۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۱۳۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ دسته: کشاورزی
۰

علیقلی ایمانی با اشاره به تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، اعلام کرد: برای جلوگیری از قاچاق گندم داخلی به کشورهای همسایه و عدم نیاز به واردات این محصول در ماه های آتی، لازم است قیمت آن حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان در هر کیلوگرم افزایش یابد.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفتگو با مسیر اقتصاد از عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری به دلیل تعلل های مکرر دولت ابراز نگرانی کرد.

این کارشناس مسئول بخش گندم اعلام کرد: متاسفانه طی سال های اخیر قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به درستی اجرایی نمی شود و این موضوع باعث آسیب های جدی به کشاورزان گندم کار شده است.

ایمانی خاطر نشان کرد: طی ۳ سال اخیر قیمت گندم تنها ۲.۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که نرخ تورم در سال های اخیر بیش از ۹ درصد بوده است.

قیمت گندم در عراق و افغانستان بیش از ۲۵۰۰ تومان

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران با اشاره به قیمت جهانی گندم تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گندم در مرز عراق و افغانستان بیش از ۲۵۰۰ تومان است.

ایمانی ادامه داد: افزایش نرخ ارز طی ماه های اخیر و افزایش هزینه های تولید گندم در ایران احتمال قاچاق گندم را به این کشورها افزایش داده است.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی اگر قیمت گندم داخلی مطابق با هزینه های واقعی تولید و نرخ ارز افزایش نیابد شرایط برای دلالان و سودجویان برای ورود به خرید گندم از کشاورزان و انتقال آن به آن سوی مرزها مهیا خواهد شد.

قیمت هر کیلوگرم گندم باید ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان باشد

علیقلی ایمانی در خصوص قیمت معقول گندم در سال جاری نیز گفت: در ابتدا پیشنهاد افزایش قیمت هر کیلوگرم گندم به ۱۶۰۰ تومان مطرح بود اما به دلیل شرایط تورمی و نرخ ارز این پیشنهاد به ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان رسیده است.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ادامه داد: آنچه که در سال جاری برای تولیدکنندگان اهمیت دارد رشد مناسب قیمت گندم مطابق با هزینه های واقعی تولید است.

وی ادامه داد: متاسفانه طی سال های اخیر سازمان برنامه و بودجه با بهانه تامین منابع مالی با افزایش قیمت گندم مطابق قانون خرید تضمینی مخالفت کرده است که این موضوع آسیب های بسیاری به تولید وارد می کند.

ایمانی اظهار داشت: هر چند تامین منابع مالی بخش مهمی در خرید تضمینی گندم به شمار می رود اما در صورتی که قیمت گندم مطابق با هزینه های تولید افزایش پیدا نکند احتمال قاچاق معکوس گندم نیز وجود دارد و دولت مجبور خواهد شد که برای تامین گندم مورد نیاز کشور، این محصول را از خارج وارد کند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.