۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۸۰۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ دسته: انرژی
۰

کشور کره جنوبی برای تأمین نیاز داخلی خود، به واردات نفت و میعانات گازی وابسته است و به طور متوسط روزانه ۳.۱ میلیون بشکه از آن ها را وارد می کند. اما در عین حال، این کشور صنعت پالایشی خود را به مراتب بیشتر از نیاز داخلی توسعه داده است و در حال حاضر روزانه بیش از ۱.۴ میلیون بشکه فرآورده نفتی به دیگر کشورهای جهان صادر می کند. افزایش ظرفیت پالایشی کره جنوبی به عنوان یک کشور واردکننده نفت و میعانات گازی، در ۱۰ سال اخیر نشان از سوددهی بالای این صنعت دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد کره جنوبی کشوری است در شرق آسیا با جمعیت بیش از ۵۰ میلیون نفر، که یازدهمین اقتصاد دنیا محسوب می شود. این کشور که از منابع نفت و گاز قابل‌توجهی برخوردار نیست، تقریباً ۹۸ درصد نفت و میعانات مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

واردات روزانه ۳.۱ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به کره جنوبی

در سال ۲۰۱۷، این کشور حدود ۳.۱ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی وارد کرده و حدود ۸۲ درصد از واردات انرژی این کشور به منطقه غرب آسیا وابسته است. کره جنوبی در کنار واردات خود به میزان روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی نیز تولید می‌کند.

کره جنوبی علاوه بر واردات بخش بزرگی از نفت و میعانات مورد نیاز صنعت، پتروشیمی و حمل‌ونقل خود، اقدام به واردات روزانه حدود ۱ میلیون بشکه فراورده‌های نفتی ازجمله LPG و نفتا می‌کند. البته لازم به ذکر است کره جنوبی به دلیل محدود بودن ظرفیت پالایشی خود قادر به تولید LPG و نفتا جهت استفاده به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها نمی‌باشد و از این جهت مجبور به واردات فراورده‌های نفتی است.

در نمودار زیر مبادی واردات نفت کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان داده شده است.

کره جنوبی در رتبه ششم ظرفیت پالایشی جهان

طبق گزارش اداره‌ی اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) کره جنوبی ظرفیت پالایشی خود را به حدود ۳.۲ میلیون بشکه نفت در روز رسانده که با این ظرفیت این کشور در رتبه‌ی ششم ظرفیت پالایشی در جهان قرار دارد.

این کشور با توجه به واردات ۰.۹ میلیون بشکه‌ای فراورده‌های نفتی در سال ۲۰۱۷، حدود ۴.۱ میلیون بشکه فراورده‌های نفتی تولید کرده که از این میزان ۲.۷ آن در داخل کشور مصرف و ۱.۴ آن صادر شده است.

سود بالای کره جنوبی از واردات نفت و گاز و صادرات فرآورده

نکته‌ی قابل‌تأمل در صنعت پالایشی کشور کره جنوبی این است که این کشور با توجه به واردات روزانه ۳ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی و تبدیل آن به فراورده‌های نفتی، علاوه بر تأمین نیاز داخلی خود اقدام به صادرات روزانه ۱.۴ میلیون بشکه فراورده‌های نفتی در سال ۲۰۱۷ کرده است.

این در حالی است که عده‌ای در داخل کشور مدعی هستند که صنعت پالایش سوده نیست، اما اگر این فرضیه واقعاً حقیقت داشت کره جنوبی می‌بایست تنها به میزان ظرفیت مصرف داخلی، صنعت پالایش خود را توسعه دهد؛ نه اینکه میزان واردات نفت و گاز را بیشتر از نیاز داخلی افزایش دهد و با فرآوری آن به صادرات محصولات فرآوری شده بپردازد.

افزایش ظرفیت پالایشی کره جنوبی در ۱۰ سال اخیر

ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی کره جنوبی نیز همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌شود، در دهه‌های گذشته همواره صعودی بوده است. لازم به ذکر است که علت توسعه‌ی صنعت پالایشی در کشور کره‌ی جنوبی سودآوری آن بوده است، که اگر موضوع صدق نمی‌کرد ظرفیت پالایشی این کشور در ۱۰ سال گذشته همواره با رشد همراه نبود.

پالایشگاه سازی سودده نیست؟

اما در کشور ما جمله معروف «پالایشگاه سازی سودده نیست»، که از سوی برخی مسئولین مطرح می شود، ۲۰ سال است که کشور را در این زمینه راکد نگه‌داشته است. سؤال اینجاست که آیا واقعاً پالایشگاه سازی برای ایران سود ده نیست و برای سایر کشورها سوددِه است؟!

بخشی از پاسخ این سؤال در نسل جدید پتروپالایشگاه‌های توسعه‌یافته در جهان است. پتروپالایشگاه واحدی است که از ادغام پالایشگاه و پتروشیمی و ساخت واحدهای فرآیندی آن‌ها در کنار یکدیگر به وجود آمده است و سوددهی بالاتری نسبت به پالایشگاه دارد. کره‌ی جنوبی نیز با تبدیل دو پالایشگاه جی اس کاتالیس و اونسان به دو پتروپالایشگاه سوددهی این مجموعه‌ها را افزایش داد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.