۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۳۰۱ ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ دسته: کشاورزی
۴

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: پس از اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی گندم در رقم نامتناسب ۱۴۷۰ تومان، شاهد آن هستیم که کشاورزان متفق القول بر عدم کشت این محصول شدند که اگر این اتفاق بیفتد، کشور در شرایط تحریم وابسته به واردات خواهد شد؛ این وضعیت همچنین باعث می شود تولید محصولات غیرراهبردی و معمولا آب بر گسترش یابد.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص تعیین قیمت گندم به میزان هرکیلوگرم ۱۴۷۰ تومان اعلام کرد: دولت با تعیین این قیمت حقوق کشاورزان را نادیده گرفته است.

این کارشناس کشاورزی اعلام کرد: بررسی هزینه های تولید در طی ماه های اخیر نشان می داد قیمت تمام شده هر کیلو گندم بیش از ۲ هزار تومان است ولی قیمت تعیین شده توسط دولت بسیار پائین تر از هزینه های تمام شده این محصول است.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان جز مظلوم ترین قشرهای جامعه هستند، چرا که باید پس از ماه ها تلاش نتیجه مزد خود را این چنین از طرف دولت دریافت کنند.

کاهش تولید گندم به دلیل افزاش هزینه های تولید

ملک زاده با اشاره به هزینه های تولید گندم نیز گفت: طی ماه های اخیر قیمت تمام شده هر کیلو گندم به دلیل افزایش قیمت سم، کود، بذر و ماشین آلات کشاورزی به بیش از ۲ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که با تعیین قیمت ۱۴۷۰ تومانی برای گندم، کشاورزان بدون شک ضرر خواهند کرد و این موضوع باعث از دست رفتن امنیت غذایی کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: کشاورزان طی ۲ سال گذشته و علیرغم تورم ۹ الی ۱۰ درصدی اقدام به تولید کرده بودند؛ اما در سال جاری با توجه به تورم و نوسانات ارزی توان تولید آن ها کاهش شدیدتری داشته است.

تولید محصولات آب بر نتیجه تعیین قیمت ۱۴۷۰ تومانی برای گندم

محمد شفیع ملک زاده گفت: پس از اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی گندم شاهد آن هستیم که کشاورزان متفق القول بر عدم کشت این محصول شدند که اگر این اتفاق بیفتد، کشور در شرایط تحریم وابسته به واردات خواهد شد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نیز با در نظر گرفتن سود ناشی از تولید محصولات اقدام به تولید هر محصولی می نمایند و چنانچه قیمت یک محصول پائین تر از هزینه های تولید باشد به هیچ عنوان آن را تولید نخواهند کرد.

این کارشناس کشاورزی افزود: در حال حاضر هر کشاورز با تولید صیفی و سبزیجات به راحتی می تواند بیش از ۲ برابر سود تولید گندم را کسب کند و در این شرایط کشت چنین محصولات آب بری ارجحیت پیدا خواهد کرد.

تعیین قیمت پایین به واردات دامن می زند

رئیس نظام صنفی کشاورزی در خصوص دلیل تعیین قیمت ۱۴۷۰ تومانی توسط دولت نیز بیان کرد: متاسفانه دخالت های سازمان برنامه و بودجه و ناآگاهی تصمیم گیرندگان موجب تعیین چنین قیمتی شده است.

وی اظهار داشت: اگر مسئولی با آگاهی از شرایط و هزینه های تولید، اقدام به تعیین چنین قیمتی برای گندم می کند، چنین مسئولی شیفته واردات و ضد تولید داخلی است.

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: با تعیین چنین قیمتی از طرف دولت قطعا تولید و فروش گندم به دولت کاهش خواهد یافت و دولت مجبور خواهد شد برای تامین نیاز بازار داخلی اقدام به واردات گندم نماید.

ملک زاده تصریح کرد: در این شرایط توقع کشاورزان از نمایندگان مجلس این است که راهکاری صحیح برای بهبود وضعیت قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی اتخاذ نمایند.

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. با سلام
    با توجه به تورم بالا رفتن قیمت لوازم یدکی ماشین کاشت و داشت و برداشت چند برابر شدن قطعات ، بعد سه سال که قیمت گندم بالا نرفته حالا با این افزایش خجالت نمی کشید

    ۰۲
  2. سلام بزرگواران مسوول،خداشاهده است دارید خیانت میکنید،باید اون دنیا جوابگو باشید،خودرو پراید از بیست میلیون شد سی و سه میلیون، گندم از هزاروپانصد کردید هزاروچهارصد؟آخه چرا؟کود سفید هزار تومانی کردید چهل هزار تومان، هزینه های تولید چندین برابر شده است چرا دارید ظلم میکنید به کشاورزان؟از صدقه سر کشاورزان فرزندان شما در ولایت کفر دارند تحصیل میکنند اخه وجدان هم چیز خوبی هست

    ۱۴
  3. فقط میشه گفت خدا از باعث و بانی شما مسئولان بی کفایت و بی لیاقت نگذرد ک همه جور ظلم و جفا رو در حق ما کشاورزان میکنید.

    ۳۰
  4. خدا لعنتتون کنه با این قیمت گذاریتون
    گندم رو با جو قاطی کنیم بفروشیم به گاوداری ها بهتر از اینه.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.