۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۸۹۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد امینی رعیا
۰

آمریکا از طریق تحریم های اقتصادی به دنبال آن است تا با تحت تاثیر قرار دادن معیشت مردم، جمهوری اسلامی ایران را از مسیر اصلی خود منحرف نماید. با این وجود، بررسی های کارشناسی نشان می دهد راهکارهای مختلف برای مقابله با این تحرکات وجود داشته و علیرغم اینکه دشمن در فضای رسانه ای به دنبال القای رسیدن ایران به بن بست و ناامید کردن مردم است، در صورتی که این اقدامات در دستور کار قرار گیرد، راهی از پیش نخواهد برد.

مسیر اقتصاد/ آمریکا به دنبال آن است که با بازگرداندن تحریم ها و فشار مضاعف به ملت ایران، مسیر جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد. ابزاری که آمریکا در این زمینه به کار گرفته، تحریم و فشارهای اقتصادی است که تاثیرش را به طور مستقیم بر معیشت مردم می گذارد. بی اثر کردن این ابزار، نیازمند تدابیر و اقدامات هوشمندانه، سریع و دقیق است.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد راهکارهای مختلف برای مقابله با این ابزار وجود داشته و علیرغم اینکه دشمن در فضای رسانه ای به دنبال القای رسیدن ایران به بن بست و ناامید کردن مردم است، در صورتی که این اقدامات در دستور کار قرار گیرد، راهی از پیش نخواهد برد.

۴ اقدام هوشمندانه برای مقاوم سازی اقتصاد ایران در جنگ اقتصادی

در این راستا به منظور بی اثر نمودن تحریم و فشارهای اقتصادی و مقاوم سازی اقتصاد ایران، لازم است راهکارهای ذیل هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد:

راه اندازی سیستم جایگزین سوئیفت

اصلی ترین ابزاری که باعث شده آمریکا بتواند مبادلات ایران را رصد نماید و بر اساس اطلاعات بدست آمده اقتصاد ایران را تحریم کرده و تحت فشار قرار دهد، سیستم سوئیفت است. آمریکا از این ابزار بهره برداری دو وجهی می کند؛ با استفاده ایران از سوئیفت مبادلات کشور را رصد نموده و با تهدید ایران به تحریم سوئیفت، منجر به نوسان در نظام مالی کشور و توقف مبادلات می گردد.

در سال ۹۰ نیز کشور با تحریم سوئیفت از این مسیر ضربه خورد؛ اما بانک مرکزی طی سال های اخیر، تدبیری برای مقابله با این ابزار تحریمی نیندیشید و بزرگترین افتخارش بازگشت مجدد به سیستم سوئیفت بود؛ حال آنکه کشورهای مختلف در جهان به دنبال راه اندازی سیستم های جایگزین سوئیفت هستند اما ایران که بیشترین تاثیر منفی را از این سیستم پذیرفته، در این زمینه اقدامی نکرده است.

در این راستا ضروری است هر چه سریعتر ایران در مبادلات خود، به جای سوئیفت از پیام رسان های جایگزین استفاده کند. پیام رسان داخلی سپام گزینه ای است که می تواند در مبادلات خارجی جایگزین شود.

تکمیل و توسعه فروش نفت از طریق بورس

یکی از مسیرهای آسیب پذیری اقتصاد ایران که همزمان نقطه قوت و فرصت نیز به شمار می رود، نفت است. طبق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، باید مبادی فروش نفت متنوع می شد؛ این تصمیم هرچند دیر، اما در ماه جاری بلاخره اتخاذ شد و با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، فروش نفت ایران به بخش خصوصی از طریق بورس امکانپذیر گردید؛ البته که این مصوبه هنوز نواقصی دارد و لازم است تکمیل گردد.

به منظور تکمیل این مصوبه و افزایش حجم فروش نفت از این مسیر مقاوم و هوشمندانه، ضروری است امکان فروش ۱۰۰ درصد ریالی نیز به متقاضیان فراهم گردد؛ همچنین سایر فرآورده های نفتی از این مسیر به صورت منظم و با برنامه ریزی مشخص به بخش خصوصی فروخته شود. تکمیل این اقدام با موارد مذکور، تحریم فروش نفت ایران به عنوان یکی از اصلی ترین محل های فشار دشمن در جنگ اقتصادی را بی اثر و ناممکن خواهد نمود.

افزایش هزینه فعالیت های غیرمولد از طریق مالیات

بررسی ها نشان می دهد قوانین متعدد در کشور برای تولید و فعالیت های مولد وجود دارد که بعضا منجر به ایجاد مانع برای تولیدکنندگان نیز شده است؛ اما تقریبا هیچ قانونی برای جلوگیری از فعالیت های غیرمولد و سوداگرانه طراحی نشده و این باعث گردیده بخش هایی چون مسکن، خودرو، طلا و ارز محلی برای رانت جویی به ویژه در شرایط نابسامان اقتصادی گردد.

بدین منظور ضروری است مطابق با تجربیات جهانی، قانون مالیات بر عایدی سرمایه که مانع ورود سرمایه با هدف سوداگری به این حوزه ها می شود، با اولویت حوزه مسکن و سپس سایر بازارها تصویب و اجرایی شود. این اقدام، سرآغاز هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد است.

هدایت نقدینگی به سمت پروژه های کلان از طریق صندوق پروژه

به منظور هدایت بخش قابل توجهی از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت فعالیت های مولد اقتصادی و حضور سرمایه های مردمی در بخش هایی از اقتصاد کشور که منجر به پیشرفت می گردد، ضروری است از طریق ابزارهایی از جمله صندوق پروژه و دیگر ابزارهای جدید مبتنی بر بازار سرمایه، سازوکارهای لازم برای تامین مالی پروژه های کلان نفتی، عمرانی و … فراهم گردد.

این اقدام علاوه بر اینکه نیاز به سرمایه گذاری خارجی را کاهش می دهد، باعث می شود این فعالیت ها بدون وابستگی به بودجه دولت انجام شده و سود آن نیز عاید مردم و بخش خصوصی گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.