۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۳۸۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

به گفته نائب رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان، اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار در کنار تشکیل «زنجیره ملی سیب» از دلایل اصلی افزایش قابل توجه تولید و صادرات این محصول در سال های اخیر بوده است. این درحالیست که به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به گمرک، مقررات جدید سیاست بازار در ازای بازار به منظور تسهیل صادرات سیب را اعلام نموده است. به این ترتیب در سال جاری نیز این امکان فراهم است که صادرکنندگان سیب از تخفیف تعرفه ای در واردات موز بهره مند گردند.

به گزارش مسیر اقتصاد با پایان مهرماه روند صادرات سیب ایرانی آغاز شده است و معمولا تا اواخر خرداد ماه سال ادامه خواهد داشت. وزارت جهاد کشاورزی در سال های اخیر توانست با اجرای سیاست بازار در ازای بازار روند تجارت این محصول را بهبود بخشیده و کمک شایانی به باغداران کشور نماید.

در حال حاضر میزان تولید سیب در ایران حدود ۳.۷ میلیون تن است که با این میزان تولید این محصول در رتبه نخست تولید محصولات باغی کشور قرار خواهد گرفت.

تداوم سیاست بازار در ازای بازار به منظور تسهیل صادرات سیب

وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرایط صادرات سیب درختی از بازارچه‌های مرزی که شامل تسهیلات واردات موز با تعرفه ۵ درصدی می شود را اعلام کرد؛ بر این اساس سیاست بازار در ازای بازار، در سال جدید نیز با رعایت شرایطی ادامه پیدا خواهد کرد.

بر اساس این نامه «کلیه محموله‌های دارای کوتاژ کمرگی در سال ۱۳۹۶ از گمرکات اجرایی کشور از جمله گمرکات بازارچه‌های مرزی، مشمول تسهیلات بازار به ازای بازار مبنی بر واردات یک کیلوگرم موز با تعرفه ۵% در ازای صادرات یک و نیم کیلوگرم سیب درختی گردند. رعایت مقررات به ویژه مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای و همچنین شاخص‌های بسته‌بندی میوه و تره‌بار که قبلا ابلاغ گردیده است، الزامی است.»[۱]

افزایش صادرات سیب نتیجه تمهیدات وزارت کشاورزی

در همین خصوص صدرالدین نیاورانی نائب رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران، ۲۱ آبان ماه در گفتگو با رادیو اقتصاد اعلام کرد: سیب در کشور به لحاظ تولید و صادرات از مزیت نسبی برخوردار است.

نائب رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته تدابیری در خصوص صادرات سیب از قبیل اعطای جوائز صادراتی، تمهیدات مناسب در زمینه حمل و نقل، ایجاد زنجیره تولید و سیاست بازار در ازای بازار اندیشیده است.

وی افزود: تمهیدات مزبور باعث شد سیب تولیدی کشور طی سال های اخیر به سمت بازارهای جدید در دنیا مثل هندوستان و روسیه روانه شود و از جهش صادراتی قابل توجهی برخوردار باشد.

نقش اساسی تشکیل «زنجیره ملی سیب» در افزایش صادرات

نیاورانی در ادامه ضمن اشاره به تشکیل زنجیره ملی سیب ایران گفت: این زنجیره حلقه های تولید، توزیع، صادرات، درجه بندی، بسته بندی، حمل و نقل، فرآوری و مصرف را شامل می شود و در نهایت کاهش واسطه گری و قیمت تمام شده را درپی دارد.

به گفته وی راه اندازی زنجیره ملی سیب نقش بسیار پررنگی در ساماندهی بازار سیب و کاهش مشکلات کشاورزان دارد و به افزایش صادرات این محصول منجر می شود.

لزوم تشکیل زنجیره محصولات زراعی و دامی 

گفتنی است تجربه موفق وزارت جهاد کشاورزی در ساماندهی عرضه سیب نشان می دهد می توان با برنامه ریزی دقیق چنین سازوکاری را در کنار محصولات باغی برای محصولات زراعی و دامی نیز ایجاد کرد.

به نحوی که در حال حاضر بسیاری از مشکلات مربوط به صنایع غذایی و دام و طیور مرتبط با به هم پیوسته نبودن زنجیره آن ها و حضور گسترده سوداگران است که از تداوم عرضه و صادرات این محصولات جلوگیری نموده است.

مسلما تشکیل چنین زنجیره های کارآمدی در اکثر محصولات مقاوم می تواند به کاهش مشکلات تولید، افزایش اشتغال و افزایش صادرات این محصولات منجر شود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم کد خبر ۱۸۷۲۲۵۱

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.