۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۱۳۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قیمت گوشت مرغ در بازار، گفت: تمامی نهاده های مورد نیاز مرغداران با ارز دولتی تامین شده است. آمارها نشان می دهد حدود ۷۵۰ هزار تن دانه سویا از آمریکا برای تولید روغن و کنجاله وارد کشور شده است؛ بنابراین بخشی از این میزان ارز یارانه ای، عملا به تولیدکنندگان آمریکایی اختصاص یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی ۱۹ آبان ماه در گفتگو با رادیو اقتصاد اعلام کرد: نرخ حال حاضر مرغ در سطح بازار خیلی خارج از دامنه قیمتی نیست و در یک دامنه منطقی و معقول قرار دارد.

مرتضی رضایی در این گفتگو تصریح کرد: هم اکنون قیمت مرغ به ازای هر کیلو گرم در بازار بطور متوسط در دامنه ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی همچنین اظهار داشت: قیمت تمام شده هر محصول به خصوص گوشت مرغ تابع مولفه هایی است که قیمت را می سازند و بدون شک تنها هزینه های تولید گوشت مرغ تابع خوراک نیست؛ بلکه هزینه های دیگر نیز بر این حوزه مترتب است.

رضایی بیان داشت: قیمت تمام شده کارشناسی بعلاوه سود منطقی برای تولیدکنندگان مساوی با قیمت فروش در درب مرغداری هاست و طبیعتا قیمت‌های کنونی مرغ در بازار با توجه به افزایش هزینه‌های تولید مرغداران غیرمنطقی و گران نیست.

حمل و نقل نهاده های دامی مشکل بزرگ فعلی صنایع دام و طیور

این در حالی است که ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ۲۰ آبان ماه اعلام کرد: مشکل حمل و نقل نهاده های دامی با افزایش دو برابری قیمت کرایه ها و دریافت مبلغ جداگانه پشت بارنامه همچنان ادامه دارد به طوریکه مرغداری ها خالی از دان هستند.

این مقام مسئول در حوزه مرغ و تخم مرغ تاکید کرد: کمبود دان موجب کاهش عملکرد مرغداری ها شده است و این موضوع به افزایش قیمت این محصولات در بازار دامن زده است.[۱]

تخصیص ارز دولتی برای واردات دانه سویا از آمریکا

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارز دولتی یا ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تهیه نهاده های اصلی خوراک دام، طیور و آبزیان از سوی دولت تامین و از این نظر مشکل خاصی در کشور وجود ندارد.

این گفته های معاون وزیر در حالی است که اخیرا محموله های وارداتی دانه سویا از آمریکا وارد کشور می شود که پس از روغن کشی در صنایع دام و طیور استفاده خواهد شد؛ لذا این میزان ارز یارانه ای، عملا به تولیدکنندگان آمریکایی اختصاص یافته است.

همچنان مشخص نیست چرا دولت اجازه واردات چنین محموله هایی را از آمریکا داده است؛ در حالی که کشورهای دیگری نیز برای تامین محصول مورد نیاز ایران وجود داشته و آمریکا در حال حاضر تحریم های ظالمانه ای علیه ایران وضع نموده است.

بررسی ها نشان می دهد سال گذشته حدود ۶۵ هزار تن دانه سویا از آمریکا به ایران صادر شده بود؛ اما گزارش های جدید در سال جاری حاکی از آن است که میزان واردات سویا از این کشور در شرایط تحریم به ۷۵۰ هزار تن معادل ۳۰ درصد از نیاز کشور، افزایش یافته است.

عمده سویای وارداتی در کشور از طریق شرکت های دولتی و به طور خاص شرکت پشتیبانی امور دام صورت می گیرد؛ این درحالیست که طبق ماده ۶ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، مبادی واردات کالاهای اساسی باید متنوع باشد.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر ۶۷۲۶۴۰۹

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.