۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۳۰۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کشور ۱.۴ میلیارد نفری چین به منظور کاهش وابستگی به واردات، اقدام به حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی نظیر گندم و برنج کرده است. به طور خاص قیمت خرید تضمینی گندم در این کشور حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت های جهانی تعیین شده است. به همین دلیل این کشور موفق شده است ضمن کاهش میزان واردات گندم به کمتر از ۳ درصد نیاز داخلی، روند تولید آن را نیز تا حدود سالانه ۱۳۰ میلیون تن در سال افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان به منظور تامین امنیت غذایی خود اقدام به حمایت قیمتی از محصولات اساسی خود نظیر گندم و برنج می کند.

مقامات دولتی چین از سال های گذشته به منظور تداوم روند تامین نیاز بازار داخلی خود اقدام به حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان گندم با تعیین قیمت حداقلی برای این محصولات نموده اند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد قیمت های پیشنهادی مقامات چینی طی دو سال گذشته حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد بیشتر از قیمت گندم های جهانی بوده و دولت این کشور به هیچ عنوان واردات را بر تولید داخلی ترجیح نداده است.

حمایت دولت چین از کشاورزان با تعیین قیمت حداقلی برای گندم

قیمت گذاری گندم در چین از طریق برآورد هزینه های تولید گندم، میزان تقاضای گندم تولید شده و برآورد قیمت های بین المللی توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اقتصادی چین انجام می شود.

این کمیسیون، حداقل قیمت هر تن گندم درجه ۱ تا ۳ تولیدی کشاورزان خود را در سال گذشته در حدود ۳۴۶ تا ۳۶۶ دلار تعیین کرده بود که به مراتب بیشتر از قیمت جهانی این محصول است. همچنین با احتساب نرخ ارز سامانه نیما(۹ هزار تومان) قیمت گندم در چین در حدود هرکیلوگرم ۳۲۹۴ تومان بوده است.

در واقع دولت چین قیمت گندم تولید داخلی را به منظور افزایش انگیزه تولید در کشاورزان بالاتر از میانگین قیمت های جهانی انتخاب می کند تا بتواند امنیت غذایی خود را تامین نموده و با افزایش ضریب خودکفایی در تولید گندم، از وابستگی به واردات آن بکاهد.

تنها ۳ درصد گندم مصرفی در چین از طریق واردات تأمین می‌شود

بررسی وضعیت تولید و تجارت گندم در چین نشان می دهد این کشور طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ سیاست درستی در حمایت از تولید گندم ارائه کرده است. در جدول زیر میزان تولید، واردات و صادرات گندم در کشور چین در مجموع سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ نشان داده شده است.(ارقام به میلیون تن گزارش شده اند)

کشور تولید گندم واردات گندم صادرات گندم
چین ۷۴۸ ۲۱ ۰.۰۵

بر این اساس در طول سال های اخیر میزان تولید و واردات گندم چین به طور میانگین سالانه ۱۲۵ و ۳.۳ میلیون تن بوده است. بنابراین بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده گندم در جهان، کمتر از ۳ درصد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند.

قیمت هر کیلوگرم گندم در چین ۵۰ درصد بیشتر از قیمت های جهانی

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اقتصادی چین در جدیدترین اقدام خود قصد دارد به منظور بهبود وضع کیفی گندم های تولیدی در این کشور قیمت محصول را حدود ۵ درصد کاهش دهد تا انگیزه کشاورزان را برای تولید گندم با کیفیت تر افزایش دهد.

این در حالی است که قیمت های جدید گندم در چین نشان می دهد علیرغم کاهش ۵ درصدی قیمت، همچنان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از قیمت های جهانی است.

طبق اعلام کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اقتصادی چین قیمت هر تن گندم در چین طی سال زراعی جدید حدود ۲۲۴۰ یوان معادل ۳۲۳ دلار خواهد بود. بنابراین با احتساب میانگین نرخ ارز سامانه نیما قیمت هر یک کیلوگرم گندم در این کشور حدود ۳ هزار تومان خواهد بود.

گزارش های آماری چین نشان می دهد این کشور در سال جاری حدود ۱۲۸ میلیون تن گندم تولید و در حدود ۵ میلیون تن گندم نیز وارد خواهد کرد.

چین هوشمندتر از ایران در حمایت از تولید گندم

بررسی شرایط تولید و قیمت گذاری گندم در ایران و چین دو کشوری که به تازگی با آمریکا وارد جنگ تجاری و اقتصادی شده اند حاوی نکات جالبی است.

در ایران نیز دولت به منظور حمایت از تولیدکنندگان این محصول اقدام به تعیین قیمت حداقلی برای گندم می کند و از این طریق محصولات تولیدی کشاورزان را خریداری می کند.

اما تفاوت دو کشور در نحوه مدیریت و تعیین قیمت این محصول است؛ به نحوی که قیمت حداقلی گندم در چین حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد بیشتر از قیمت های جهانی تعیین می شود که نتیجه آن وابستگی ۳ درصدی به واردات در بزرگترین مصرف کننده گندم جهان است؛ اما در ایران قیمت حداقلی این محصول حدود ۴۰ درصد کمتر از قیمت های جهانی تعیین شده است.

همچنین طبق آخرین آمارهای جهانی میزان واردات کشور ۱.۴ میلیارد نفری چین در طول سال های اخیر به طور میانگین کمتر از ۴ میلیون تن بوده است اما در ایران، پیش از تحقق خودکفایی در سه سال اخیر، میزان واردات گندم به حدود ۷ میلیون تن در سال نیز رسیده بود.

بنابراین بررسی سیاست های اتخاذ شده در دو کشور نشان می دهد چین در مقایسه با ایران کشور پیش قدم تری در حمایت از تولید گندم است؛ به عبارت دیگر دولت این کشور سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شده در ایران را به مراتب بهتر اجرایی نموده است.

منابع:

رویترز yon.ir/o9fz1

جاکارتا گلوب yon.ir/j9Uk7

دیلی میل yon.ir/JZFQz

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.