۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۵۳۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ دسته: کشاورزی
۰

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به قیمت ۱۴۷۰ تومانی گندم برای سال زراعی جدید، گفت: در سال زراعی جدید یا میزان تولید گندم کاهش پیدا خواهد کرد و یا این محصول به دلیل کاهش ناگزیر کیفیت تولید، برای خوراک دام و طیور به فروش خواهد رفت.

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن انتقاد از مصوبه جدید شورای اقتصاد در خصوص قیمت محصولات زراعی سال آینده، قیمت اعلامی گندم برای سال بعد را ناعادلانه توصیف کرد.

این کارشناس کشاورزی گفت: در سال جاری تمامی هزینه های تولید گندم افزایش پیدا کرده است اما دولت نسبت به این موضوعات بی توجه بود و قیمت را فقط ۱۳ درصد افزایش داده است.

اسدی تاکید کرد: درصورتی که در سال آینده به هر دلیلی گندم تولید نشود، چه کسی پاسخگوی تصمیم شورای اقتصاد خواهد بود و در شرایط تحریم غذای اساسی مردم چگونه تامین خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه مسئول اصلی تعیین قیمت ۱۴۷۰ تومانی برای گندم

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در خصوص تصمیمات سازمان برنامه و بودجه برای قیمت گندم نیز گفت: طی سال های اخیر این سازمان با سنگ اندازی و توجیه اقدامات خود، اجازه اجرای صحیح قانون خرید تضمینی را نمی دهد.

اسدی ادامه داد: در سال جاری نیز سازمان برنامه و بودجه مخالف پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی بود و این موضوع باعث تعیین ناصحیح قیمت گندم برای سال زراعی آینده شد.

وی خاطر نشان کرد: قیمت ۱۴۷۰ تومانی با نظر شخص رئیس این سازمان به تصویب شورای اقتصاد رسیده است و چنانچه میزان تولید گندم کاهش پیدا کند، رئیس این سازمان باید پاسخگوی جامعه کشاورزی و مردم باشد.

گندم بی کیفیت خارجی از گندم با کیفیت ایرانی نیز گران تر است

اسدی در ادامه با اشاره به قیمت جهانی گندم گفت: در حال حاضر بی کیفیت ترین گندم خارجی بیش از ۲ هزار تومان برای دولت تمام می شود؛ ولی دولت قیمت گندم داخلی را کمتر از گندم بی کیفیت خارجی تعیین کرد.

عضو خانه کشاورز اظهار داشت: در ماه های اخیر دولت آمریکا شدیدترین تحریم ها را علیه کشورمان وضع کرده است، و دولت باید در مقابل اقداماتی که منجر به وابستگی غذایی کشور به واردات می شود، ایستادگی کند.

وی تاکید کرد: برای اینکه کشور محتاج واردات نشود بایستی تغییر نظر جدی در سیاست های حمایتی دولت از کشاورزان رخ دهد تا میزان تولید گندم مانند سال های گذشته پایدار بماند.

گندم ۱۴۷۰ تومانی در سال آینده خوراک دام و طیور می شود

وی در خصوص قیمت صحیح گندم نیز عنوان کرد: بر اساس محاسبه های کارشناسی، قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید باید حداقل کیلویی ۲ هزار تومان تعیین شود تا علاوه بر آنکه میزان تولید کاهش نیابد این محصول با ارزش غذایی خوراک دام و طیور نیز نشود.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز افزود: در صورتی که قیمت ۱۴۷۰ تومانی گندم برای سال زراعی جدید اجرایی شود، به دلیل کاهش ناگزیر کیفیت تولید، گندم خوراک دام و طیور خواهد شد و این موضوع تهدید جدی برای اقتصاد کشور و امنیت غذایی است.

نقش مهم نمایندگان مجلس در گرفتن حقوق کشاورزان از دولت

مسعود اسدی در ادامه به نقش مجلس شورای اسلامی در خصوص دفاع از حق کشاورزان و تامین امنیت غذایی نیز گفت: نمایندگان مجلس باید ناظر بر اجرای صحیح قوانین از سوی دولت باشند.

عضو خانه کشاورز افزود: نمایندگان مجلس در ۳ سال گذشته بخاطر مشکلات اقتصادی با دولت همراهی کردند اما در شرایط کنونی باید برای حمایت از کشاورزان و تامین امنیت غذایی اقدام جدی نمایند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: چنانچه نماینده های مجلس برای اجرای صحیح قانون خرید تضمینی اقدامی شایسته انجام ندهند، در دوره آینده انتخابات کشاورزان از آنان حمایت نخواهند کرد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.