۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۶۵۲ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا با متهم کردن ژاپن به اعمال محدودیت‌ بر واردات کالاها و خدمات از آمریکا، خواستار انعقاد یک توافقنامه تجارت دوجانبه فراگیر میان دو کشور شد. در حال حاضر مقامات آمریکایی قصد دارند از اهرم های فشاری همچون وابستگی نظامی ژاپن استفاده نمایند و شرایط مد نظر خود را در قالب یک توافق تجاری جدید به این کشور تحمیل نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز سه شنبه پس از دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در جمع خبرنگاران گفت: بهترین ابزار برای تحقق تجارتی آزاد، منصفانه و دوطرفه، انعقاد یک توافقنامه تجارت دوجانبه است.

وی افزود مدتهاست که آمریکا در یک تجارت ناهمتراز با ژاپن به سر می‌برد. محصولات و خدمات آمریکایی در بسیاری از مواقع برای ورود به بازار ژاپن با مانع روبرو می‌شوند.

پنس در ادامه از ژاپن انتقاد کرد و گفت این کشور سالانه میلیون ها دستگاه خودرو به آمریکا صادر می‌کند اما حاضر نیست که به ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی آمریکایی اجازه ورود به بازار خود را بدهد.

ژاپن از تولید کالاهای اساسی در خاک خود حمایت می‌کند

ژاپن اما ادعای آمریکایی‌ها را رد کرده و می‌گوید که بازار این کشور به روی محصولات کارخانه‌ای آمریکایی باز است؛ هر چند این کشور به دلایل سیاسی و امنیتی از تولید برخی محصولات اساسی کشاورزی در خاک خود محافظت می‌کند.

این در حالی است که خود آمریکایی ها بارها به استناد امنیت ملی از صنایع خود محافظت کرده‌اند.

بهره برداری اقتصادی آمریکا از وابستگی نظامی ژاپن

مایک پنس می‌داند هراس ژاپن از کره شمالی و وابستگی نظامی این کشور به آمریکا اهرم بسیار مناسبی برای امتیاز گیری از این کشور است، از این رو گریزی هم به مسئله کره شمالی زد و گفت: تا زمانی که کره شمالی به طور کامل تاسیسات هسته‌ای خود را کنار نگذارد تحریم‌ها علیه این کشور با قوت باقی خواهد ماند.

هر چند که مقامات آمریکایی گاه و بی گاه از حل مسئله کره شمالی سخن می‌گویند اما به نظر می‌رسد که هراس ژاپن و کره جنوبی از قدرت هسته‌ای کره شمالی ابزار خوبی در دست آمریکا است که از دو کشور سوء استفاده کند و خواسته‌های تجاری خود را به طرف مقابل بقبولاند.

آمریکا به دنبال یک توافقنامه فراگیر تجارت دوجانبه با ژاپن

نارضایتی ژاپن از پیشنهادات آمریکا در اظهارات مقامات ژاپنی واضح است اما گویا این کشور خود را در دو راهی امنیت و اقتصاد می‌بیند که طبعا برای اولی از دومی‌ هزینه خواهد کرد.

در حال حاضر دو کشور در تلاش برای دستیابی به یک توافق  به منظور اصلاح و تقویت تجارت دوجانبه هستند. در این میان آمریکا قصد دارد با استفاده از اهرم های فشار خود، شرایط مد نظر خود را به کشور ژاپن تحمیل نماید.

منبع: رویترز yon.ir/xhtWe

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.