۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۱۵۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ دسته: پول و بانک، هدایت اعتبار
۰

طبق آخرین آمار بانک مرکزی از شهریورماه سال جاری، بانک ها حدود ۶ برابر بیشتر از بانک مرکزی در اقتصاد خلق پول و اعتبار کرده اند؛ حال آنکه آمارهای رشد اقتصادی، چنین پیشرفتی را نشان نمی دهد. به عقیده کارشناسان، عدم تاثیر رشد نقدینگی بر رشد اقتصادی و تولید، ناشی از تخصیص نامطلوب منابع بانکی به فعالیت های غیرمولد بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته آخرین آمار پولی و بانکی کشور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد؛ آماری که آخرین متغیرهای پولی و بانکی کشور را تا پایان شهریورماه سال جاری گزارش می کرد.

بر اساس این آمار، نقدینگی کل کشور به مبلغ ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است؛ همچنین پایه پولی به مبلغ ۲۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به شهریورماه سال گذشته، افزایش ۴۰ درصدی را تجربه نموده است.

پایه پولی به منابعی گفته می شود که توسط بانک مرکزی در سیستم اقتصادی کشور جریان پیدا می کند؛ به عبارت دیگر، تخصیص این منابع برای اولین بار توسط بانک مرکزی انجام می شود.

اختلاف نقدینگی و پایه پولی نیز اعتباری را نشان می دهد که توسط نظام بانکی کشور خلق و تخصیص یافته است.

خلق پول نظام بانکی ۶ برابر بانک مرکزی

هرچند بخش قابل توجهی از پایه پولی و همچنین افزایش ۴۰ درصدی آن نسبت به سال گذشته از محل بدهی بانک ها به بانک مرکزی بوده و لذا بانک ها در آن نیز نقش داشته اند، اما مقایسه اختلاف نقدینگی با پایه پولی (خلق پول بانک ها) نسبت به پایه پولی، عدد ۵.۸۸ را نشان می دهد.

این عدد بیانگر آن است که بانک ها حدود ۶ برابر بیشتر از بانک مرکزی در اقتصاد خلق پول و اعتبار کرده اند؛ حال آنکه آمارهای رشد اقتصادی، چنین پیشرفتی را نشان نمی دهد.

به عقیده کارشناسان، عدم تاثیر رشد نقدینگی بر رشد اقتصادی و تولید، ناشی از تخصیص نامطلوب منابع بانکی به فعالیت های غیرمولد بوده است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.