۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۱۶۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰ دسته: پول و بانک
۰

به عقیده فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، پیوستن ایران به CFT تصمیم نظام است؛ حال آنکه با توجه به مخالفت های گسترده مسئولین و کارشناسان مختلف، مشخص نیست منظور از این نظام دقیقا چه کسانی هستند. مصالح و منافع ملی حکم می‌کند که این لایحه مهم مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و آثار و ابعاد آن بر اقتصاد و امنیت کشور بررسی گردد نه اینکه به زدن حرف های کلی و مبهم و بعضا خلاف واقع در خصوص آن بسنده شود.

یک منبع آگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد از بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون CFT و متعاقب آن FATF در کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد و گفت: این لایحه با حضور مسئولین مختلف امنیتی و نظامی و دولتی در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

آیا پیوستن ایران به CFT تصمیم نظام است؟

وی افزود: به عقیده فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، پیوستن به CFT تصمیم نظام است؛ حال آنکه مشخص نیست منظور از این نظام دقیقا چه کسانی هستند.

این منبع آگاه ادامه داد: کارشناسان مختلف و مسئولین دستگاهی و نظامی بعضا با این لایحه مخالف هستند و نمی توان گفت جمع بندی، پیوستن ایران به CFT است. حتی برعکس این حالت بیشتر صادق بوده و مخالفت ها بیشتر و کارشناسی تر است.

وی ادامه داد: مصالح و منافع ملی حکم می‌کند که این لایحه مهم مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و آثار و ابعاد آن بر اقتصاد و امنیت کشور بررسی گردد نه اینکه به زدن حرف های کلی و مبهم و بعضا خلاف واقع در خصوص آن بسنده شود.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد پیوستن ایران به کنوانسیون CFT و عضویت در FATF در حال حاضر به نفع کشور نبوده و آثار نامطلوبی بر اقتصاد و امنیت ملی خواهد داشت؛ لذا حداقل نباید در این مسئله تعجیل شود و ارزیابی ابعاد آن باید با فراغ بال بیشتری صورت پذیرد.

فایننشال تایمز: تصویب FATF در ایران به معنی فاصله‌گرفتن از اقتصاد مقاومتی است

طبق گزارشی که فایننشال تایمز رسانه معتبر غربی منتشر کرده است، ایران در طول سال های اخیر سیاست های اقتصاد مقاومتی را به منظور کاهش وابستگی به خارج و تقویت تولید داخلی در دستور کار قرار داده است.

در چنین شرایطی تصویب قوانین مد نظر FATF به معنی یک تغییر رویکرد و فاصله گرفتن از سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

نمایش اروپا برای حفظ برجام از طریق FATF

پس از خروج آمریکا از برجام و عدم واکنش جدی ایران، اروپا وعده های مختلفی داد تا بتواند به واسطه آن برجام را حفظ نموده و ایران را به تعهداتش پایبند نگه دارد.

از جمله مهمترین وعده های اروپا، راه اندازی یک سازوکار مالی ویژه ایران بود تا بدین طریق، مبادلات اروپا با ایران بدون مشکل و دخالت آمریکا انجام شود.

با این وجود، نه تنها برنامه مشخصی برای اجرای این سازوکار ارائه نشد و کماکان اجرای آن به تعویق افتاده است، بلکه اروپا همکاری اش را منوط به شرط و تعهد دیگری کرد. عضویت ایران در کارگروه FATF و افشای اطلاعات مالی کشور برای کشورهای عضو کارگروه جهت جلوگیری از پولشویی، شرطی بود که اروپا برای کمک به ایران و به نوعی حفظ و ادامه برجام گذاشت.

اما به عقیده کارشناسان، هرچند غرب لزوم عضویت ایران در FATF را مبارزه با پولشویی بیان می کند، اما دلیل اصلی و پنهان، رصد مبادلات و معاملات ایران است. حال آنکه غرب خود مهد پولشویی در جهان است و بیشترین پرونده های مرتبط با این موضوع را دارد.

غرب مهد پولشویی در جهان است

به عنوان نمونه بر اساس گزارش نهادهای مسئول در مبارزه با پولشویی در کشور کانادا، بیش از دو سوم بانک های این کشور قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی را رعایت نمی کنند و این کشور به مرکز پولشویی در منطقه آمریکای شمالی تبدیل شده است. این درحالیست که کانادا اکنون عضو رسمی FATF است و از نظر این نهاد، کانادا جزو کشورهای با ریسک بالای پولشویی محسوب نمی شود.

همچنین طبق گزارش نشریه بریتانیایی ویک، به دلیل نظارت های نامطلوب و همچنین عدم رعایت استانداردهای لازم در مبارزه با پول های آلوده، در حال حاضر تقریبا تمامی بانک های اروپایی در فرآیندهای پولشویی مشارکت دارند. در طول یک دهه اخیر ۱۸ مورد از ۲۰ بانک برتر اروپایی، به دلیل مشارکت در پولشویی با جریمه های سنگینی مواجه شده اند.

در مثالی دیگر، در کشور کوچک ۱.۳ میلیون نفری استونی، بر اساس آمار بانک مرکزی این کشور، سالانه دست کم ۱۰۰ میلیارد دلار پولشویی صورت می گیرد که بیش از ۴ برابر تولید ناخالص داخلی و تجارت خارجی این کشور است؛ این درحالیست که استونی از نظر FATF جزو کشورهای با ریسک بالای پولشویی قرار ندارد.

بنابراین آمارهای گسترده پولشویی در بازارهای مالی مطرح جهان نشان می‌دهد که در حال حاضر ایران در این زمینه در اولویت نبوده و طرح این مدعا، خلاف واقع است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.