۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۴۸۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت چین پس از آغاز جنگ تجاری با آمریکا در نظر دارد تا به منظور مقابله با تصمیمات یکجانبه ی این کشور، در واردات دانه سویا، دیگر کشورها را جایگزین آمریکا نماید. کشورهای آرژانتین، اوکراین، کانادا و روسیه از جمله گزینه های جایگزین پیش روی چین در زمینه کاهش واردات دانه سویا از آمریکا هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد آغاز جنگ تجاری میان چین و آمریکا به ایجاد تغییراتی در روند تجارت برخی از محصولات صادراتی و وارداتی دو طرف منجر شده است که یکی از آن ها محصول سویا است.

این محصول که جز دانه های روغنی به حساب می آید در صنایع داخلی چین بسیار پراهمیت است و این کشور بزرگترین مصرف کننده دانه سویا در جهان محسوب می شود.

تعویض آمریکا با دیگر کشورها راهبرد چین در واردات دانه سویا

چین تا پیش از شروع جنگ تجاری با آمریکا بخش قابل توجهی از نیاز وارداتی خود را از طریق کشاورزان آمریکایی تامین می کرد اما بعد از مشکلات تجاری پیش آمده در حال جایگزینی سایر کشورها به جای آمریکا است.

کشاورزان چینی نیز با تولید حدود ۱۴ میلیون تن دانه سویا توانسته اند تا حدودی به نیاز بازار داخلی پاسخ دهند اما تقاضای بسیار زیاد سویا در این کشور، مقامات دولتی را در فکر چاره اندیشی پس از شروع جنگ تجاری با آمریکا کرده است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، برزیل دیگر تولید کننده بزرگ دانه سویا در سال جاری حدود ۹۶ میلیون تن از این محصول را تولید کرده است و چینی ها درصدد جایگزینی کامل برزیل به جای آمریکا هستند.

هرچند همچنان واردات دانه سویا از آمریکا از سوی چینی ها ادامه دارد؛ اما پیش بینی می شود به دلیل هزینه بالای واردات دانه سویا از آمریکا نسبت به برزیل واردات از آمریکا در آینده ای نزدیک کاهش پیدا کند.

از سویی دیگر بازرگانان چینی درصدد استفاده از ظرفیت تجاری دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده این محصول در جهان نظیر آرژانتین، اوکراین، کانادا و روسیه هستند تا بتوانند از این کشورها نیز واردات انجام دهند و به این ترتیب از سهم آمریکا بکاهند.

چین بزرگترین مصرف کننده دانه سویا در جهان طی سال جاری حدود ۹۵ میلیون تن دانه سویا وارد کرده که حدود ۳۰ میلیون تن آن از کشور آمریکا بوده است.

روسیه در تلاش برای ورود به بازار دانه سویای چین

در همین رابطه و پس از افزایش تنش های تجاری چین و آمریکا، دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه در سفر تجاری به چین درصدد مذاکره با سران این کشور به منظور صادرات محصولات غذایی روسی به این کشور است.

بر این اساس دولت روسیه قصد دارد تا بخشی از سویای مورد نیاز چینی ها را از طریق تولیدات داخلی خود فراهم نماید و همچنین در زمینه صادرات دیگر محصولات غذایی نظیر گوشت خوک، برنج، گوشت مرغ و ماهی نیز توافقاتی انجام دهد.

طبق اعلام مدودف در حال حاضر توافقاتی با چینی ها به منظور صادرات دانه سویا به این کشور انجام شده است و قرار است بخشی از نیاز چین به سویا از طریق تولیدات روسی تامین شود.

بررسی ها نشان می دهد تولید دانه سویا در روسیه طی ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است و در پایان سال جاری به حدود ۴ میلیون تن خواهد رسید و انتظار می رود در صورت توافق با چینی ها میزان تولید آن با شدت بیشتری افزایش یابد تا بخش بیشتری از نیاز وارداتی چین را پوشش دهد.

در حال حاضر روسیه حدود ۷۰۰ هزار تن از سویاهای تولیدی خود را به دیگر کشورها صادر می کند و قصد دارد در آینده ای نزدیک میزان تجارت این محصول پرارزش را افزایش دهد.

لزوم استفاده ایران از ظرفیت تولید دانه سویا در روسیه

گفتنی است ایران نیز واردکننده بزرگ دانه سویا در جهان به شمار می رود که تا پیش از شروع تحریم های یکجانبه آمریکا، نیاز خود را عمدتا از طریق برزیل و اوکراین تامین می کرد.

اما با شروع جنگ تجاری بین چین و آمریکا و کاهش صادرات سویا کشاورزان آمریکایی به چین، آمریکا به بزرگترین مبدأ وارداتی سویا ایران تبدیل شده است؛ این درحالیست که ایران در معرض تحریم های اقتصادی همه جانبه آمریکا قرار دارد.

کارشناسان با توجه به اوضاع سیاسی دو کشور نسبت به اقدام بازرگانان ایرانی هشدار جدی داده اند و در این راستا نیاز است تا دولت ایران با بررسی مجدد شرایط واردات این محصول در انتخاب شرکای تجاری خود دقت بیشتری نماد.

در حال حاضر روسیه به منظور افزایش سهم خود در بازار جهانی این محصول در تلاش است و مقامات کشورمان می توانند با مذاکره تجاری با این کشور، بخشی از نیاز وارداتی به دانه سویا را به راحتی از این کشور تامین نمایند و از واردات سویا از آمریکا جلوگیری نمایند.

منابع:

راشاتودی yon.ir/Cd0yp

اسپوتنیک yon.ir/q1Pw1

رویترز yon.ir/xHZVK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.