیمت نهایی این محصول را در پایان شهریورماه به اطلاع کشاورزان برساند.

قیمت ۱۴۷۰ تومانی گندم کمتر از هزینه های تمام شده تولید گندم بود

داوودی در خصوص قیمت مصوب شورای اقتصاد (۱۴۷۰ تومان) برای گندم نیز گفت: این قیمت بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و شرایط تولید توسط شورای اقتصاد مصوب شده بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: تصویب چنین قیمتی بدون توجه به شرایط نرخ ارز و قیمت گندم در مرزهای غربی و شرقی کشور تهدیدی جدی بر امنیت غذایی کشور محسوب می شد.

نماینده مردم سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس طی چندین جلسه قیمت خرید تضمینی این محصول را با حضور کارشناسان مختلف بررسی کرده بودند و چنین قیمتی را کمتر از هزینه های تمام شده این محصول می دانستند.

بررسی قیمت ۱۶۰۰ تومانی گندم در جلسه آتی کمیسیون کشاورزی مجلس

داوودی با اشاره به احتمال قاچاق گندم با تعیین ناصحیح قیمت گندم نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت گندم به ۱۶۰۰ تومان نیز احتمال قاچاق گندم به کشورهای همسایه همچنان وجود خواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: به منظور جلوگیری از کاهش تولید و قاچاق گندم به دیگر کشورها باید قیمت گندم مطابق با هزینه های تولید و نرخ ارز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: به همین منظور اعضای کمیسیون کشاورزی در جلسه امروز خود حتما قیمت جدید گندم را بررسی کرده و نظر خود را در خصوص قیمت مصوب دولت اعلام خواهد کرد.

اصلاح قانون خرید تضمینی پیش‌نیاز خودکفایی در تولید گندم

داوودی با اشاره به پیشنهادات کارشناسان مبنی بر افزایش ضمانت های اجرایی قانون خرید تضمینی گندم نیز گفت: برخی از پیشنهادات قابلیت اجرایی دارد و باید توسط مجلس پیگیری شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی شورای اقتصاد بدون توجه به نظرات کارشناسان تولید گندم نظیر وزارت جهاد کشاورزی قیمت را تعیین می کند که این موضوع به ضرر تولیدکنندگان کشاورزی است.

نماینده مردم سراب و مهربان افزود: به همین منظور ضمانت اجرایی قانون خرید تضمینی گندم باید به نفع خودکفایی و کشاورزان اصلاح شود و نمایندگان مجلس نیز با این موضوع موافق هستند.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.